Goede regionale samenwerking mbo - hbo bepaalt succes Associate degree

2951b158 917d 443b b0c7 861d1515c9a3

De eerste landelijke Associate degree conferentie, die vandaag plaatsvindt, illustreert prachtige voorbeelden van regionale samenwerking die het succes van de Associate degree  mede bepalen. Ton Heerts, voorzitter van de MBO-raad, en Jan Bogerd, portefeuillehouder Onderwijs van de Vereniging Hogescholen, bevestigden deze samenwerking met een gezamenlijk convenant. “Dit convenant is een stimulans voor verdere regionale samenwerking. Laten we vooral van elkaars expertise, kennis en ervaring gebruik maken”, aldus Jan Bogerd.

Inzetten op vergroten van de bekendheid van de Ad
In het gezamenlijk convenant ligt de nadruk op samenwerking binnen de beroepskolom.  De Associate Degree heeft een belangrijke relatie tot de aanpalende opleidingsniveaus in de beroepskolom. Daarom werken hogescholen bij het verzorgen van de Ad opleiding ook samen met het mbo. Met de inwerkingtreding van de Wet Associate Degree per 1 januari 2018 is de Ad een zelfstandige hbo bacheloropleiding geworden en is het mogelijk geworden dat de Associate Degree in samenwerking met een mbo-instelling wordt aangeboden, mits tenminste de helft van het programma, waaronder in ieder geval de afstudeerfase en het afsluitend examen, wordt verzorgd door het hbo. In de “werkagenda mbo-hbo” is rondom deze samenwerking de ambitie geformuleerd om gezamenlijk in te zetten op het vergroten van de bekendheid van de Ad.

Over de Associate degree
De Associate Degree is binnen het hbo een aantrekkelijke manier voor mbo’ers om door te leren op een hoger niveau. Voor directe doorstromers vanuit het mbo, biedt de Ad een alternatief naast de bachelor. Voor afgestudeerden die niet direct van plan zijn om een bacheloropleiding te gaan volgen of voor werkenden biedt de Ad een interessante optie om later in hun carrière door te leren en aan hun duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te blijven werken. De Ad is daarom een heel interessante mogelijkheid in het kader van leven lang ontwikkelen.

Breed scala aan invalshoeken tijdens conferentie
Tijdens de conferentie worden Ad-opleidingen vanuit verschillende invalshoeken belicht: vanuit docenten, decanen en (studie)loopbaanbegeleiders, de voor- en vervolgopleidingen, werkgevers, het management, de beleidsmakers en de studenten zelf. Thema’s die aan bod komen zijn onder andere de omschrijving van niveau 5, de aansluiting van de Associate degree op mbo, vo, hbo en het werkveld, voorbeelden van inspirerend Ad-onderwijs en de ervaringen van studenten, docenten en werkgevers.

Patrick Nobel wint eerste Ad Toptalentprijs

Patrick Nobel heeft uit handen van minister van OCW, Ingrid van Engelshoven, de eerste Ad Toptalentprijs uitgereikt gekregen. De jury nomineerde uit 24 voorstellen 3 toppers. De inzendingen kwamen uit diverse sectoren van het hbo; techniek, economie, kunst en sociaal werk. Er werden zowel door voltijd- als deeltijdstudenten presentaties ingezonden. Deze drie inzendingen staan in de top 3:

• Ascon Dijkstra (Ad Ondernemen, Windesheim Flevoland)
  • Jos Lucas (Ad Maintenance & Mechanics, Rotterdam Academy)
  • Patrick Nobel (Ad Machinebouw, Hogeschool Arnhem Nijmegen)

Chiel van Gerwen (Ad Ondernemen, Avans Academie Associate degrees – Den Bosch) krijgt een bijzondere vermelding van VNO-NCW MKB Nederland.

Van Engelshoven is erg positief over de Ad: "Onderwijsvernieuwingen kunnen tegenwoordig niet altijd direct op applaus rekenen, de Ad krijgt dat applaus juist wel. Ik was in Den Bosch bij Avans Academie en sprak daar met studenten, daarvan raak je overtuigd dat het een goede aansluiting vormt op hun eerdere opleiding. De Ad is ook belangrijk voor een leven lang ontwikkelen, er zitten niet alleen studenten van 20, maar ook mensen die al een aantal jaren werkervaring hebben."

Groei aantal inschrijvingen per 1 oktober hbo: 2,8% meer studenten

Er hebben zich in het studiejaar 2018 - 2019 landelijk 2,8 % meer studenten aangemeld voor een hbo-opleiding dan een jaar geleden. Daarmee zet de verbetering in de groei van het aantal inschrijvingen van vorig jaar zich door. Het aantal aanmeldingen voor de Associate degree, een relatief nieuw aanbod van de hogescholen, is wederom gestegen met maar liefst met 34,8% en het aantal inschrijvingen voor deeltijd- en duale opleidingen is met respectievelijk 5,7% (deeltijd) en 18,2% (duaal) gestegen. “De grote stijging van 10% bij de Pabo is bijzonder goed nieuws voor een sector waar het arbeidsmarkttekort groot is”, aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Flexibilisering in hbo trekt meer studenten

Na jaren van gestage terugloop van het aantal deeltijdstudenten is vanaf 2014 de weg omhoog ingeslagen. Vanaf 2016 zien we zelfs een extra sterk herstel. Begonnen in 2014 nog 8.993 studenten aan een hbo opleiding in deeltijd, in 2017 waren dat er al 10.445. De voorlopige cijfers voor 2018 geven zelfs een groei aan van 9,3% ten opzichte van 2017. Ter voorbereiding op het Algemeen Overleg Leven Lang Leren op 9 oktober a.s. in de Tweede Kamer, brengen we de ontwikkelingen van het deeltijdonderwijs van de hogescholen in dit position paper graag onder uw aandacht.

Ontwikkeling leiderschap wijkverpleegkundigen draagt bij aan behoud verpleegkundigen en aantrekkelijkheid beroep

42 ambassadeurs wijkverpleegkundigen hebben vandaag het evaluatierapport ‘Opbrengsten vijf jaar ambassadeurs voor de wijkverpleegkundigen’ aangeboden aan minister Hugo de Jonge van VWS. Uit het rapport blijkt dat de ambassadeurs door dit traject niet alleen meer lef hebben gekregen, ook ervaren zij een toename in assertiviteit, persoonlijke en professionele ontwikkeling. Deze ambassadeurs laten een groei zien in leiderschap. Zij zijn rolmodellen voor de beroepsgroep, zorgen voor een positief imago voor de wijkverpleging, zijn succesvol in het werven van nieuwe collega’s en geven gastcolleges bij de opleiding verpleegkunde op hogescholen, aldus de onderzoekers. De evaluatie is uitgevoerd door het lectoraat Chronisch Zieken van Hogeschool Utrecht.

Flexibilisering in hbo trekt meer studenten

Standpunt