Vereniging Hogescholen en MBO Raad verbeteren samen de opleiding van mbo-docenten

De afgelopen jaren zijn mbo-scholen en hbo-lerarenopleidingen intensiever gaan samenwerken. Het zij-instroomtraject voor mbo-docenten is kwalitatief verbeterd. De Vereniging Hogescholen en MBO Raad grijpen dit moment aan om een agenda met vijf speerpunten te presenteren om docenten en instructeurs samen op te leiden. Daarnaast willen zij met elkaar een duurzame kennisinfrastructuur ontwikkelen om docenten en instructeurs in het mbo verder te professionaliseren en te bekwamen.

De komende jaren wordt de vraag naar nieuwe docenten groter, onder andere door het relatief hoge aantal docenten dat met pensioen gaat. Naast voldoende opleidingscapaciteit vraagt het mbo van de lerarenopleidingen een ander type docent. Studenten in het mbo krijgen te maken met een sterk veranderende arbeidsmarkt en beroepenveld. Van lerarenopleidingen verwacht het mbo daarom dat zij docenten opleiden die wendbaar zijn, vooral in vakinhoudelijke zin en in hun attitude en voorbeeldfunctie voor mbo-studenten.

Wapenfeiten
Tweedegraads lerarenopleidingen hebben in hun curriculum steeds meer aandacht besteed aan het lesgeven in het beroepsonderwijs. Het aantal door OCW erkende opleidingsscholen in het mbo is de afgelopen jaren gegroeid van twee naar acht. In verschillende regio’s zijn samenwerkingsvormen gestart waarin studenten van de lerarenopleiding worden opgeleid voor een mbo-school. Voorts gelden per 1 augustus bekwaamheidseisen voor instructeurs.

Vijf speerpunten
Met de agenda ‘Meer samen’ gaan de Vereniging Hogescholen en de MBO Raad op de ingeslagen weg verder. De vijf speerpunten zijn:

1. Meer samen opleiden en meer regionale netwerken en samenwerkingsverbanden tussen mbo-scholen, lerarenopleidingen en het bedrijfsleven
  2. Blijven investeren in scholing zij-instroom en begeleiding starters
  3. Verdere professionalisering lerarenopleiders
  4. Betere scholing instructeurs
  5. Meer kennisdeling en onderzoek

Met deze thema’s willen de hbo-lerarenopleidingen en de mbo-scholen de komende jaren aan de slag gaan en het gesprek aangaan met de belangrijkste stakeholders, zoals het ministerie van OCW en het bedrijfsleven. Als het gaat om de kwaliteit van het mbo maken docenten en instructeurs het verschil. Lerarenopleidingen en mbo-scholen investeren daarom samen in het verbeteren van de opleiding en kwaliteit zodat mbo’ers van de toekomst het echte vakmanschap kunnen leren.

De Onderwijsraad opent een zeer welkome dialoog

‘De Onderwijsraad opent met het advies “Ruim baan voor leraren” een zeer welkome dialoog die inzet op de kwalitatieve ontwikkeling van het leraarschap voor de lange termijn. Het is een belangrijk advies dat aanzet tot actie en al lopende discussies kan versnellen.’ Dat is de reactie van Nienke Meijer, portefeuillehouder Lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen en tevens voorzitter van Fontys hogescholen.

Tevreden met pabo

In de arbeidsmarktanalyse primair onderwijs is dit jaar voor het eerst specifieke aandacht voor de tevredenheid van de pabostudenten over hun opleiding. In 2018 is bijna 72 procent tevreden, vooral over de sfeer, de groepsgrootte en de voorbereiding op de beroepsloopbaan. Het minst tevreden zijn ze over de studielast (38 procent is tevreden) en de informatievoorziening. Het Arbeidsmarktplatform PO publiceerde gisteren de ‘Arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2018. De arbeidsmarkt in beeld’. Dit is een  jaarlijkse analyse met cijfers en belangrijke trends in het werken in het primair onderwijs. Daarin komt ook de invloed van demografische, economische, politieke en technologische ontwikkelingen aan bod.

Groei aantal inschrijvingen per 1 oktober hbo: 2,8% meer studenten

Er hebben zich in het studiejaar 2018 - 2019 landelijk 2,8 % meer studenten aangemeld voor een hbo-opleiding dan een jaar geleden. Daarmee zet de verbetering in de groei van het aantal inschrijvingen van vorig jaar zich door. Het aantal aanmeldingen voor de Associate degree, een relatief nieuw aanbod van de hogescholen, is wederom gestegen met maar liefst met 34,8% en het aantal inschrijvingen voor deeltijd- en duale opleidingen is met respectievelijk 5,7% (deeltijd) en 18,2% (duaal) gestegen. “De grote stijging van 10% bij de Pabo is bijzonder goed nieuws voor een sector waar het arbeidsmarkttekort groot is”, aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.