Student? Meld je aan als stembureaulid

Op 17 maart 2021 zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Die kunnen alleen doorgaan met de hulp van 70.000 vrijwilligers. De Rijksoverheid heeft daarom een grote campagne 'Elke stem telt' gelanceerd om stembureauleden te werven. De campagne richt zich onder meer op studenten met de vraag om zich als vrijwilliger aan te melden. De Vereniging Hogescholen, de VSNU, LKVV, LSVb en ISO steunen de campagne. Voorzitter van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen: “Deze verkiezingen in coronatijd vragen om meer vrijwilligers dan ooit. Ben je hbo-student en laat je studie het toe? Meld je dan aan als stembureaulid op 17 maart.”

Om de verkiezingen goed te laten verlopen gelden er in het stemlokaal coronamaatregelen en wordt het aantal stembureauleden per stembureau verhoogd van minimaal drie naar minimaal vier leden. Daardoor en omdat veel oudere vrijwilligers afhaken wordt er dit jaar een tekort verwacht aan stembureauleden, reserveleden en tellers. Het ministerie van Binnenlandse Zaken voert de campagne aan en vraagt hogescholen en universiteiten coulant te zijn als een student aangeeft dat deze op 17 maart een college/werkgroep mist in verband met het stembureaulidmaatschap.

Aanmelden
Je kunt je rechtstreeks aanmelden bij je gemeente of via www.elkestemtelt.nl. Op deze website houdt het ministerie ook bij welke steden hebben aangegeven over voldoende aanmeldingen te beschikken. Mocht jouw (studie)stad daar tussen staan, kijk dan of je je kunt aanmelden als stembureaulid in een andere stad, bijvoorbeeld waar je geboren bent of waar je ouders nu wonen.

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.

Hogescholen schorten ook dit jaar bsa op voor eerstejaars studenten

Net als in de afgelopen twee jaar krijgen eerstejaars studenten in het hoger beroepsonderwijs een jaar extra tijd om hun verplichte studiepunten te behalen. “Het opschorten van het bindend studieadvies geeft onze studenten extra lucht. Dat is nodig omdat ze ook dit studiejaar weer veel hinder hebben ondervonden van de coronamaatregelen”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.