Vereniging Hogescholen en MBO Raad verbeteren samen de opleiding van mbo-docenten

De afgelopen jaren zijn mbo-scholen en hbo-lerarenopleidingen intensiever gaan samenwerken. Het zij-instroomtraject voor mbo-docenten is kwalitatief verbeterd. De Vereniging Hogescholen en MBO Raad grijpen dit moment aan om een agenda met vijf speerpunten te presenteren om docenten en instructeurs samen op te leiden. Daarnaast willen zij met elkaar een duurzame kennisinfrastructuur ontwikkelen om docenten en instructeurs in het mbo verder te professionaliseren en te bekwamen.

De komende jaren wordt de vraag naar nieuwe docenten groter, onder andere door het relatief hoge aantal docenten dat met pensioen gaat. Naast voldoende opleidingscapaciteit vraagt het mbo van de lerarenopleidingen een ander type docent. Studenten in het mbo krijgen te maken met een sterk veranderende arbeidsmarkt en beroepenveld. Van lerarenopleidingen verwacht het mbo daarom dat zij docenten opleiden die wendbaar zijn, vooral in vakinhoudelijke zin en in hun attitude en voorbeeldfunctie voor mbo-studenten.

Wapenfeiten
Tweedegraads lerarenopleidingen hebben in hun curriculum steeds meer aandacht besteed aan het lesgeven in het beroepsonderwijs. Het aantal door OCW erkende opleidingsscholen in het mbo is de afgelopen jaren gegroeid van twee naar acht. In verschillende regio’s zijn samenwerkingsvormen gestart waarin studenten van de lerarenopleiding worden opgeleid voor een mbo-school. Voorts gelden per 1 augustus bekwaamheidseisen voor instructeurs.

Vijf speerpunten
Met de agenda ‘Meer samen’ gaan de Vereniging Hogescholen en de MBO Raad op de ingeslagen weg verder. De vijf speerpunten zijn:

1. Meer samen opleiden en meer regionale netwerken en samenwerkingsverbanden tussen mbo-scholen, lerarenopleidingen en het bedrijfsleven
  2. Blijven investeren in scholing zij-instroom en begeleiding starters
  3. Verdere professionalisering lerarenopleiders
  4. Betere scholing instructeurs
  5. Meer kennisdeling en onderzoek

Met deze thema’s willen de hbo-lerarenopleidingen en de mbo-scholen de komende jaren aan de slag gaan en het gesprek aangaan met de belangrijkste stakeholders, zoals het ministerie van OCW en het bedrijfsleven. Als het gaat om de kwaliteit van het mbo maken docenten en instructeurs het verschil. Lerarenopleidingen en mbo-scholen investeren daarom samen in het verbeteren van de opleiding en kwaliteit zodat mbo’ers van de toekomst het echte vakmanschap kunnen leren.

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hogescholen zetten in op flexibel maatwerk voor lerarenopleiding

De problematiek van het lerarentekort is zeer urgent, het beroep van leraar staat onder druk. Erkenning vanuit de samenleving, perspectief op de eigen toekomst en betere carrièremogelijkheden vormen een belangrijke basis om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken. De Vereniging Hogescholen publiceert binnenkort de strategische agenda lerarenopleidingen waar deze uitgangspunten in centraal staan. De agenda omvat drie kernambities waar de komende jaren aan wordt gewerkt, om onder andere te zorgen voor voldoende leraren voor de klas. “Het toenemende lerarentekort is een grote maatschappelijke zorg; het is alle hens aan dek”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.