Actualiteit

Groeiende belangstelling voor de Associate degree opleiding

Eerste Kamer akkoord: De Ad is per 1 januari een zelfstandige hbo-opleiding

Oesters 1

Naast een bachelor en master krijgt de Associate degree opleiding (Ad) vanaf 1 januari 2018 een volwaardige positie als hbo-opleiding met een zelfstandige arbeidsmarktkwalificatie. De wet die dat mogelijk maakt werd vanmiddag door de Eerste Kamer als hamerstuk aanvaard. Hogescholen zijn enthousiast. “We zien de belangstelling voor de tweejarige Ad-opleiding onder werkenden en mbo-4 studenten toenemen en we voldoen daarmee aan een vraag op de arbeidsmarkt. Ook verwacht ik dat het studenten zal inspireren om door te stromen naar een bachelor. Een ontwikkeling die we altijd zullen stimuleren”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Een Ad Bedrijfseconomie, Ad Tuinbouwmanagement en een Ad Systeemspecialist Automotive zijn enkele voorbeelden van Associate degree-opleidingen die worden aangeboden. Met ingang van dit studiejaar 2017-2018 zijn er 143 Ad-programma’s aan bekostigde hogescholen in Nederland en zij willen dat aanbod uitbreiden. Qua interesse van studenten zagen hogescholen vorig studiejaar al een stevige groei van 23,4% bij de Ad-instroom. Ook voor dit jaar wordt een groei verwacht.

Werkgevers: “Mooie ontwikkeling”
Werkgevers zijn al jaren voorstanders van meer Ad-opleidingen bij hogescholen. In 2015 reageerden VNO NCW en MKB-Nederland positief op het initiatief van hogescholen om, naar het succesvolle model van de Rotterdam Academy, de Associate degree uit te breiden: “VNO-NCW en MKB-Nederland vinden dit een mooie ontwikkeling. Zeker in het kader van de snelle ontwikkelingen in vele bedrijven is de Ad een opleiding die vooral werknemers met een mbo-4 diploma de mogelijkheid biedt om in relatief korte tijd te ontwikkelen naar een hbo-waardig werk- en denkniveau”.

Tweejarige hbo-opleiding ism Mbo
Hogescholen en ROC’s werken samen bij het aanbieden van de tweejarige Ad-opleidingen, maar de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de opleiding en het diploma blijft bij het hbo. De Ad is een volwaardige graad binnen het hoger beroepsonderwijs met een zelfstandige arbeidsmarktkwalificatie. Bij hoge uitzondering kan een ROC meer dan 50% van een Ad-opleiding verzorgen wanneer de hogeschool daarvoor toestemming krijgt van de minister.


Link naar het artikel De Associate degree als hbo-opleiding meer op de kaart zetten 

Gerelateerd

Covenant doorstroom mbo hbo mooie volgende stap in verbetering aansluiting

Actualiteit

Vandaag hebben de voorzitter van de Vereniging Hogescholen, Maurice Limmen, en de voorzitter van de MBO-raad, Ton Heerts, in het bijzijn van minister van OCW Ingrid van Engelshoven hun handtekening gezet onder het convenant doorstroom mbo-hbo. In vele regionale samenwerkingsprojecten spannen hogescholen zich samen met het mbo en het vo in om de doorstroom verder te verbeteren. De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad zetten een nieuwe stap in de verbetering van de aansluiting en doorstroom tussen mbo en hbo het ondertekenen van het convenant ‘doorstroom mbo-hbo’. De doorstroom van het mbo naar het hbo is nog steeds dé emancipatieroute voor eerste generatiestudenten naar het hbo.

Lees meer

Hoogste instroom in hbo ooit

Actualiteit

De instroom in het hbo is dit studiejaar 2018-2019 toegenomen met 3,4% tot 110.307 eerstejaars. De groei is zichtbaar in bijna alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (associate degree, bachelor en master) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). Het gaat om de hoogste instroom in het hbo ooit. “Steeds meer mensen vanuit verschillende achtergronden in Nederland vinden de weg naar onze hogescholen. De aandacht die het hbo de afgelopen jaren heeft besteed aan differentiatie van het opleidingsaanbod werpt zijn vruchten af ”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Lees meer

Fontys ontwikkelt op verzoek VNO-NCW kennisplatform big data en mkb

Actualiteit

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW heeft Fontys gevraagd een kennisplatform over big data op te zetten, speciaal voor het midden- en kleinbedrijf. Deze groep maakt namelijk nog weinig gebruik van big data en laat daarmee kansen liggen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft uitgerekend dat de ‘first movers’, de eerste mkb-bedrijven die met big data aan de slag zijn gegaan, een omzetstijging van 100 procent hebben geboekt.

Lees meer