Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Hogeschool rechthoek

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd het studiesucces van studenten, de kwaliteit van de opleidingen, de differentiatie van het aanbod van opleidingen (van Ad, tot bachelor en master) en maatwerk gericht op werkenden die zich willen om- bij of opscholen. De Onderwijsinspectie is positief over deze inspanningen.  Ook constateert de Inspectie dat het hbo goed aansluit bij de behoeften van studenten en van de arbeidsmarkt. Het overgrote deel (80%) van de studenten vindt binnen 3 maanden een baan op minimaal hbo-niveau. Nu is het tijd een volgende stap te maken zonder daarbij de kwaliteit van het onderwijs uit het oog te verliezen.

Onze maatschappelijke uitdagingen, zoals de arbeidsmarkttekorten in zorg, techniek en bij leraren houden ons nadrukkelijk bezig. Met de uitdaging om voldoende leraren, verpleegkundigen en technici op te leiden worden we voortdurend geconfronteerd. Dat veel studenten nog steeds voor andere sectoren kiezen zoals bijvoorbeeld de economiesector vergt transparante voorlichting maar ook de keuze van het juiste studieprofiel in het funderend onderwijs. Hogescholen kunnen dit niet alleen voor elkaar krijgen. ‘Samen met alle onderwijssectoren kunnen we ervoor zorgen dat de juiste keuzes voor de toekomst worden gemaakt. Ik ga dat gesprek graag aan!’, aldus Limmen.

Is het hbo onderwijs klaar voor de toekomst? Het is niet voor niets dat deze vraag ook centraal staat op het 15e jaarcongres van het hbo dat op 9 mei zal plaatsvinden. Hoe moeten we ons onderwijs voorbereiden op die toekomst, welke rol speelt ons praktijkgericht onderzoek daarin en hoe organiseren we dat zodanig dat we flexibeler kunnen inspelen op de vraag van buiten? Deze vragen vormen ook de rode draad voor onze strategische agenda die we in 2019 zullen gaan presenteren.

Zie ook: Overhandiging 'De Staat van het Onderwijs' aan en de eerste reacties daarop van de ministers Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media)

Afgestudeerde leraar tevredener over baan

Afgestudeerde hbo’ers zijn in 2018 tevredener over hun baan. Vooral de onderwijssector springt in het oog. De onderwijssector heeft de hoogste stijging in baantevredenheid in vergelijking tot afgelopen jaar. Waar in 2017 74% van de pas afgestudeerde leraren met tevredenheid terugblikte op het eerste werkjaar, is in 2018 79% tevreden over het werk. Deze stijging in baantevredenheid blijkt ook uit een daling in pasafgestudeerde leraren die op zoek zijn naar ander werk (16% in 2016, 11% in 2017, en 7% in 2018). Dit blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerde hbo-studenten. “Deze cijfers gaan de goede kant op. We leiden steeds meer pabo-studenten op. Maar het is natuurlijk essentieel dat ze na hun opleiding ook daadwerkelijk met plezier in het onderwijs aan de slag blijven”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Voorkom nieuwe bezuinigingen in het onderwijs

In aanloop naar de Voorjaarsnota 2019 roept de Stichting van het Onderwijs het Kabinet met klem op nieuwe bezuinigingen in het onderwijs te voorkomen en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de ingevoerde ‘doelmatigheidskorting’ te schrappen. Deze oproep doet de Stichting van het Onderwijs in een brief aan de ministers Van Engelshoven en Slob.

Vrouwen doen het beter in het hbo dan mannen

Vrouwen in het hbo hebben na 5 jaar vaker een diploma behaald dan mannen (58,2% versus 40,4%). Dit verschil tussen mannen en vrouwen is het grootst bij studenten die vanuit het voortgezet onderwijs instromen in het hbo. Mannen vallen ook vaker uit na 1 jaar dan vrouwen. 18,2% van de mannen staat na 1 jaar niet meer ingeschreven tegenover 13,4% van de vrouwen. Vooral mannen met een mbo-vooropleiding vallen vaak uit na het eerste jaar (23,2%). “Dit is een zorgelijke ontwikkeling. Deze trend is al een aantal jaren zichtbaar en wordt steeds sterker. Er ligt een belangrijke opgave om ervoor te zorgen dat meer mannen succesvol hun studie kunnen afronden", aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.