Actualiteit

Onderwijsinspectie: hoger onderwijs goed op weg met versterken kwaliteit toetsen

Het hoger onderwijs doet al veel om de kwaliteit van toetsen te versterken, zo stelt de Onderwijsinspectie in de onlangs verschenen 'Handreiking voor verdere verbetering toetsing in het hoger onderwijs'. De inspectie moedigt de instellingen aan door te gaan op de ingeslagen weg en om de aandacht bij de toetsing verder te inventariseren.  Het gaat om aandacht voor de samenhang bij toetsing, de professionalisering van docenten en onderwijskundig leiders en voor de organisatorische inbedding van toetsing.

De inspectie wil hogescholen en universiteiten stimuleren de toetsing nog verder te ontwikkelen door met elkaar in gesprek te gaan over verbeterpunten en door kennis en ervaring uit te wisselen. De inspectie hoopt dit gesprek binnen en tussen instellingen in het hoger onderwijs met dit rapport te stimuleren. Hierin zijn recente ontwikkelingen rond toetsing in het hoger onderwijs beschreven. Ook bevat het rapport een samenvattend schema waarin veel elementen van de toetsing zijn opgenomen die verdere ontwikkeling behoeven.

Studiemiddag kwaliteit toetsing en examinering
In dit kader heeft de Vereniging Hogescholen inmiddels een reeks kennisdelingsbijeenkomsten georganiseerd. De eerstvolgende is de studiemiddag op 26 mei in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE) over verbetering van de kwaliteit van toetsing en examinering. De studiemiddag is in beginsel bedoeld voor leden van examencommissies maar staat open voor iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp. Een deel van het programma zal worden gericht op netwerkvorming tussen leden van examencommissies. De volgende thema’s komen aan de orde:

  • toetsing van onderzoek en onderzoeksvaardigheden
  • de visie van de Inspectie op de toetskwaliteit in het hoger onderwijs
  • de rol van de NVAO, de Inspectie en de vbi’s bij de kwaliteit van examinering

Lerarenopleidingen
De lerarenopleidingen brengen de aanbevelingen van de Onderwijsinspectie al een aantal jaren in de praktijk. Onder de noemer 10voordeleraar werken zij aan de borging van de kennisbases. Vakdocenten vormen de spil van het programma. Eén van de instrumenten die ingezet wordt is instituutsoverstijgende collegiale feedback, oftewel peer-review. In kleine groepjes borgen vakdocenten onder andere het toetsbeleid op de individuele lerarenopleidingen. Binnen hetzelfde programma ontwikkelen de lerarenopleidingen landelijke kennistoetsen. Vakdocenten ontwikkelen toetsvragen, die door diverse experts worden gecontroleerd en van feedback voorzien. Collega-vakdocenten en het werkveld bepalen uiteindelijk de cesuur. Dit alles met succes: de minister geeft aan dat het programma een belangrijke bijdrage levert aan de verbetering van de kwaliteit van de lerarenopleidingen. Kijk voor meer informatie op www.10voordeleraar.nl.

Gerelateerd

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

Article

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Lees meer

Hogescholen breiden pilots pabo-specialisaties verder uit

Article

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Zo bieden we toekomstige leraren een nieuw carrièreperspectief: verdieping in hun vak, terwijl ze wel breed opgeleid de arbeidsmarkt op komen. Dat is belangrijk in de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer