Onderwijsinspectie: hoger onderwijs goed op weg met versterken kwaliteit toetsen

Het hoger onderwijs doet al veel om de kwaliteit van toetsen te versterken, zo stelt de Onderwijsinspectie in de onlangs verschenen 'Handreiking voor verdere verbetering toetsing in het hoger onderwijs'. De inspectie moedigt de instellingen aan door te gaan op de ingeslagen weg en om de aandacht bij de toetsing verder te inventariseren.  Het gaat om aandacht voor de samenhang bij toetsing, de professionalisering van docenten en onderwijskundig leiders en voor de organisatorische inbedding van toetsing.

De inspectie wil hogescholen en universiteiten stimuleren de toetsing nog verder te ontwikkelen door met elkaar in gesprek te gaan over verbeterpunten en door kennis en ervaring uit te wisselen. De inspectie hoopt dit gesprek binnen en tussen instellingen in het hoger onderwijs met dit rapport te stimuleren. Hierin zijn recente ontwikkelingen rond toetsing in het hoger onderwijs beschreven. Ook bevat het rapport een samenvattend schema waarin veel elementen van de toetsing zijn opgenomen die verdere ontwikkeling behoeven.

Studiemiddag kwaliteit toetsing en examinering
In dit kader heeft de Vereniging Hogescholen inmiddels een reeks kennisdelingsbijeenkomsten georganiseerd. De eerstvolgende is de studiemiddag op 26 mei in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE) over verbetering van de kwaliteit van toetsing en examinering. De studiemiddag is in beginsel bedoeld voor leden van examencommissies maar staat open voor iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp. Een deel van het programma zal worden gericht op netwerkvorming tussen leden van examencommissies. De volgende thema’s komen aan de orde:

• toetsing van onderzoek en onderzoeksvaardigheden
  • de visie van de Inspectie op de toetskwaliteit in het hoger onderwijs
  • de rol van de NVAO, de Inspectie en de vbi’s bij de kwaliteit van examinering

Lerarenopleidingen
De lerarenopleidingen brengen de aanbevelingen van de Onderwijsinspectie al een aantal jaren in de praktijk. Onder de noemer 10voordeleraar werken zij aan de borging van de kennisbases. Vakdocenten vormen de spil van het programma. Eén van de instrumenten die ingezet wordt is instituutsoverstijgende collegiale feedback, oftewel peer-review. In kleine groepjes borgen vakdocenten onder andere het toetsbeleid op de individuele lerarenopleidingen. Binnen hetzelfde programma ontwikkelen de lerarenopleidingen landelijke kennistoetsen. Vakdocenten ontwikkelen toetsvragen, die door diverse experts worden gecontroleerd en van feedback voorzien. Collega-vakdocenten en het werkveld bepalen uiteindelijk de cesuur. Dit alles met succes: de minister geeft aan dat het programma een belangrijke bijdrage levert aan de verbetering van de kwaliteit van de lerarenopleidingen. Kijk voor meer informatie op www.10voordeleraar.nl.

Herijkt Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift voor zij-instromers mbo vastgesteld

De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad hebben de herijkte versie van het Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift (PDG) formeel vastgesteld. Vakbekwame beroepsbeoefenaren kunnen zich door middel van een PDG-traject kwalificeren voor het beroep van docent in het mbo. Het PDG voorziet in hun bekwaamheid wat betreft de pedagogische en didactische kennis, inzicht en vaardigheden.

Een lerarenopleiding die beter past bij zij-instromers

Een flexibele lerarenopleiding waar de zij-instromers en hun ervaring centraal staan, dat spreken de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging Nederlandse Universiteiten (VSNU) en minister Van Engelshoven (OCW) af in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Zo gaan lerarenopleidingen in het hbo en het wo meer kennis delen over het lesgeven aan volwassenen zodat zij-instromers onderwijs krijgen dat voor hen werkt. Zij-instromers krijgen zo een opleiding die rekening houdt met hun ervaring en die vrijstellingen geeft waar dat kan.

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).