Grotere onderzoekscapaciteit hogescholen verdient meer financiering

Het aantal lectoren heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen, van 300 lectoren in 2007 naar 650 in 2016. Een positieve ontwikkeling die het belang van onderzoek aan hogescholen in samenwerking met de beroepspraktijk bevestigt. Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen: “De onderzoekscapaciteit van hogescholen wordt steeds groter, praktijkgericht onderzoek is niet meer weg te denken uit het Nederlandse onderzoekslandschap. Maar deze ontwikkeling laat ook zien dat de rijksbekostiging van onderzoek echt omhoog moet. De huidige financiering is niet voldoende om de kwaliteit en doorwerking in het onderwijs te versterken”.

Vandaag is de factsheet ‘Praktijkgericht onderzoek hogescholen’ van het Rathenau Instituut verschenen. Daaruit komt naar voren dat niet alleen het aantal lectoren en lectoraten is gestegen, maar ook het aantal docent-onderzoekers en promovendi. Dat de onderzoeksgroepen in de breedte worden versterkt is belangrijk omdat daarmee ook de doorwerking van het onderzoek in de beroepspraktijk en het onderwijs wordt geborgd op langere termijn.

Financiering van praktijkgericht onderzoek onder de maat
Om ervoor te zorgen dat hogescholen kunnen blijven investeren in capaciteitsopbouw, maar ook om de kwaliteit van het onderzoek en de doorwerking in het onderwijs te versterken is de huidige rijksbekostiging onvoldoende. Omgerekend ontvangen hogescholen van de overheid per jaar €150 per student om hun onderzoek te verrichten. “Als je dat afzet tegen de grote maatschappelijke impact van het onderzoek en de verwachtingen die waar gemaakt moeten worden dan is die rijksbijdrage onder de maat”, aldus Thom de Graaf.

Differentiatie van onderzoek
Hogescholen hebben de afgelopen jaren werk gemaakt van zwaartepuntvorming en landelijke afstemming over onderzoeksthema’s. Dat is ook terug te zien in de ontwikkeling van Centres of Expertise. Elke regio, elke hogeschool, elke kenniskring heeft zijn eigen prioritaire onderzoeksthema’s. Deze differentiatie geeft mede richting aan de aanstelling van lectoren en andere onderzoekers in het hbo.

Pabo en verpleegkunde favoriet bij nieuwe hbo-studenten

Beroepen in de publieke sector met flinke personeelstekorten zijn populair bij eerstejaars hbo-studenten. Het aantal aanmeldingen voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs steeg met 33,5% van 5243 vorig jaar tot 7000 in 2020. Ook verpleegkunde is populair: daar is de toename ten opzichte van vorig jaar 16,7%: van 5896 aanmeldingen vorig jaar tot 6878 dit jaar. Dit blijkt uit de aanmeldcijfers in het hbo tot en met 5 oktober 2020, die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Definitieve instroomcijfers volgen later dit studiejaar.

Mbo-scholen, hogescholen en universiteiten: Leven lang ontwikkelen door persoonlijk leerrecht per jaar

Iedere werkende Nederlander vanaf 27 jaar moet het basisrecht van één week scholing per jaar krijgen. Dat is de kern van het plan ‘Een leven lang ontwikkelen voor iedereen’ van de MBO Raad, Vereniging Hogescholen (VH) en Vereniging van Universiteiten (VSNU). Dit plan is vandaag overhandigd aan minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Vereniging Hogescholen zet in op vergroten dynamiek beroepsbevolking

De Vereniging Hogescholen (VH) – de belangenbehartiger van de 36 hogescholen in ons land – constateert dat het kabinet met de presentatie van de rijksbegroting 2021 kiest voor stabiliteit in het hoger beroepsonderwijs. Voorzitter Maurice Limmen van de VH: “Wij constateren dat het hbo verder moet doorgaan op de routes die we al hebben ingezet, namelijk ervoor zorgen dat studenten zich tijdens en na hun hbo-opleiding kunnen ontplooien in de beroepspraktijk. Nederland heeft hun kennis en creativiteit in de komende jaren hard nodig om uit de crisis te komen.”

Onderzoek is een belangrijk fundament

Standpunt

Innovaties en toepassing ontwikkelen in de beroepspraktijk van o.a. medische professionals, ICT-ers, kunstenaars en leraren is wat praktijkgericht onderzoek van hogescholen stimuleert. Dat doen ze onder begeleiding van lectoren en in samenwerking met bedrijven en organisaties. Tevens versterkt het praktijkgericht onderzoek een onderzoekende een kritische houding van studenten en versterkt het de onderwijskwaliteit. Hogescholen participeren in de Kenniscoalitie en bepleiten gezamenlijk voor majeure investeringen, zowel publiek als privaat, in de Nationale Wetenschapsagenda. Deze agenda stimuleert een impuls in de keten van kennis en wetenschap.