Nominatie Hanzehogeschool Groningen: Niels Kuijpens

Derdejaars Industrieel Product Ontwerpen

Hittestress en wateroverlast zijn relatief nieuwe problemen voor steden. Het veranderende klimaat vraagt om oplossingen die we tot voor kort niet konden bedenken. Niels Kuijpens van Hanzehogeschool Groningen kenden we tot vandaag ook nog niet. Maar van zijn slimme oplossing zouden we zomaar nog eens veel kunnen gaan horen.

Niels bedacht voor de klimaatproblemen in de stad een ClimaTree. Dit is een kunstmatige boom van gerecycled plastic dat regenwater opvangt en opslaat. Eigenlijk precies wat een echte boom doet. Het bladgroen wordt nagebootst door een klimop en geeft voldoende schaduw. Alleen nemen de wortels van deze boom een stuk minder ruimte in beslag waardoor er onder de takken veel ruimte is voor infrastructuur en verkeersstromen. Niels won met dit idee al een prijs op het symposium van Kenniscentrum NoorderRuimte en kreeg volop aandacht in de landelijke pers. Het duurde ook niet lang voordat talloze geïnteresseerden zich meldden om het idee verder uit te werken in de praktijk.

Wat de toekomst gaat brengen, is onzeker. Wel weten we dat complexe vraagstukken als klimaatverandering en circulariteit daar onderdeel van gaan uitmaken. Volgens Hanzehogeschool Groningen is er een rol weggelegd voor creatieve doeners als Niels. Een verbinder van verschillende thema’s verdient het dan ook om genomineerd te worden voor Hbo held 2022.