Bijeenkomst

Groen in transitie: praktijkgericht onderzoek helpt

Open Atelier 2023 van Centre of Expertise Groen

Hoe creëren we een gezonde bodem en schoon water? Wat is de weg naar duurzaam en gezond voedsel? Welk perspectief is er voor het leven op het platteland? En hoe zorgen we voor natuurherstel? De media staan vol met maatschappelijke vraagstukken die verbonden zijn met het groene domein. Wat ons tot hier heeft gebracht, is onvoldoende voor een duurzame toekomst. Op het Open Atelier op 7 december gaan we op zoek naar oplossingen.

Plenair programma
Na de opening van het programma door dagvoorzitter Glenn van der Burg schetst Johan Osinga, directeur-generaal Regie Organisatie Transitie Landelijk Gebied bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, een beeld van het speelveld van de groene sector. Aan de hand van zijn toekomstvisie gaan diverse experts met elkaar de discussie aan. Wat zijn de consequenties voor onderzoek en onderwijs? En wat wordt er van bedrijfsleven en beleidsmakers gevraagd?

Associate lector Mauro Gallo van het lectoraat Biomimicry vertelt hoe we van de natuur kunnen leren voor duurzame oplossingen. En Business Developer Plant Jan-Willem Donkers geeft een keynote over innovatie met biomimicry.

Het laatste woord is aan het Groenpact Jongerenplatform, als stem van de toekomst: hoe kunnen we samen impact maken?

Werkateliers
In verrassende, inspirerende werkateliers ga je op interactieve wijze met elkaar in gesprek, speel je een game of word je uitgedaagd door de workshopleider(s).

Guided Tour
Een guided tour voert je langs diverse projecten, tentoongesteld als kunstwerk. De 'kunstenaars' laten zien met welk praktijkgericht onderzoek zij bezig zijn en gaan graag met je in gesprek in de pauzemomenten. Hoe kijk jij vanuit jouw expertise tegen hun onderzoek aan? En welke kant moeten we volgens jou uit?

Voor wie
De conferentie is bestemd voor iedereen binnen de groene sector: beleidsmakers, bedrijfsleven, onderzoekers en studenten.

Open Atelier Groen is een conferentie vol inspiratie, interactie, ontmoetingen en nieuwe contacten! Meld je hier snel aan (nog maar een beperkt aantal plaatsen).