Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”

Veilig en verantwoord naar de hogeschool
Niet alle coronamaatregelen zijn van de baan. Zo heeft het kabinet een maximum van 75 studenten per onderwijsruimte opgelegd. Daarnaast moeten studenten en medewerkers een mondkapje dragen bij verplaatsingen. Ook wordt studenten en medewerkers dringend geadviseerd om twee keer per week een zelftest te doen voordat ze naar de hogeschool komen. Hogescholen hebben hier begrip voor, maar gaan zich er hard voor maken dat de aanvullende maatregelen, in het bijzonder de maximum groepsgrootte, snel weer worden losgelaten. Limmen: “We nemen als hogescholen onze verantwoordelijkheid om eraan bij te dragen dat het besmettingsniveau laag blijft. Gelukkig is de vaccinatiebereidheid onder studenten hoog. Waar mogelijk zullen we in samenwerking met de regionale GGD’s de toegankelijkheid van vaccinaties voor studenten verder vergroten”.

Achterstanden wegwerken en vooruit kijken
De afgelopen anderhalf jaar is er door studenten en docenten keihard gewerkt om de studievoortgang op peil te houden. In veel gevallen is dat gelukt. Maar er zijn ook achterstanden opgelopen, bijvoorbeeld door het wegvallen van een stage, het uitvallen van praktijkonderwijs of omdat niet alle studenten thuis of op hun kamer de ideale studieomstandigheden hadden. Hogescholen gaan de komende tijd aan de slag om die achterstanden weg te werken. Limmen: “Het is belangrijk om deze jonge generatie zo snel mogelijk een goede start mee te geven voor de rest van hun leven. We hebben onze hbo’ers hard nodig in de samenleving. ”

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.

Goede perspectieven voor hbo’ers op de arbeidsmarkt

Hbo-afgestudeerden doen het in de regel nog steeds goed op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Belangrijkste conclusie uit de monitor: hbo-opgeleiden van de lichting 2019/2020 hebben bijna allemaal werk; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze zijn opgeleid en 60 procent heeft al een vaste baan. “Het is mooi om te zien dat mensen na het voltooien van een hbo-opleiding meestal goed hun weg vinden. Het toont ook aan dat Nederland zit te springen om de professionals die op onze hogescholen worden opgeleid”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hogescholen schorten ook dit jaar bsa op voor eerstejaars studenten

Net als in de afgelopen twee jaar krijgen eerstejaars studenten in het hoger beroepsonderwijs een jaar extra tijd om hun verplichte studiepunten te behalen. “Het opschorten van het bindend studieadvies geeft onze studenten extra lucht. Dat is nodig omdat ze ook dit studiejaar weer veel hinder hebben ondervonden van de coronamaatregelen”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.