Hogescholen en UWV Werkbedrijf pakken gezamenlijk tekorten in kraptesectoren aan

De hogescholen en UWV Werkbedrijf slaan de handen ineen voor de aanpak van de personeelstekorten in de IT. Via het Make IT Work traject kunnen werkzoekenden een omscholingstraject van 11 maanden volgen waarbij ze vanaf de zesde maand aan de slag gaan bij een werkgever.  Zij kunnen dit doen zonder dat zij voor hun omscholing hoeven te betalen of hun uitkering verliezen. “Werkgevers in de IT-sector waar grote personeelstekorten zijn kunnen door deze samenwerking snel aan goed opgeleide en gemotiveerde collega’s komen. Mensen die het roer om willen gooien krijgen hiervoor ook de daadwerkelijk de kans”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “We hopen in de toekomst ook in andere omscholingstrajecten op deze wijze samen te werken met het UWV.”

Het is voor het eerst dat de hogescholen en het UWV Werkbedrijf op deze manier gaan samenwerken. Voorheen moesten werkzoekenden die aan het traject wilden deelnemen een eigen bijdrage leveren, waardoor het voor UWV Werkbedrijf moeilijk was om mensen te werven. Nu is de eigen bijdrage voor kandidaten met een uitkeringssituatie komen te vervallen.

Mooie kansen
“Het omscholingstraject is een antwoord op de enorme behoefte aan goed opgeleid IT-personeel”, zegt Tof Thissen, algemeen directeur van het UWV Werkbedrijf. “We willen flink gas gaan geven op de samenwerking”, benadrukt hij. “Iedere maand is er voor kandidaten een digitale voorlichtingsbijeenkomst, waarin zij worden meegenomen in de wereld van IT, omscholing en het traject waarvoor ze kunnen solliciteren. We zien hele mooie kansen voor werkzoekenden”.

Baangarantie
Make IT Work is een IT-omscholingstraject met baangarantie. Werkzoekenden of baanveranderaars met een HBO of WO-diploma kunnen binnen vijf maanden aan de slag bij een nieuwe werkgever. Werkgever en werknemer zijn voorafgaand zorgvuldig gematcht, waardoor kandidaten op een soepele manier beginnen aan hun nieuwe uitdaging. Het traject is voor de switcher zeer prettig; je start pas met je omscholing als je de match hebt met je toekomstige werkgever. Deze werkgever betaalt ook je scholingskosten.

Ronald Kleijn, projectleider bij de Hogeschool van Amsterdam en initiator van Make IT Work verteld: “Inmiddels hebben we via Make IT Work al bijna 1000 mensen omgeschoold. We kijken erg uit naar de samenwerking met UWV, op deze manier kunnen we nog meer mensen omscholen naar een carrière in de IT”.

FastSwitch
Hogescholen die Make IT Work uitvoeren zijn de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Rotterdam, De Haagse Hogeschool, Hanzehogeschool (via IT Academy Noord-Nederland), Fontys Hogeschool ICT en HAN University of Applied Sciences. Het project is onderdeel van een initiatief genaamd FastSwitch. Via dat flexibele hbo-omscholingsprogramma kunnen mensen in korte tijd snel worden omgeschoold naar kansrijke sectoren als het onderwijs, zorg, techniek en IT.

Persbericht VH en UWV

Vereniging Hogescholen pleit bij informateur voor goed en toegankelijk hoger beroepsonderwijs

De Vereniging Hogescholen heeft een brief geschreven aan informateur Ronald Plasterk om aandacht te vragen voor het hoger beroepsonderwijs in Nederland. De VH benadrukt dat goed en toegankelijk onderwijs essentieel is voor een gezonde maatschappij en economie.

Versterking praktijkgericht onderzoek op hogescholen

Met de ondertekening van de Overeenkomst Versterking praktijkgericht onderzoek krijgen hogescholen en het Regieorgaan SIA nieuw houvast om in de komende vijf jaar het praktijkgericht onderzoek verder uit te bouwen. Vorige week werden de handtekeningen geplaatst van minister Dijkgraaf van OCW (mede namens zijn collega Adriaansens van Economische Zaken), voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen en de bestuurders van de NWO, ROM-NL, TNO, VNO-NCW en MKB-Nederland.

Vereniging Hogescholen en bonden stemmen in met nieuwe cao hbo

De Algemene Vergadering van de Vereniging Hogescholen, het hoogste orgaan binnen de vereniging, heeft vandaag ingestemd met het principeakkoord voor een nieuwe cao. Op 28 juni 2023 bereikten de cao-partijen, de Vereniging Hogescholen en de vakbonden AOb, FNV, FvOv en CNV Onderwijs, een akkoord voor een nieuwe cao voor de periode 1 april 2023 tot 1 juli 2024. Ook de achterban van de bonden hebben deze week ingestemd met het akkoord.