Kabinet zondert toch examens en tentamens uit van avondklok

Tijdens het debat over de coronamaatregelen heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid toegezegd dat voor het maken van (praktijk) examens en tentamens op locaties van het mbo en hoger onderwijs toch een uitzondering wordt gemaakt op de avondklok.

Diverse politieke partijen drongen bij het kabinet aan op deze uitzondering na de gezamenlijke oproep van de onderwijsorganisaties gisteren. ISO, LSVb, JOB, MBO Raad, VH en VSNU riepen daarin de Tweede Kamer op om een uitzondering te maken voor studenten die in de avonduren na een examen of tentamen naar huis moeten reizen.

Wanneer een student na een examen of tentamen na de avondklok moet reizen krijgt hij/zij daar een vrijstelling voor. De student moet dan wel een eigen verklaring bij zich hebben, een verklaring van de onderwijsinstelling kunnen laten zien en zich uiteraard aan de overige corona-maatregelen houden.

Veel (praktijk-) examens, tentamens en practica vinden nu online plaats. Wat op locatie gebeurt wordt volgens de regels verspreid over de dag gepland. De avonduren zijn daarbij vanwege de beperkende maatregelen van 1,5 meter en de beperkingen in het openbaar vervoer hard nodig. De (praktijk) examens en tentamens die nu in de avond gepland staan kunnen niet op een andere manier afgenomen worden. Daarnaast zijn er studenten die thuis niet in de gelegenheid zijn een digitaal tentamen te maken.

Het niet door laten gaan van deze toetsen zou verstrekkende gevolgen voor studievoorgang van heel veel studenten in mbo, hbo en wo hebben gehad.

Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."

Proefprojecten sneltests voor meer fysiek onderwijs

Om in de loop van 2021 meer fysiek onderwijs te kunnen geven, verkennen negen hogescholen de mogelijkheden van het inzetten van corona-sneltests. Het ministerie van OCW heeft groen licht gegeven voor acht proefprojecten verspreid over het land. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “Hogescholen zetten alles op alles om zoveel mogelijk van onze studenten weer veilig op onze campussen te ontvangen. Iedereen mist de ontmoetingen die zo belangrijk zijn voor ons onderwijs. Sneltests kunnen daar wellicht bij helpen.”

Geef studenten meer tijd

Hogescholen willen dat studenten na corona meer tijd krijgen om hun studietijd volop te benutten. 'Laten we hen tijd en ruimte geven om zich te ontplooien zoals ze dat voor ogen hadden', zeggen Maurice Limmen (VH-voorzitter) en Sander van den Eijnden (vice-voorzitter VH en CvB-voorzitter Hogeschool Leiden) op ScienceGuide.