Grotere onderzoekscapaciteit hogescholen verdient meer financiering

Het aantal lectoren heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen, van 300 lectoren in 2007 naar 650 in 2016. Een positieve ontwikkeling die het belang van onderzoek aan hogescholen in samenwerking met de beroepspraktijk bevestigt. Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen: “De onderzoekscapaciteit van hogescholen wordt steeds groter, praktijkgericht onderzoek is niet meer weg te denken uit het Nederlandse onderzoekslandschap. Maar deze ontwikkeling laat ook zien dat de rijksbekostiging van onderzoek echt omhoog moet. De huidige financiering is niet voldoende om de kwaliteit en doorwerking in het onderwijs te versterken”.

Vandaag is de factsheet ‘Praktijkgericht onderzoek hogescholen’ van het Rathenau Instituut verschenen. Daaruit komt naar voren dat niet alleen het aantal lectoren en lectoraten is gestegen, maar ook het aantal docent-onderzoekers en promovendi. Dat de onderzoeksgroepen in de breedte worden versterkt is belangrijk omdat daarmee ook de doorwerking van het onderzoek in de beroepspraktijk en het onderwijs wordt geborgd op langere termijn.

Financiering van praktijkgericht onderzoek onder de maat
Om ervoor te zorgen dat hogescholen kunnen blijven investeren in capaciteitsopbouw, maar ook om de kwaliteit van het onderzoek en de doorwerking in het onderwijs te versterken is de huidige rijksbekostiging onvoldoende. Omgerekend ontvangen hogescholen van de overheid per jaar €150 per student om hun onderzoek te verrichten. “Als je dat afzet tegen de grote maatschappelijke impact van het onderzoek en de verwachtingen die waar gemaakt moeten worden dan is die rijksbijdrage onder de maat”, aldus Thom de Graaf.

Differentiatie van onderzoek
Hogescholen hebben de afgelopen jaren werk gemaakt van zwaartepuntvorming en landelijke afstemming over onderzoeksthema’s. Dat is ook terug te zien in de ontwikkeling van Centres of Expertise. Elke regio, elke hogeschool, elke kenniskring heeft zijn eigen prioritaire onderzoeksthema’s. Deze differentiatie geeft mede richting aan de aanstelling van lectoren en andere onderzoekers in het hbo.

Principeakkoord cao hbo 2020 in Coronatijd

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs – Aob, FNV, UNIENFTO en CNV Onderwijs – zijn er in geslaagd om ondanks de crisis als gevolg van de Corona pandemie een nieuwe cao HBO 2020 overeen te komen. De lonen worden op 1 juli structureel met 2,75% verhoogd. Daarnaast zal aan de werknemers in het hbo in de maand juni ook een eenmalige uitkering van € 880 bruto worden toegekend. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ‘Het is een manier om onze waardering tot uitdrukking te laten komen voor al die docenten en medewerkers in het hbo die al maandenlang alles op alles zetten om het onderwijs aan onze ruim 450 duizend studenten door te laten gaan.’

Koning Willem-Alexander laat zich bijpraten over situatie in hbo

Op woensdagochtend 13 mei heeft Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander zich laten bijpraten door voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen over de impact van het coronavirus op het hoger beroepsonderwijs. Limmen: “De Koning heeft uitvoerig geïnformeerd naar de manier waarop het hbo razendsnel is overgestapt op onderwijs op afstand. Zo worden bijvoorbeeld bij conservatoria honderden audities online afgenomen. De Koning complimenteerde de studenten en medewerkers in het hbo met hun flexibiliteit en vindingrijkheid.”

Hogescholen stellen bindend studieadvies uit vanwege coronavirus

Het ministerie van OCW heeft hogescholen gevraagd het bindend studieadvies (BSA) uit te stellen tot het volgende studiejaar. Hogescholen stellen het geven van een bsa in principe uit tot het eind van het tweede studiejaar (collegejaar 2020/2021), op instellingsniveau zal hier verder vorm aan worden gegeven. Zo helpen de hogescholen studenten die mogelijk studievertraging oplopen door de uitbraak van het coronavirus.

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.