Onderwijsinspectie: hoger onderwijs goed op weg met versterken kwaliteit toetsen

Het hoger onderwijs doet al veel om de kwaliteit van toetsen te versterken, zo stelt de Onderwijsinspectie in de onlangs verschenen 'Handreiking voor verdere verbetering toetsing in het hoger onderwijs'. De inspectie moedigt de instellingen aan door te gaan op de ingeslagen weg en om de aandacht bij de toetsing verder te inventariseren.  Het gaat om aandacht voor de samenhang bij toetsing, de professionalisering van docenten en onderwijskundig leiders en voor de organisatorische inbedding van toetsing.

De inspectie wil hogescholen en universiteiten stimuleren de toetsing nog verder te ontwikkelen door met elkaar in gesprek te gaan over verbeterpunten en door kennis en ervaring uit te wisselen. De inspectie hoopt dit gesprek binnen en tussen instellingen in het hoger onderwijs met dit rapport te stimuleren. Hierin zijn recente ontwikkelingen rond toetsing in het hoger onderwijs beschreven. Ook bevat het rapport een samenvattend schema waarin veel elementen van de toetsing zijn opgenomen die verdere ontwikkeling behoeven.

Studiemiddag kwaliteit toetsing en examinering
In dit kader heeft de Vereniging Hogescholen inmiddels een reeks kennisdelingsbijeenkomsten georganiseerd. De eerstvolgende is de studiemiddag op 26 mei in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE) over verbetering van de kwaliteit van toetsing en examinering. De studiemiddag is in beginsel bedoeld voor leden van examencommissies maar staat open voor iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp. Een deel van het programma zal worden gericht op netwerkvorming tussen leden van examencommissies. De volgende thema’s komen aan de orde:

• toetsing van onderzoek en onderzoeksvaardigheden
  • de visie van de Inspectie op de toetskwaliteit in het hoger onderwijs
  • de rol van de NVAO, de Inspectie en de vbi’s bij de kwaliteit van examinering

Lerarenopleidingen
De lerarenopleidingen brengen de aanbevelingen van de Onderwijsinspectie al een aantal jaren in de praktijk. Onder de noemer 10voordeleraar werken zij aan de borging van de kennisbases. Vakdocenten vormen de spil van het programma. Eén van de instrumenten die ingezet wordt is instituutsoverstijgende collegiale feedback, oftewel peer-review. In kleine groepjes borgen vakdocenten onder andere het toetsbeleid op de individuele lerarenopleidingen. Binnen hetzelfde programma ontwikkelen de lerarenopleidingen landelijke kennistoetsen. Vakdocenten ontwikkelen toetsvragen, die door diverse experts worden gecontroleerd en van feedback voorzien. Collega-vakdocenten en het werkveld bepalen uiteindelijk de cesuur. Dit alles met succes: de minister geeft aan dat het programma een belangrijke bijdrage levert aan de verbetering van de kwaliteit van de lerarenopleidingen. Kijk voor meer informatie op www.10voordeleraar.nl.

Meer dan 1000 zij-instromers volgen de pabo

Uit een recent uitgevoerde inventarisatie door het kennisnetwerk zij-instroom van lobo blijkt dat meer dan 1000 'zij-instromers' de pabo volgen. Het betreft cursisten met een afgeronde hbo/wo opleiding die in principe in twee jaar de opleiding afronden.

Banken, verzekeraars en onderwijs helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Werknemers van banken en verzekeraars die een (gedeeltelijke) overstap naar het onderwijs overwegen, kunnen rekenen op hulp van hun werkgevers en het onderwijs. De Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Vereniging van Universiteiten (VSNU) en het ministerie van OCW tekenden vandaag het convenant ‘Aan de slag voor de klas’. Daarmee dragen ze bij aan het oplossen van het lerarentekort. “Het hbo biedt een breed scala aan flexibele lerarenopleidingen voor iedereen die leraar wil worden. Het zou mooi zijn als we mensen uit de verzekerings- en financiële sector zo een nieuwe kans kunnen geven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hoogste instroom in hbo ooit

De instroom in het hbo is dit studiejaar 2018-2019 toegenomen met 3,4% tot 110.307 eerstejaars. De groei is zichtbaar in bijna alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (associate degree, bachelor en master) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). Het gaat om de hoogste instroom in het hbo ooit. “Steeds meer mensen vanuit verschillende achtergronden in Nederland vinden de weg naar onze hogescholen. De aandacht die het hbo de afgelopen jaren heeft besteed aan differentiatie van het opleidingsaanbod werpt zijn vruchten af ”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.