Grotere onderzoekscapaciteit hogescholen verdient meer financiering

Het aantal lectoren heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen, van 300 lectoren in 2007 naar 650 in 2016. Een positieve ontwikkeling die het belang van onderzoek aan hogescholen in samenwerking met de beroepspraktijk bevestigt. Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen: “De onderzoekscapaciteit van hogescholen wordt steeds groter, praktijkgericht onderzoek is niet meer weg te denken uit het Nederlandse onderzoekslandschap. Maar deze ontwikkeling laat ook zien dat de rijksbekostiging van onderzoek echt omhoog moet. De huidige financiering is niet voldoende om de kwaliteit en doorwerking in het onderwijs te versterken”.

Vandaag is de factsheet ‘Praktijkgericht onderzoek hogescholen’ van het Rathenau Instituut verschenen. Daaruit komt naar voren dat niet alleen het aantal lectoren en lectoraten is gestegen, maar ook het aantal docent-onderzoekers en promovendi. Dat de onderzoeksgroepen in de breedte worden versterkt is belangrijk omdat daarmee ook de doorwerking van het onderzoek in de beroepspraktijk en het onderwijs wordt geborgd op langere termijn.

Financiering van praktijkgericht onderzoek onder de maat
Om ervoor te zorgen dat hogescholen kunnen blijven investeren in capaciteitsopbouw, maar ook om de kwaliteit van het onderzoek en de doorwerking in het onderwijs te versterken is de huidige rijksbekostiging onvoldoende. Omgerekend ontvangen hogescholen van de overheid per jaar €150 per student om hun onderzoek te verrichten. “Als je dat afzet tegen de grote maatschappelijke impact van het onderzoek en de verwachtingen die waar gemaakt moeten worden dan is die rijksbijdrage onder de maat”, aldus Thom de Graaf.

Differentiatie van onderzoek
Hogescholen hebben de afgelopen jaren werk gemaakt van zwaartepuntvorming en landelijke afstemming over onderzoeksthema’s. Dat is ook terug te zien in de ontwikkeling van Centres of Expertise. Elke regio, elke hogeschool, elke kenniskring heeft zijn eigen prioritaire onderzoeksthema’s. Deze differentiatie geeft mede richting aan de aanstelling van lectoren en andere onderzoekers in het hbo.

Instroom nieuwe hbo-studenten ongeveer gelijk aan vorig jaar

De instroom van nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’23-’24 met een verschil van -0,3% ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met vorig studiejaar. Dit blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. De inschrijvingen voor masteropleidingen tonen een duidelijke stijging met 7%.

Deltapremie van €500.000 voor Janine Stubbe en Reint Jan Renes

Lectoren Janine Stubbe van Codarts Rotterdam en Reint Jan Renes van Hogeschool van Amsterdam (HvA) zijn de winnaars van de derde editie van de Deltapremie, de toonaangevende prijs voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. Ze ontvangen beiden een premie van 500.000 euro voor hun grensverleggende onderzoek.

Principeakkoord over nieuwe cao hbo

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs, de Algemene Onderwijsbond (AOb), FNV, FvOv en CNV Onderwijs, hebben op woensdag 28 juni een principeakkoord bereikt over een nieuwe cao. Partijen hebben afspraken gemaakt over enkele grote thema’s, namelijk werkdruk en vitaliteit, contracten en loonontwikkeling per 1 juli 2023. We hebben een gedifferentieerde loonontwikkeling per schaal afgesproken, waarbij de lagere schalen een hoger percentage loonsverhoging krijgen. De schalen 11 en 12 zijn verhoogd met een extra periodiek, waardoor deze beter aansluiten op de salarissen in de andere onderwijssectoren. Daarnaast volgt in september 2023 een eenmalige uitkering ter hoogte van 833 euro bij een fulltime dienstverband.