Instroom hbo verbetert zich licht: voorlopige instroomstijging van 4,5%

In studiejaar 2016/17 zijn landelijk 4,5% meer studenten begonnen aan een hbo-opleiding dan in 2015. Daarmee verbetert het aantal aanmeldingen voor het hbo zich licht. “Na de daling van de instroom met 8,6% vorig jaar is dit een gunstige ontwikkeling”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “Vooral in de economische en technische opleidingen is de stijging van het aantal eerstejaars bovengemiddeld”.

Hij baseert zich op de voorlopige instroomgegevens voor het studiejaar 2016/17 die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. In de sectoren economie en bètatechniek, toch al de twee grootste sectoren van het hbo, groeit het aantal eerstejaars studenten met circa 6%. Bij de meeste andere vakgebieden is ook een groei zichtbaar. Alleen bij de hogere sociale studies daalt de instroom met ruim 2%.

Pabo-instroom neemt toe
“De instroom op de pabo lijkt zich in 2016 gedeeltelijk te herstellen. Na de krimp met een derde vorig jaar lijkt de toename van 8 tot 10 procent nu een goed teken. De kwaliteit gaat omhoog en hopelijk nu de studentenaantallen ook ”, aldus Thom de Graaf. Omdat de beschikbare gegevens nog niet definitief zijn, is nog niet exact te zeggen hoe het aantal eerstejaars studenten bij de pabo zich ontwikkelt. De gedeeltelijke compensatie van de forse instroomdaling bij de pabo vorig jaar zorgt ervoor dat het totale aantal eerstejaars bij lerarenopleidingen met bijna 5% groeit.

Achtergrond
De genoemde cijfers zijn gebaseerd op het aantal verzoeken tot inschrijving van studenten voor associate degree en hbo-bachelor opleidingen via Studielink. Voor alle hogescholen geldt dat studenten zich voor 1 mei moeten aanmelden en uiterlijk 1 oktober aan alle inschrijfvoorwaarden moeten voldoen. In de komende periode worden alle inschrijvingen administratief verwerkt, waarna definitieve instroomcijfers beschikbaar komen. Deze kunnen afwijken van de nu gepresenteerde cijfers. Op basis van die gegevens kunnen gedetailleerder analyses gedaan worden.

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.

Hogescholen schorten ook dit jaar bsa op voor eerstejaars studenten

Net als in de afgelopen twee jaar krijgen eerstejaars studenten in het hoger beroepsonderwijs een jaar extra tijd om hun verplichte studiepunten te behalen. “Het opschorten van het bindend studieadvies geeft onze studenten extra lucht. Dat is nodig omdat ze ook dit studiejaar weer veel hinder hebben ondervonden van de coronamaatregelen”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.