Onderwijsinspectie: hoger onderwijs goed op weg met versterken kwaliteit toetsen

Het hoger onderwijs doet al veel om de kwaliteit van toetsen te versterken, zo stelt de Onderwijsinspectie in de onlangs verschenen 'Handreiking voor verdere verbetering toetsing in het hoger onderwijs'. De inspectie moedigt de instellingen aan door te gaan op de ingeslagen weg en om de aandacht bij de toetsing verder te inventariseren.  Het gaat om aandacht voor de samenhang bij toetsing, de professionalisering van docenten en onderwijskundig leiders en voor de organisatorische inbedding van toetsing.

De inspectie wil hogescholen en universiteiten stimuleren de toetsing nog verder te ontwikkelen door met elkaar in gesprek te gaan over verbeterpunten en door kennis en ervaring uit te wisselen. De inspectie hoopt dit gesprek binnen en tussen instellingen in het hoger onderwijs met dit rapport te stimuleren. Hierin zijn recente ontwikkelingen rond toetsing in het hoger onderwijs beschreven. Ook bevat het rapport een samenvattend schema waarin veel elementen van de toetsing zijn opgenomen die verdere ontwikkeling behoeven.

Studiemiddag kwaliteit toetsing en examinering
In dit kader heeft de Vereniging Hogescholen inmiddels een reeks kennisdelingsbijeenkomsten georganiseerd. De eerstvolgende is de studiemiddag op 26 mei in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE) over verbetering van de kwaliteit van toetsing en examinering. De studiemiddag is in beginsel bedoeld voor leden van examencommissies maar staat open voor iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp. Een deel van het programma zal worden gericht op netwerkvorming tussen leden van examencommissies. De volgende thema’s komen aan de orde:

• toetsing van onderzoek en onderzoeksvaardigheden
  • de visie van de Inspectie op de toetskwaliteit in het hoger onderwijs
  • de rol van de NVAO, de Inspectie en de vbi’s bij de kwaliteit van examinering

Lerarenopleidingen
De lerarenopleidingen brengen de aanbevelingen van de Onderwijsinspectie al een aantal jaren in de praktijk. Onder de noemer 10voordeleraar werken zij aan de borging van de kennisbases. Vakdocenten vormen de spil van het programma. Eén van de instrumenten die ingezet wordt is instituutsoverstijgende collegiale feedback, oftewel peer-review. In kleine groepjes borgen vakdocenten onder andere het toetsbeleid op de individuele lerarenopleidingen. Binnen hetzelfde programma ontwikkelen de lerarenopleidingen landelijke kennistoetsen. Vakdocenten ontwikkelen toetsvragen, die door diverse experts worden gecontroleerd en van feedback voorzien. Collega-vakdocenten en het werkveld bepalen uiteindelijk de cesuur. Dit alles met succes: de minister geeft aan dat het programma een belangrijke bijdrage levert aan de verbetering van de kwaliteit van de lerarenopleidingen. Kijk voor meer informatie op www.10voordeleraar.nl.

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hogescholen zetten in op flexibel maatwerk voor lerarenopleiding

De problematiek van het lerarentekort is zeer urgent, het beroep van leraar staat onder druk. Erkenning vanuit de samenleving, perspectief op de eigen toekomst en betere carrièremogelijkheden vormen een belangrijke basis om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken. De Vereniging Hogescholen publiceert binnenkort de strategische agenda lerarenopleidingen waar deze uitgangspunten in centraal staan. De agenda omvat drie kernambities waar de komende jaren aan wordt gewerkt, om onder andere te zorgen voor voldoende leraren voor de klas. “Het toenemende lerarentekort is een grote maatschappelijke zorg; het is alle hens aan dek”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Onderwijssectoren vragen kabinet te investeren in minder uitval en behoud van startende leraren

De sectorraden PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, VH en VSNU streven ernaar 100 procent van de studenten aan een lerarenopleiding op te leiden volgens het concept 'Samen opleiden en professionaliseren' en binnen zogenaamde opleidingsscholen. Om dit te kunnen realiseren vragen de raden aan de Tweede Kamer een structurele investering van 44 miljoen euro per jaar. Met het programma "samen opleiden' wordt de uitval van startende leraren voorkomen en daarmee gewerkt aan het oplossen van het lerarentekort.