Hogescholen en universiteiten van start met Versnellingsplan

Tijdens de SURF onderwijsdagen zijn de aanvoerders en teams van het versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT gepresenteerd. In dit vierjarig programma van de Vereniging Hogescholen, de Vereniging van Universiteiten en SURF werken 40 universiteiten en hogescholen samen aan de kansen die digitalisering biedt voor het hoger onderwijs in Nederland.

Aan de slag met kansrijke onderwijsthema’s
Het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT zet in op het samenbrengen van initiatieven, kennis en ervaringen en snel en concreet aan de slag gaan op kansrijke thema’s voor het hoger onderwijs in Nederland. Er wordt een ‘scrum’ aanpak gevolgd: de richting van de ontwikkeling is helder, er zijn een aantal hoofddoelen gesteld, maar de wijze waarop die worden bereikt staat niet van tevoren vast. Het programma biedt een platform waarin initiatieven gedeeld en aangejaagd kunnen worden.

8 versnellingszones
Het Versnellingsplan is opgedeeld in acht versnellingszones waarbinnen 40 universiteiten en hogescholen samenwerken. Een aanvoerder van één van de instellingen geeft leiding aan een versnellingsteam met vertegenwoordigers van de deelnemende instellingen. Kijk voor de samenstelling van de versnellingsteams op surf.nl/versnellingsplan.

Maak kennis met de aanvoerders in dit filmpje!

versnellingszones

1. Faciliteren en professionaliseren van docenten

Kim Schildkamp (Universiteit Twente)
2. Aansluiting op arbeidsmarkt verbeteren Ellen van den Berg (Saxion Hogeschool)
3. Flexibilisering van het onderwijs Paul den Hertog (Hogeschool van Amsterdam) en Ulrike Wild (Wageningen Universiteit)
4. Naar digitale (open) leermiddelen Robert Schuwer (Fontys Hogescholen)
5. Veilig en betrouwbaar benutten van studiedata Theo Bakker (Vrije Universiteit)
6. Evidence-based onderwijsinnovatie met ICT Fleur Prinsen (Hogeschool Rotterdam)
7. Samenwerking met EdTech Timo Kos (TU Delft)
8. Gezamenlijk koersen op versnelling Deze zone start 2019

Op de hoogte blijven? Meld je via surf.nl/versnellingsplan aan voor het laatste nieuws.

Toon reacties () / reageer

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.

Online onderwijs vraagbaak - SURF

SURF heeft een online onderwijs vraagbaak ingericht. Nu jouw instelling dicht is wil je het onderwijs zoveel mogelijk laten doorgaan. In deze tijdelijke SURF-community delen we kennis en expertise om de overstap te maken naar online onderwijs. Je kunt zelf reacties toevoegen aan de verschillende artikelen of een artikel plaatsen.

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).