Onderwijs en bedrijfsleven slaan handen ineen voor kansengelijkheid

Onderwijssectoren en bedrijfsleven hebben een initiatief genomen om bij te dragen aan kansengelijkheid voor alle kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Dit schrijft de Vereniging Hogescholen in een gezamenlijke brief met de andere onderwijssectorraden, VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO-Nederland aan minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker. Volgens de ondertekenaars is onderwijs bij uitstek een geschikte manier om ongelijkheid tegen te gaan.

Recent onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau en de Onderwijsinspectie toont dat niet iedereen in de maatschappij in gelijke mate profiteert van de kansen die het onderwijs biedt. De vier onderwijssectoren en de werkgevers delen de zorgen van de minister en staatssecretaris over dit probleem. In de brief geven zij aan met welke maatregelen het onderwijs en bedrijfsleven een bijdrage aan een oplossing willen leveren, gericht op een consistent, meerjarig beleid op regionaal en lokaal niveau.

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Commissie positionering hbo geïnstalleerd

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Zes workshops over diversiteit en inclusie op VH-congres

Op maandag 13 juni organiseren we in Den Bosch weer een fysiek VH-congres: hét kennis- en netwerkevent voor iedereen die werkt of studeert in het hbo. Vanuit het thema ‘Helden van het hbo’ laten we zien dat het hbo een cruciale en onmisbare rol heeft in onze samenleving. 'Diversiteit & inclusie in het hbo' is een van de vier thema's van het middagprogramma. Nog niet aangemeld voor het VH-congres? Doe dat dan direct.