Nominatie Breda University of Applied Sciences: Emma Pierre

Afgestudeerd Leisure and events management

Wat hebben dementie en vluchtelingen met elkaar te maken? Op het eerste oog niets, maar voor beide onderwerpen is Emma Pierre van de Breda Universerty of Applied Sciences een echte – zoals dat zo mooi heet – verschilmaker.

Voor haar afstudeeropdracht werkte Emma met inwoners en andere partijen van Leiderdorp samen om een dementievriendelijke gemeenschap te creëren. Het proces met vele fases, tientallen betrokkenen werd niet in een traditionele scriptie gevat. Emma was er namelijk van overtuigd dat papier het proces met onder meer huisartsen, beleidsmedewerkers en winkeliers geen recht deed. Daarom koos ze ervoor om een documentaire te maken. De uitdaging om tot een oplossing te komen voor dit groeiende probleem is groot. Met de documentaire inspireert Emma ook andere gemeenten om een proces op gang te brengen. Direct na haar afstuderen zette Emma zich in voor een andere kwetsbare groep: vluchtelingen. Bij Buddy to Buddy koppelt ze nieuwkomers met een vluchtelingenachtergrond aan betrokken Bredanaren. Hiermee wordt het sociale isolement van statushouders doorbroken en worden inwoners actief betrokken bij de opvang van vluchtelingen. Ook zet Emma zich vanuit de politiek in voor een eerlijke en socialere wereld. Ze werkt namelijk als fractiemedewerker voor Groen Links en stond dit jaar voor het eerst op de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Ieder afzonderlijk project van Emma was al genoeg om als kandidaat Hbo held 2022 aangedragen te worden. Of deze inzending haar kansen ook verdubbelt, is afwachten. Feit is wel dat Emma voor velen echt iets heeft kunnen betekenen.