Reactie Vereniging Hogescholen op het advies van de commissie Van Rijn

Herverdelen niet de oplossing

Rapport wissel om   adviescommissie bekostiging hoger onderwijs en onderzoek   mei 2019

Vandaag heeft de commissie Van Rijn het advies 'Wissels om - Naar een transparante en evenwichtige bekostiging, en meer samenwerking in hoger onderwijs en onderzoek' aangeboden aan de minister van OCW, Van Engelshoven. De Vereniging Hogescholen maakt zich ernstig zorgen over de gesuggereerde herverdeling van middelen in het hbo binnen de bestaande budgetten. “Wij zien het probleem van onbekostigde studenten en daar is inderdaad meer geld voor nodig. Het is echter geen oplossing deze middelen weg te halen bij andere instellingen en hun studenten. Herverdelen binnen de bestaande budgetten is niets anders dan het verschuiven van problemen. De Vereniging Hogescholen vindt het een slecht idee om problemen van de een op te lossen door geld weg te halen bij de ander. We zien dat studenten in sommige steden meer tijd voor hun studie nodig hebben en er soms langer over doen. Daar willen we graag wat aan doen en daar is ook meer geld voor nodig. Maar we lossen de problemen van studenten in Rotterdam niet op door het geld weg te halen bij studenten uit Enschede of Vlissingen”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Daarnaast is de Vereniging Hogescholen bezorgd over de door de commissie voorgestelde extra drempels voor het starten van nieuwe opleidingen. Dit kan ten koste gaan van de gewenste uitbouw van associatie degree- en masteropleidingen in het HBO.

De Vereniging Hogescholen herkent zich in de analyse van de commissie van de mismatch tussen beschikbare opleidingscapaciteit en arbeidsmarktvraag in de bètatechniek. De vereniging onderschrijft de meerwaarde van een steviger samenwerking van het HBO met het bedrijfsleven en het WO op dit vlak.

Onderzoek bekostigingssystematiek HO door commissie Van Rijn
In het Regeerakkoord is afgesproken dat de bekostigingssystematiek van het hoger onderwijs deze kabinetsperiode wordt herzien. Om te onderzoeken of de verdeling van de rijksbijdrage nog wel recht doet aan de taken en activiteiten van de universiteiten en hogescholen heeft de minister de commissie Van Rijn aangesteld om met een advies te komen. De commissie heeft zich van november 2018 tot april 2019 gebogen over een herziening van de huidige bekostigingssystematiek. Daarbij stonden een viertal thema’s centraal. De knelpunten in de bekostiging van het bèta en technisch onderwijs, de verwevenheid tussen onderwijs en onderzoek, de toegankelijkheid en gelijke kansen in het hoger onderwijs en financiële prikkels in de onderwijsbekostiging ten aanzien van studentenaantallen.

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Investeren in professionals voor morgen blijft uit

“Het kabinet spreekt over een investeringsfonds maar boekt tegelijkertijd een harde bezuiniging in op hogescholen”, zo reageert Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, in reactie op de vandaag gepresenteerde begroting 2020 van het ministerie van OCW. Limmen vraagt het kabinet om met een oplossing te komen, want dit mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs.

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.