Een slimme overheid investeert in de kennis en het talent van nieuwkomers

Veel vluchtelingen die in Nederland zijn missen een diploma waarmee ze de arbeidsmarkt op kunnen en krijgen moeilijk toegang tot het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. De inburgering beperkt zich tot ‘basale’ taallessen en oriëntatie op de arbeidsmarkt en sluit niet aan bij opleidingstrajecten, met als gevolg dat studenten niet verder kunnen. Daarom moet de overheid dringend maatregelen nemen om dit knelpunt op te lossen en dit kan niet wachten totdat de nieuwe inburgeringswet is goedgekeurd. Dit schrijven zes (koepel-) organisaties in het onderwijsveld vandaag in een brief aan minister Van Engelshoven van OCW en minister Koolmees van SZW.

Begin juli wordt in de Tweede Kamer gesproken over verbetering van het inburgeringsbeleid en daarom vragen de organisaties nu aandacht voor een betere aansluiting bij het onderwijs. De brief is ondertekend door de Vereniging Hogescholen, de VSNU (Vereniging van Universiteiten), de MBO Raad, Nuffic, de Landelijke Studentenvakbond en Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF.

De organisaties signaleren dat er veel vluchtelingen in Nederland zijn die hun middelbare schoolopleiding niet hebben kunnen afronden in het land van herkomst. Ook is er een grote groep met een diploma dat hier van beperkte waarde is op de arbeidsmarkt. De organisaties willen voorkomen dat deze studenten niet verder kunnen en pleiten daarom onder meer voor deze maatregelen:

1. Zorg dat nieuwkomers zich goed kunnen voorbereiden op een opleidingstraject door middel van voorbereidend taal- en schakelonderwijs. Maak deze onderdeel van het reguliere onderwijsaanbod, zodat de aansluiting met vervolgonderwijs is gewaarborgd.
  2. Investeer in gerichte begeleiding van nieuwkomers tijdens opleidingstrajecten, zodat zij hun taal- en studievaardigheden kunnen blijven verbeteren.
  3. Maak het centrale examen Nederlands beter toegankelijk voor nieuwkomers die naar het mbo willen, zodat zij aan deze ingangseis kunnen voldoen.

Nu worden voorbereidende trajecten voor nieuwkomers beschouwd als privéonderwijs, waardoor de financiering en de continuïteit ervan onzeker zijn. De voorgestelde maatregelen nemen die onzekerheid weg en komen niet ten laste van het bestaande onderwijsbudget. Verder vormen de maatregelen een kans om de kwaliteit van het inburgeringonderwijs en het toezicht daarop te verbeteren.

De organisaties onderstrepen dat slim investeren in mensen, kennis en talent meer geschoolde burgers oplevert, waar de samenleving nu en in de toekomst baat bij heeft. De investeringskosten betalen zich bovendien ruimschoots terug wanneer nieuwkomers onderdeel van de samenleving worden, economisch zelfredzaam zijn en belasting betalen.

Meer informatie kunt u vinden op de website van UAF

Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

'Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren.

Om excellent hoger onderwijs te garanderen, zijn forse investeringen nodig

Hoger onderwijs is goed voor het hele land, stellen Alex Tess Rutten (studentenbond LSVb), Kees Gillesse (studentenbond ISO), Maurice Limmen (Vereniging Hogescholen) en Pieter Duisenberg (VSNU).  Samen schreven zij hier vandaag een opiniestuk in Trouw over.

5 onderwijsvernieuwers ontvangen de SURF Onderwijsaward 2019

Tijdens de SURF Onderwijsdagen zijn vijf onderwijsvernieuwers geëerd met een SURF Onderwijsaward: Henk Hagoort (Hogeschool Windesheim), Bert-Jan Klaren (Hanzehogeschool), Silvester Draaijer (VU Amsterdam), Marina Brinkman-Staneva (Breda University of Applied Sciences) en Fake Zijl (Hogeschool Windesheim).