Student? Meld je aan als stembureaulid

Op 17 maart 2021 zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Die kunnen alleen doorgaan met de hulp van 70.000 vrijwilligers. De Rijksoverheid heeft daarom een grote campagne 'Elke stem telt' gelanceerd om stembureauleden te werven. De campagne richt zich onder meer op studenten met de vraag om zich als vrijwilliger aan te melden. De Vereniging Hogescholen, de VSNU, LKVV, LSVb en ISO steunen de campagne. Voorzitter van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen: “Deze verkiezingen in coronatijd vragen om meer vrijwilligers dan ooit. Ben je hbo-student en laat je studie het toe? Meld je dan aan als stembureaulid op 17 maart.”

Om de verkiezingen goed te laten verlopen gelden er in het stemlokaal coronamaatregelen en wordt het aantal stembureauleden per stembureau verhoogd van minimaal drie naar minimaal vier leden. Daardoor en omdat veel oudere vrijwilligers afhaken wordt er dit jaar een tekort verwacht aan stembureauleden, reserveleden en tellers. Het ministerie van Binnenlandse Zaken voert de campagne aan en vraagt hogescholen en universiteiten coulant te zijn als een student aangeeft dat deze op 17 maart een college/werkgroep mist in verband met het stembureaulidmaatschap.

Aanmelden
Je kunt je rechtstreeks aanmelden bij je gemeente of via www.elkestemtelt.nl. Op deze website houdt het ministerie ook bij welke steden hebben aangegeven over voldoende aanmeldingen te beschikken. Mocht jouw (studie)stad daar tussen staan, kijk dan of je je kunt aanmelden als stembureaulid in een andere stad, bijvoorbeeld waar je geboren bent of waar je ouders nu wonen.

Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."

Proefprojecten sneltests voor meer fysiek onderwijs

Om in de loop van 2021 meer fysiek onderwijs te kunnen geven, verkennen negen hogescholen de mogelijkheden van het inzetten van corona-sneltests. Het ministerie van OCW heeft groen licht gegeven voor acht proefprojecten verspreid over het land. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “Hogescholen zetten alles op alles om zoveel mogelijk van onze studenten weer veilig op onze campussen te ontvangen. Iedereen mist de ontmoetingen die zo belangrijk zijn voor ons onderwijs. Sneltests kunnen daar wellicht bij helpen.”

Geef studenten meer tijd

Hogescholen willen dat studenten na corona meer tijd krijgen om hun studietijd volop te benutten. 'Laten we hen tijd en ruimte geven om zich te ontplooien zoals ze dat voor ogen hadden', zeggen Maurice Limmen (VH-voorzitter) en Sander van den Eijnden (vice-voorzitter VH en CvB-voorzitter Hogeschool Leiden) op ScienceGuide.