Hogescholen en universiteiten van start met Versnellingsplan

Tijdens de SURF onderwijsdagen zijn de aanvoerders en teams van het versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT gepresenteerd. In dit vierjarig programma van de Vereniging Hogescholen, de Vereniging van Universiteiten en SURF werken 40 universiteiten en hogescholen samen aan de kansen die digitalisering biedt voor het hoger onderwijs in Nederland.

Aan de slag met kansrijke onderwijsthema’s
Het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT zet in op het samenbrengen van initiatieven, kennis en ervaringen en snel en concreet aan de slag gaan op kansrijke thema’s voor het hoger onderwijs in Nederland. Er wordt een ‘scrum’ aanpak gevolgd: de richting van de ontwikkeling is helder, er zijn een aantal hoofddoelen gesteld, maar de wijze waarop die worden bereikt staat niet van tevoren vast. Het programma biedt een platform waarin initiatieven gedeeld en aangejaagd kunnen worden.

8 versnellingszones
Het Versnellingsplan is opgedeeld in acht versnellingszones waarbinnen 40 universiteiten en hogescholen samenwerken. Een aanvoerder van één van de instellingen geeft leiding aan een versnellingsteam met vertegenwoordigers van de deelnemende instellingen. Kijk voor de samenstelling van de versnellingsteams op surf.nl/versnellingsplan.

Maak kennis met de aanvoerders in dit filmpje!

versnellingszones

1. Faciliteren en professionaliseren van docenten

Kim Schildkamp (Universiteit Twente)
2. Aansluiting op arbeidsmarkt verbeteren Ellen van den Berg (Saxion Hogeschool)
3. Flexibilisering van het onderwijs Paul den Hertog (Hogeschool van Amsterdam) en Ulrike Wild (Wageningen Universiteit)
4. Naar digitale (open) leermiddelen Robert Schuwer (Fontys Hogescholen)
5. Veilig en betrouwbaar benutten van studiedata Theo Bakker (Vrije Universiteit)
6. Evidence-based onderwijsinnovatie met ICT Fleur Prinsen (Hogeschool Rotterdam)
7. Samenwerking met EdTech Timo Kos (TU Delft)
8. Gezamenlijk koersen op versnelling Deze zone start 2019

Op de hoogte blijven? Meld je via surf.nl/versnellingsplan aan voor het laatste nieuws.

Toon reacties () / reageer

Aanmelden nieuwsbrief Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT

Sinds de lancering van de Versnellingsagenda Onderwijsinnnovatie met ICT door SURF, de Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten is in 2018 veel werk verzet. De stuurgroep en het programmateam hebben de agenda doorontwikkeld tot een versnellingsplan. Dit plan is opgedeeld in acht versnellingszones waarbinnen hogescholen en universiteiten in teams samenwerken.

Digitale kennis en vaardigheden voor alle beroepen nodig

Vandaag is als bijlage bij het FD de ‘Toekomst van het Onderwijs’ gevoegd. In deze bijlage wordt uitgebreid stilgestaan bij onze versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie met ICT.

Onderwijsinnovatie met ICT versnellen

Eind 2017 presenteerden de Vereniging Hogescholen, de Vereniging van Universiteiten (VSNU) en SURF de Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie. Met deze agenda gingen zij op zoek naar een gezamenlijke koers om het onderwijs succesvol te veranderen. De agenda is nu uitgewerkt naar een Versnellingsplan waarin de opzet van een 4-jarig programma om de ambities te realiseren wordt beschreven.