Voorwaardelijke toelating tot hbo-opleiding ook komend studiejaar mogelijk

Mbo’ers, ad-studenten die willen doorstromen naar een bacheloropleiding en studenten die met een hbo-masteropleiding willen starten, kunnen ook komend collegejaar met een kleine studievertraging worden toegelaten tot het hbo. Dat heeft de Vereniging Hogescholen bekend gemaakt. Met de voorwaardelijke toelating is het voor studenten die door de coronacrisis studievertraging hebben opgelopen mogelijk om hun studieloopbaan te continueren.

Ook bij aanvang van het collegejaar 2021-2022 kon er al gebruik worden gemaakt van de zogenoemde voorwaardelijke toelating. Hierdoor kon een student wel starten met een hbo-opleiding, maar onder de voorwaarde dat er voor 1 januari 2022 aan de toelatingseisen zou worden voldaan. Dat betekende concreet dat studenten in de eerste maanden van hun hbo-studie zowel met hun nieuwe als oude opleiding aan de bak moesten. Wanneer het niet lukte om binnen een half jaar te voldoen aan de toelatingseisen, dan moest de student de opleiding alsnog verlaten.

Doordat studenten opnieuw zijn geconfronteerd het ook komend collegejaar voor bepaalde groepen mogelijk om met een kleine studievertraging aan een hbo-opleiding te beginnen. Wel wordt het beleid iets aangepast; waar vorig jaar studenten die door corona geen staatsexamen NT2 hebben kunnen afleggen nog wel voorwaardelijk werden toegelaten, gebeurt dat komend collegejaar niet. Voor pabo-studenten komt er mogelijk een aangepaste regeling.

In april wordt duidelijk hoe de voorwaardelijke toelatingsplannen er concreet uit gaan zien.