Goede regionale samenwerking mbo - hbo bepaalt succes Associate degree

De eerste landelijke Associate degree conferentie, die vandaag plaatsvindt, illustreert prachtige voorbeelden van regionale samenwerking die het succes van de Associate degree  mede bepalen. Ton Heerts, voorzitter van de MBO-raad, en Jan Bogerd, portefeuillehouder Onderwijs van de Vereniging Hogescholen, bevestigden deze samenwerking met een gezamenlijk convenant. “Dit convenant is een stimulans voor verdere regionale samenwerking. Laten we vooral van elkaars expertise, kennis en ervaring gebruik maken”, aldus Jan Bogerd.

Inzetten op vergroten van de bekendheid van de Ad
In het gezamenlijk convenant ligt de nadruk op samenwerking binnen de beroepskolom.  De Associate Degree heeft een belangrijke relatie tot de aanpalende opleidingsniveaus in de beroepskolom. Daarom werken hogescholen bij het verzorgen van de Ad opleiding ook samen met het mbo. Met de inwerkingtreding van de Wet Associate Degree per 1 januari 2018 is de Ad een zelfstandige hbo bacheloropleiding geworden en is het mogelijk geworden dat de Associate Degree in samenwerking met een mbo-instelling wordt aangeboden, mits tenminste de helft van het programma, waaronder in ieder geval de afstudeerfase en het afsluitend examen, wordt verzorgd door het hbo. In de “werkagenda mbo-hbo” is rondom deze samenwerking de ambitie geformuleerd om gezamenlijk in te zetten op het vergroten van de bekendheid van de Ad.

Over de Associate degree
De Associate Degree is binnen het hbo een aantrekkelijke manier voor mbo’ers om door te leren op een hoger niveau. Voor directe doorstromers vanuit het mbo, biedt de Ad een alternatief naast de bachelor. Voor afgestudeerden die niet direct van plan zijn om een bacheloropleiding te gaan volgen of voor werkenden biedt de Ad een interessante optie om later in hun carrière door te leren en aan hun duurzame inzetbaarheid op de arbeidsmarkt te blijven werken. De Ad is daarom een heel interessante mogelijkheid in het kader van leven lang ontwikkelen.

Breed scala aan invalshoeken tijdens conferentie
Tijdens de conferentie worden Ad-opleidingen vanuit verschillende invalshoeken belicht: vanuit docenten, decanen en (studie)loopbaanbegeleiders, de voor- en vervolgopleidingen, werkgevers, het management, de beleidsmakers en de studenten zelf. Thema’s die aan bod komen zijn onder andere de omschrijving van niveau 5, de aansluiting van de Associate degree op mbo, vo, hbo en het werkveld, voorbeelden van inspirerend Ad-onderwijs en de ervaringen van studenten, docenten en werkgevers.

Patrick Nobel wint eerste Ad Toptalentprijs

Patrick Nobel heeft uit handen van minister van OCW, Ingrid van Engelshoven, de eerste Ad Toptalentprijs uitgereikt gekregen. De jury nomineerde uit 24 voorstellen 3 toppers. De inzendingen kwamen uit diverse sectoren van het hbo; techniek, economie, kunst en sociaal werk. Er werden zowel door voltijd- als deeltijdstudenten presentaties ingezonden. Deze drie inzendingen staan in de top 3:

• Ascon Dijkstra (Ad Ondernemen, Windesheim Flevoland)
  • Jos Lucas (Ad Maintenance & Mechanics, Rotterdam Academy)
  • Patrick Nobel (Ad Machinebouw, Hogeschool Arnhem Nijmegen)

Chiel van Gerwen (Ad Ondernemen, Avans Academie Associate degrees – Den Bosch) krijgt een bijzondere vermelding van VNO-NCW MKB Nederland.

Van Engelshoven is erg positief over de Ad: "Onderwijsvernieuwingen kunnen tegenwoordig niet altijd direct op applaus rekenen, de Ad krijgt dat applaus juist wel. Ik was in Den Bosch bij Avans Academie en sprak daar met studenten, daarvan raak je overtuigd dat het een goede aansluiting vormt op hun eerdere opleiding. De Ad is ook belangrijk voor een leven lang ontwikkelen, er zitten niet alleen studenten van 20, maar ook mensen die al een aantal jaren werkervaring hebben."

Maurice Limmen in Tweede Kamer over demografische ontwikkelingen

Op 18 april houdt de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over de ontwikkeling van de bevolking. Op uitnodiging van de vaste Kamercommissie SZW spreekt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, deze middag over hoe het hbo en demografische ontwikkelingen op elkaar ingrijpen, en wat er gedaan kan worden om die elkaar te laten versterken. Ook, en juist, als het geboortecijfer terugloopt. Want hogescholen leveren goed opgeleide mensen af, die binnen (zeer) korte tijd werk op hbo-niveau of hoger vinden.

Toekomstverkenning vervolgonderwijs - boodschap van het hbo

Op maandag 15 april 2024 vergadert de Tweede Kamer over de toekomst van het stelsel van vervolgonderwijs. Wat is van essentieel belang voor hogescholen en daarmee voor de maatschappij? Voorzitter van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen vat het samen voor de deelnemende Kamerleden.

Vereniging Hogescholen pleit bij informateur voor goed en toegankelijk hoger beroepsonderwijs

De Vereniging Hogescholen heeft een brief geschreven aan informateur Ronald Plasterk om aandacht te vragen voor het hoger beroepsonderwijs in Nederland. De VH benadrukt dat goed en toegankelijk onderwijs essentieel is voor een gezonde maatschappij en economie.