Toekomst van onderwijs: Onderwijsinnovatie met ICT versnellen!

Digitale kennis en vaardigheden voor alle beroepen nodig

Vandaag is als bijlage bij het FD de ‘Toekomst van het Onderwijs’ gevoegd. In deze bijlage wordt uitgebreid stilgestaan bij onze versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie met ICT. Deze campagne is landelijk gedistribueerd door het Financieele Dagblad en gaat o.a. actuele thema’s binnen het onderwijs.

In de bijlage worden de bestuurlijke trekkers van de Vereniging Hogescholen (Anka Mulder), de VSNU (Arthur Mol) en SURF (Erwin Bluemink) geïnterviewd. Nieuwsgierig? Klik hier voor het volledige artikel. Anka Mulder (Saxion) in het interview: "Voor vrijwel alle beroepen heb je digitale kennis en vaardigheden nodig. Daar moeten we onze studenten op voorbereiden, vindt het hoger Onderwijs. Als we samenwerken, kunnen we snel resultaten boeken. Ik zie dan ook geen reden dat Nederland niet de beste binnen Europa kan worden op dit gebied. Om te komen tot innovatie is het wel essentieel om een klimaat te scheppen waarin nieuwe projecten getest worden. Daar horen ook mislukkingen bij. Alleen dan is innovatie echt mogelijk.”

Meer lezen? Ga naar: http://www.technologischeontwikkeling.nl

Deelnemers Versnellingsplan in gesprek met minister over Strategische Agenda Hoger Onderwijs

Op maandag 15 april ging Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven in gesprek met aanvoerders en deelnemers van het Versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT met als doel om input op te halen voor de Strategische Agenda. De focus lag op de belangrijkste ontwikkelingen en knelpunten voor de thema’s flexibilisering en aansluiting op de arbeidsmarkt, gebruik van ICT voor versterking van de kwaliteit van het onderwijs en digitale (open) leermaterialen.

Convenant financiering digitaal versnellingsplan onderwijs en ICT getekend

Met de ondertekening van dit convenant hebben de voorzitters van de Vereniging Hogescholen, VSNU en SURF een laatste stap gezet om aan de slag te gaan met het Versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT. Met dit convenant zijn de wederzijdse intenties, afspraken en inspanningsverplichtingen geregeld tussen de VH, VSNU en SURF in relatie tot de financiering van het Versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT.

Vacature: junior projectsecretaris Versnellingsplan

Deze maand is de uitvoering gestart van het Versnellingsplan voor onderwijsinnovatie, een initiatief van VSNU, Vereniging Hogescholen en SURF. Wij zijn naar een junior projectsecretaris van het Versnellingsplan. Je werkt mee aan het verhogen van de kwaliteit van het hoger onderwijs door onderwijsinnovatie met ICT. Jij biedt administratieve ondersteuning en verricht coördinerende werkzaamheden voor het programmateam en het ondersteuningsteam.