Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd het studiesucces van studenten, de kwaliteit van de opleidingen, de differentiatie van het aanbod van opleidingen (van Ad, tot bachelor en master) en maatwerk gericht op werkenden die zich willen om- bij of opscholen. De Onderwijsinspectie is positief over deze inspanningen.  Ook constateert de Inspectie dat het hbo goed aansluit bij de behoeften van studenten en van de arbeidsmarkt. Het overgrote deel (80%) van de studenten vindt binnen 3 maanden een baan op minimaal hbo-niveau. Nu is het tijd een volgende stap te maken zonder daarbij de kwaliteit van het onderwijs uit het oog te verliezen.

Onze maatschappelijke uitdagingen, zoals de arbeidsmarkttekorten in zorg, techniek en bij leraren houden ons nadrukkelijk bezig. Met de uitdaging om voldoende leraren, verpleegkundigen en technici op te leiden worden we voortdurend geconfronteerd. Dat veel studenten nog steeds voor andere sectoren kiezen zoals bijvoorbeeld de economiesector vergt transparante voorlichting maar ook de keuze van het juiste studieprofiel in het funderend onderwijs. Hogescholen kunnen dit niet alleen voor elkaar krijgen. ‘Samen met alle onderwijssectoren kunnen we ervoor zorgen dat de juiste keuzes voor de toekomst worden gemaakt. Ik ga dat gesprek graag aan!’, aldus Limmen.

Is het hbo onderwijs klaar voor de toekomst? Het is niet voor niets dat deze vraag ook centraal staat op het 15e jaarcongres van het hbo dat op 9 mei zal plaatsvinden. Hoe moeten we ons onderwijs voorbereiden op die toekomst, welke rol speelt ons praktijkgericht onderzoek daarin en hoe organiseren we dat zodanig dat we flexibeler kunnen inspelen op de vraag van buiten? Deze vragen vormen ook de rode draad voor onze strategische agenda die we in 2019 zullen gaan presenteren.

Zie ook: Overhandiging 'De Staat van het Onderwijs' aan en de eerste reacties daarop van de ministers Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media)

Hogescholen organiseren online open dagen

Het kabinet heeft de coronamaatregelen verlengd tot en met 28 april. Dat betekent dat ook alle hogescholen geen fysiek onderwijs zullen aanbieden op hun locaties tot en met 28 april. Daardoor zullen studiekiezers die nog geen definitieve keuze hadden gemaakt, zich nu vooral online op hun studie moeten oriënteren. Daarom bieden hogescholen online open dagen aan. We werken dit overzicht bij zodra ook andere hogescholen de data van hun online open dagen op de websites bekend maken.

Hogescholen stellen bindend studieadvies uit vanwege coronavirus

Het ministerie van OCW heeft hogescholen gevraagd het bindend studieadvies (BSA) uit te stellen tot het volgende studiejaar. Hogescholen stellen het geven van een bsa in principe uit tot het eind van het tweede studiejaar (collegejaar 2020/2021), op instellingsniveau zal hier verder vorm aan worden gegeven. Zo helpen de hogescholen studenten die mogelijk studievertraging oplopen door de uitbraak van het coronavirus.

Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

Update 16 maart 2020: dit congres is verplaatst naar 25 november 2020 - Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren.