Vereniging Hogescholen en MBO Raad verbeteren samen de opleiding van mbo-docenten

De afgelopen jaren zijn mbo-scholen en hbo-lerarenopleidingen intensiever gaan samenwerken. Het zij-instroomtraject voor mbo-docenten is kwalitatief verbeterd. De Vereniging Hogescholen en MBO Raad grijpen dit moment aan om een agenda met vijf speerpunten te presenteren om docenten en instructeurs samen op te leiden. Daarnaast willen zij met elkaar een duurzame kennisinfrastructuur ontwikkelen om docenten en instructeurs in het mbo verder te professionaliseren en te bekwamen.

De komende jaren wordt de vraag naar nieuwe docenten groter, onder andere door het relatief hoge aantal docenten dat met pensioen gaat. Naast voldoende opleidingscapaciteit vraagt het mbo van de lerarenopleidingen een ander type docent. Studenten in het mbo krijgen te maken met een sterk veranderende arbeidsmarkt en beroepenveld. Van lerarenopleidingen verwacht het mbo daarom dat zij docenten opleiden die wendbaar zijn, vooral in vakinhoudelijke zin en in hun attitude en voorbeeldfunctie voor mbo-studenten.

Wapenfeiten
Tweedegraads lerarenopleidingen hebben in hun curriculum steeds meer aandacht besteed aan het lesgeven in het beroepsonderwijs. Het aantal door OCW erkende opleidingsscholen in het mbo is de afgelopen jaren gegroeid van twee naar acht. In verschillende regio’s zijn samenwerkingsvormen gestart waarin studenten van de lerarenopleiding worden opgeleid voor een mbo-school. Voorts gelden per 1 augustus bekwaamheidseisen voor instructeurs.

Vijf speerpunten
Met de agenda ‘Meer samen’ gaan de Vereniging Hogescholen en de MBO Raad op de ingeslagen weg verder. De vijf speerpunten zijn:

1. Meer samen opleiden en meer regionale netwerken en samenwerkingsverbanden tussen mbo-scholen, lerarenopleidingen en het bedrijfsleven
  2. Blijven investeren in scholing zij-instroom en begeleiding starters
  3. Verdere professionalisering lerarenopleiders
  4. Betere scholing instructeurs
  5. Meer kennisdeling en onderzoek

Met deze thema’s willen de hbo-lerarenopleidingen en de mbo-scholen de komende jaren aan de slag gaan en het gesprek aangaan met de belangrijkste stakeholders, zoals het ministerie van OCW en het bedrijfsleven. Als het gaat om de kwaliteit van het mbo maken docenten en instructeurs het verschil. Lerarenopleidingen en mbo-scholen investeren daarom samen in het verbeteren van de opleiding en kwaliteit zodat mbo’ers van de toekomst het echte vakmanschap kunnen leren.

Meer dan 1000 zij-instromers volgen de pabo

Uit een recent uitgevoerde inventarisatie door het kennisnetwerk zij-instroom van lobo blijkt dat meer dan 1000 'zij-instromers' de pabo volgen. Het betreft cursisten met een afgeronde hbo/wo opleiding die in principe in twee jaar de opleiding afronden.

Voorkom nieuwe bezuinigingen in het onderwijs

In aanloop naar de Voorjaarsnota 2019 roept de Stichting van het Onderwijs het Kabinet met klem op nieuwe bezuinigingen in het onderwijs te voorkomen en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de ingevoerde ‘doelmatigheidskorting’ te schrappen. Deze oproep doet de Stichting van het Onderwijs in een brief aan de ministers Van Engelshoven en Slob.

Banken, verzekeraars en onderwijs helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Werknemers van banken en verzekeraars die een (gedeeltelijke) overstap naar het onderwijs overwegen, kunnen rekenen op hulp van hun werkgevers en het onderwijs. De Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Vereniging van Universiteiten (VSNU) en het ministerie van OCW tekenden vandaag het convenant ‘Aan de slag voor de klas’. Daarmee dragen ze bij aan het oplossen van het lerarentekort. “Het hbo biedt een breed scala aan flexibele lerarenopleidingen voor iedereen die leraar wil worden. Het zou mooi zijn als we mensen uit de verzekerings- en financiële sector zo een nieuwe kans kunnen geven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.