Hogescholen balen van uitstel landelijke rekentoets

Nu de landelijke rekentoets toch niet meetelt voor het eindexamen verdwijnt een belangrijke impuls om het rekenonderwijs te verbeteren, vreest directeur Ad de Graaf van de Vereniging Hogescholen. ‘Waar zijn we nu helemaal mee bezig?’ In 2016 zou de landelijke rekentoets voor het eerst meetellen op het eindexamen van alle scholieren. Dat was al jaren het plan, tot de Partij van de Arbeid er deze week de handen vanaf trok. Daarmee verdampte de kamermeerderheid: de uitslag telt voorlopig alleen mee op het vwo en niet op havo, vmbo en mbo.

Een tegenvaller voor de hogescholen. Die pleiten al jaren voor beter rekenonderwijs omdat het opleidingen veel tijd kost om allerlei lacunes weg te werken. Want juffen en meesters die niet kunnen optellen en verpleegkundigen die geen medicijnen kunnen doseren, dat schiet niet op.

Lees het gehele interview van Ad de Graaf met Petra Vissers van het Hoger Onderwijs Persbureau (HOP) op o.a. de website Profielen van de Hogeschool Rotterdam.