Voorzitter Maurice Limmen wenst studenten en docenten hbo een succesvol nieuw studiejaar

Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen wenst in dit filmpje de studenten en docenten van het hbo een succesvol nieuw studiejaar. “Het afgelopen jaar hebben we veel geleerd op het gebied van online leren. Ondanks dat alle hogescholen hun gebouwen hun deuren moesten sluiten, hebben studenten hun studiepunten gehaald en zijn er diploma’s uitgereikt. Ik heb er vertrouwen in dat we net als afgelopen jaar mooie resultaten zullen boeken”.

Kabinet zondert toch examens en tentamens uit van avondklok

Tijdens het debat over de coronamaatregelen heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid toegezegd dat voor het maken van (praktijk) examens en tentamens op locaties van het mbo en hoger onderwijs toch een uitzondering wordt gemaakt op de avondklok.

Onderwijsorganisaties trekken samen op voor tentamenuitzondering avondklok

Het kabinet bericht vandaag dat er een nationale avondklok komt, zonder uitzondering voor noodzakelijk onderwijs. Onderwijsorganisaties ISO, LSVb, JOB, MBO-raad, VH en VSNU  trekken samen op en pleiten in een brief aan de Tweede Kamer om een uitzondering te maken voor studenten die in de avonduren na een examen of tentamen naar huis moeten reizen. De organisaties hebben overigens alle begrip voor de noodzaak om extra maatregelen te nemen om de bestrijding van het coronavirus tegen te gaan.

Eerste Nederlandse Hogeronderwijspremie voor zes onderwijsteams

Op 1 maart 2021 reikt minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) de eerste Nederlandse Hogeronderwijspremie uit. Deze nieuwe onderwijspremie is in het leven geroepen om de hoge kwaliteit van het onderwijs op hogescholen en universiteiten te onderschrijven. Ook dient de onderwijspremie als grote blijk van waardering voor docententeams die een topprestatie leveren. Daarnaast vertelt de onderwijspremie docenten om door te blijven gaan met onderwijsinnovatie en kennisdeling. Voor de onderwijspremie zijn zes onderwijsteams en hun projecten genomineerd, bij de hogescholen zijn dat: Open-ICT team (Hogeschool Utrecht), LeerLevels (Hogeschool van Amsterdam) en Team Value Creators (Windesheim).