Vereniging Hogescholen en MBO Raad verbeteren samen de opleiding van mbo-docenten

De afgelopen jaren zijn mbo-scholen en hbo-lerarenopleidingen intensiever gaan samenwerken. Het zij-instroomtraject voor mbo-docenten is kwalitatief verbeterd. De Vereniging Hogescholen en MBO Raad grijpen dit moment aan om een agenda met vijf speerpunten te presenteren om docenten en instructeurs samen op te leiden. Daarnaast willen zij met elkaar een duurzame kennisinfrastructuur ontwikkelen om docenten en instructeurs in het mbo verder te professionaliseren en te bekwamen.

De komende jaren wordt de vraag naar nieuwe docenten groter, onder andere door het relatief hoge aantal docenten dat met pensioen gaat. Naast voldoende opleidingscapaciteit vraagt het mbo van de lerarenopleidingen een ander type docent. Studenten in het mbo krijgen te maken met een sterk veranderende arbeidsmarkt en beroepenveld. Van lerarenopleidingen verwacht het mbo daarom dat zij docenten opleiden die wendbaar zijn, vooral in vakinhoudelijke zin en in hun attitude en voorbeeldfunctie voor mbo-studenten.

Wapenfeiten
Tweedegraads lerarenopleidingen hebben in hun curriculum steeds meer aandacht besteed aan het lesgeven in het beroepsonderwijs. Het aantal door OCW erkende opleidingsscholen in het mbo is de afgelopen jaren gegroeid van twee naar acht. In verschillende regio’s zijn samenwerkingsvormen gestart waarin studenten van de lerarenopleiding worden opgeleid voor een mbo-school. Voorts gelden per 1 augustus bekwaamheidseisen voor instructeurs.

Vijf speerpunten
Met de agenda ‘Meer samen’ gaan de Vereniging Hogescholen en de MBO Raad op de ingeslagen weg verder. De vijf speerpunten zijn:

1. Meer samen opleiden en meer regionale netwerken en samenwerkingsverbanden tussen mbo-scholen, lerarenopleidingen en het bedrijfsleven
  2. Blijven investeren in scholing zij-instroom en begeleiding starters
  3. Verdere professionalisering lerarenopleiders
  4. Betere scholing instructeurs
  5. Meer kennisdeling en onderzoek

Met deze thema’s willen de hbo-lerarenopleidingen en de mbo-scholen de komende jaren aan de slag gaan en het gesprek aangaan met de belangrijkste stakeholders, zoals het ministerie van OCW en het bedrijfsleven. Als het gaat om de kwaliteit van het mbo maken docenten en instructeurs het verschil. Lerarenopleidingen en mbo-scholen investeren daarom samen in het verbeteren van de opleiding en kwaliteit zodat mbo’ers van de toekomst het echte vakmanschap kunnen leren.

Oproep tot herdenking vermoorde leraar Samuel Paty

De Vereniging Hogescholen heeft kennisgenomen van de weerzinwekkende moord op de Franse geschiedenisleraar Samuel Paty. De heer Paty werd op 16 oktober 2020 vermoord omdat hij zijn klas, in het kader van een les over de vrijheid van meningsuiting, afbeeldingen van de profeet Mohammed liet zien. Wij spreken ons medeleven uit in de richting van de familie, vrienden en collega’s van de heer Paty.

Herijkt Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift voor zij-instromers mbo vastgesteld

De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad hebben de herijkte versie van het Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift (PDG) formeel vastgesteld. Vakbekwame beroepsbeoefenaren kunnen zich door middel van een PDG-traject kwalificeren voor het beroep van docent in het mbo. Het PDG voorziet in hun bekwaamheid wat betreft de pedagogische en didactische kennis, inzicht en vaardigheden.

Een lerarenopleiding die beter past bij zij-instromers

Een flexibele lerarenopleiding waar de zij-instromers en hun ervaring centraal staan, dat spreken de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging Nederlandse Universiteiten (VSNU) en minister Van Engelshoven (OCW) af in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Zo gaan lerarenopleidingen in het hbo en het wo meer kennis delen over het lesgeven aan volwassenen zodat zij-instromers onderwijs krijgen dat voor hen werkt. Zij-instromers krijgen zo een opleiding die rekening houdt met hun ervaring en die vrijstellingen geeft waar dat kan.