Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”

Veilig en verantwoord naar de hogeschool
Niet alle coronamaatregelen zijn van de baan. Zo heeft het kabinet een maximum van 75 studenten per onderwijsruimte opgelegd. Daarnaast moeten studenten en medewerkers een mondkapje dragen bij verplaatsingen. Ook wordt studenten en medewerkers dringend geadviseerd om twee keer per week een zelftest te doen voordat ze naar de hogeschool komen. Hogescholen hebben hier begrip voor, maar gaan zich er hard voor maken dat de aanvullende maatregelen, in het bijzonder de maximum groepsgrootte, snel weer worden losgelaten. Limmen: “We nemen als hogescholen onze verantwoordelijkheid om eraan bij te dragen dat het besmettingsniveau laag blijft. Gelukkig is de vaccinatiebereidheid onder studenten hoog. Waar mogelijk zullen we in samenwerking met de regionale GGD’s de toegankelijkheid van vaccinaties voor studenten verder vergroten”.

Achterstanden wegwerken en vooruit kijken
De afgelopen anderhalf jaar is er door studenten en docenten keihard gewerkt om de studievoortgang op peil te houden. In veel gevallen is dat gelukt. Maar er zijn ook achterstanden opgelopen, bijvoorbeeld door het wegvallen van een stage, het uitvallen van praktijkonderwijs of omdat niet alle studenten thuis of op hun kamer de ideale studieomstandigheden hadden. Hogescholen gaan de komende tijd aan de slag om die achterstanden weg te werken. Limmen: “Het is belangrijk om deze jonge generatie zo snel mogelijk een goede start mee te geven voor de rest van hun leven. We hebben onze hbo’ers hard nodig in de samenleving. ”

Studenten en docenten weer terug op de campus

Studenten en docenten zetten vanaf deze week weer hun voetstappen in de gebouwen van de hogescholen. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “We zijn uiteraard zeer opgelucht dat onze studenten weer de ruimte krijgen ‘live’ onderwijs te volgen. Fysiek onderwijs is essentieel belangrijk voor het welzijn en de persoonlijke ontwikkeling van onze studenten.”

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Hbo versterkt onderzoeksamenwerking met Indonesië

Tijdens de tweede WINNER-conferentie (van 26 tot en met 28 oktober 2021), kwamen de vele facetten van onderwijs- en onderzoekssamenwerking tussen Nederland en Indonesië aan bod. Vooral op het gebied van toerisme, watermanagement en landbouw werkt het Nederlandse hbo samen met Indonesische partners. Of het om ‘living labs’ of ‘pressure cookers’ gaat, de lokale vraag ligt steeds aan de basis van praktijkgericht onderzoek.