Student? Meld je aan als stembureaulid

Op 17 maart 2021 zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Die kunnen alleen doorgaan met de hulp van 70.000 vrijwilligers. De Rijksoverheid heeft daarom een grote campagne 'Elke stem telt' gelanceerd om stembureauleden te werven. De campagne richt zich onder meer op studenten met de vraag om zich als vrijwilliger aan te melden. De Vereniging Hogescholen, de VSNU, LKVV, LSVb en ISO steunen de campagne. Voorzitter van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen: “Deze verkiezingen in coronatijd vragen om meer vrijwilligers dan ooit. Ben je hbo-student en laat je studie het toe? Meld je dan aan als stembureaulid op 17 maart.”

Om de verkiezingen goed te laten verlopen gelden er in het stemlokaal coronamaatregelen en wordt het aantal stembureauleden per stembureau verhoogd van minimaal drie naar minimaal vier leden. Daardoor en omdat veel oudere vrijwilligers afhaken wordt er dit jaar een tekort verwacht aan stembureauleden, reserveleden en tellers. Het ministerie van Binnenlandse Zaken voert de campagne aan en vraagt hogescholen en universiteiten coulant te zijn als een student aangeeft dat deze op 17 maart een college/werkgroep mist in verband met het stembureaulidmaatschap.

Aanmelden
Je kunt je rechtstreeks aanmelden bij je gemeente of via www.elkestemtelt.nl. Op deze website houdt het ministerie ook bij welke steden hebben aangegeven over voldoende aanmeldingen te beschikken. Mocht jouw (studie)stad daar tussen staan, kijk dan of je je kunt aanmelden als stembureaulid in een andere stad, bijvoorbeeld waar je geboren bent of waar je ouders nu wonen.

Kabinet zondert toch examens en tentamens uit van avondklok

Tijdens het debat over de coronamaatregelen heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid toegezegd dat voor het maken van (praktijk) examens en tentamens op locaties van het mbo en hoger onderwijs toch een uitzondering wordt gemaakt op de avondklok.

Onderwijsorganisaties trekken samen op voor tentamenuitzondering avondklok

Het kabinet bericht vandaag dat er een nationale avondklok komt, zonder uitzondering voor noodzakelijk onderwijs. Onderwijsorganisaties ISO, LSVb, JOB, MBO-raad, VH en VSNU  trekken samen op en pleiten in een brief aan de Tweede Kamer om een uitzondering te maken voor studenten die in de avonduren na een examen of tentamen naar huis moeten reizen. De organisaties hebben overigens alle begrip voor de noodzaak om extra maatregelen te nemen om de bestrijding van het coronavirus tegen te gaan.

2021: herstel, ontmoeten en verbinden

Na een turbulent 2020, moet 2021 het jaar worden van herstel. Het jaar waarin we terugkeren naar een meer vertrouwde manier van leren en werken in het hbo. Dat vraagt opnieuw wendbaarheid van iedereen die studeert of werkt in onze sector.