Oorlog in Oekraïne

De Vereniging Hogescholen reageert vol afschuw op de gebeurtenissen in Oekraïne. “We zien de weerzinwekkende beelden uit Oekraïne. Het is verschrikkelijk wat daar nu gebeurt. Voor wat betreft consequenties voor onze internationale samenwerking in het onderwijs en onderzoek, volgen wij het kabinetsbeleid,” zegt voorzitter Maurice Limmen.

De afgelopen dagen is de situatie in Oekraïne enorm verslechterd. Rusland is het land binnengevallen, met doden en gewonden tot gevolg. De situatie in het oosten van Europa raakt ook het hoger onderwijs, vertelt Limmen. “Honderden Oekraïners en Russen studeren en werken op Nederlandse hogescholen. Onze gedachten gaan uit naar al die mensen die hier direct of indirect door worden geraakt."

Voor getroffen studenten en medewerkers staan de hogescholen klaar. Studenten kunnen hiervoor terecht bij hun docenten, mentoren, decanen of studentpsychologen. Ook voor medewerkers kunnen als eerste terecht bij hun leidinggevende, maar ook voor hen is er verdere hulp beschikbaar. “Hogescholen doen hun best om de steun te bieden die nodig is in een zorgelijke situatie als deze”, aldus Limmen.

Respect
De oorlog in Oekraïne kan ook in de collegezaal en op de werkvloer tot lastige gesprekken leiden en mogelijk zelfs tot spanningen. Limmen roept iedereen dan ook op respectvol met elkaar om te gaan. “Hogescholen staan zeker in deze tijd voor een veilig werk- en leerklimaat. Daarvoor zullen onze collega’s op de instellingen zich de komende tijd inspannen.”

Aangaande de precieze maatregelen voor wat betreft de samenwerking en (kennis)uitwisseling met Rusland zijn de hogescholen in nauw overleg met het kabinet.