Hogescholen en universiteiten van start met Versnellingsplan

Tijdens de SURF onderwijsdagen zijn de aanvoerders en teams van het versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT gepresenteerd. In dit vierjarig programma van de Vereniging Hogescholen, de Vereniging van Universiteiten en SURF werken 40 universiteiten en hogescholen samen aan de kansen die digitalisering biedt voor het hoger onderwijs in Nederland.

Aan de slag met kansrijke onderwijsthema’s
Het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT zet in op het samenbrengen van initiatieven, kennis en ervaringen en snel en concreet aan de slag gaan op kansrijke thema’s voor het hoger onderwijs in Nederland. Er wordt een ‘scrum’ aanpak gevolgd: de richting van de ontwikkeling is helder, er zijn een aantal hoofddoelen gesteld, maar de wijze waarop die worden bereikt staat niet van tevoren vast. Het programma biedt een platform waarin initiatieven gedeeld en aangejaagd kunnen worden.

8 versnellingszones
Het Versnellingsplan is opgedeeld in acht versnellingszones waarbinnen 40 universiteiten en hogescholen samenwerken. Een aanvoerder van één van de instellingen geeft leiding aan een versnellingsteam met vertegenwoordigers van de deelnemende instellingen. Kijk voor de samenstelling van de versnellingsteams op surf.nl/versnellingsplan.

Maak kennis met de aanvoerders in dit filmpje!

versnellingszones

1. Faciliteren en professionaliseren van docenten

Kim Schildkamp (Universiteit Twente)
2. Aansluiting op arbeidsmarkt verbeteren Ellen van den Berg (Saxion Hogeschool)
3. Flexibilisering van het onderwijs Paul den Hertog (Hogeschool van Amsterdam) en Ulrike Wild (Wageningen Universiteit)
4. Naar digitale (open) leermiddelen Robert Schuwer (Fontys Hogescholen)
5. Veilig en betrouwbaar benutten van studiedata Theo Bakker (Vrije Universiteit)
6. Evidence-based onderwijsinnovatie met ICT Fleur Prinsen (Hogeschool Rotterdam)
7. Samenwerking met EdTech Timo Kos (TU Delft)
8. Gezamenlijk koersen op versnelling Deze zone start 2019

Op de hoogte blijven? Meld je via surf.nl/versnellingsplan aan voor het laatste nieuws.

Toon reacties () / reageer

Convenant financiering digitaal versnellingsplan onderwijs en ICT getekend

Met de ondertekening van dit convenant hebben de voorzitters van de Vereniging Hogescholen, VSNU en SURF een laatste stap gezet om aan de slag te gaan met het Versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT. Met dit convenant zijn de wederzijdse intenties, afspraken en inspanningsverplichtingen geregeld tussen de VH, VSNU en SURF in relatie tot de financiering van het Versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT.

Vacature: junior projectsecretaris Versnellingsplan

Deze maand is de uitvoering gestart van het Versnellingsplan voor onderwijsinnovatie, een initiatief van VSNU, Vereniging Hogescholen en SURF. Wij zijn naar een junior projectsecretaris van het Versnellingsplan. Je werkt mee aan het verhogen van de kwaliteit van het hoger onderwijs door onderwijsinnovatie met ICT. Jij biedt administratieve ondersteuning en verricht coördinerende werkzaamheden voor het programmateam en het ondersteuningsteam.

Aanmelden nieuwsbrief Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT

Sinds de lancering van de Versnellingsagenda Onderwijsinnnovatie met ICT door SURF, de Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten is in 2018 veel werk verzet. De stuurgroep en het programmateam hebben de agenda doorontwikkeld tot een versnellingsplan. Dit plan is opgedeeld in acht versnellingszones waarbinnen hogescholen en universiteiten in teams samenwerken.