Actualiteit

“De Associate degree als hbo-opleiding meer op de kaart zetten”

“Het aanbod van Associate degree-opleidingen bij hogescholen gaat de komende jaren toenemen, daarvan ben ik overtuigd”, zegt de voorzitter van de Vereniging Hogescholen Thom de Graaf. Hij is tevreden dat de “Wet Invoering Associate degree” die gisteren in de Tweede Kamer met algemene stemmen werd aangenomen, nu een zelfstandige en volwaardige positie heeft gekregen als hbo-opleiding. “Dat was noodzakelijk voor de volgende logische stap: de Ad als hbo-opleiding meer op de kaart zetten.”

Een Ad Bedrijfseconomie, Ad Tuinbouwmanagement en een Ad Systeemspecialist Automotive zijn enkele voorbeelden van Associate degree (Ad)-opleidingen die al bestaan. Met ingang van het studiejaar 2017-2018 zijn er 143 Ad-programma’s aan bekostigde hogescholen in Nederland en zij willen dat aanbod uitbreiden. De voorzitter van de hogescholen vindt de Ad-opleidingen in het hbo om meerdere redenen van belang. De Graaf: “Allereerst biedt dit aan mbo-4 studenten en werkenden nieuwe kansen voor meer verdieping en scholing; het keuzepalet wordt breder nu de tweejarige Ad-opleiding er bij komt, naast de keuze voor gaan werken of een vierjarige bachelor te volgen. Daarnaast biedt de Ad extra kansen op de arbeidsmarkt. Maar ook heeft de Ad-opleiding een belangrijke emanciperende functie en past de Ad in de trend naar meer onderwijs op maat.”

Ad is verantwoordelijkheid van het hbo
Hogescholen en ROC’s werken samen bij het aanbieden van de Ad-opleidingen, maar de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de opleiding en het diploma blijft bij het hbo. De Associate degree is een volwaardige graad binnen het hoger beroepsonderwijs met een zelfstandige arbeidsmarktkwalificatie. In de gisteren aangenomen wet over de Ad-opleidingen is geregeld dat bij hoge uitzondering een ROC meer dan de nu toegestane 50% van een Ad-opleiding kan verzorgen wanneer de hogeschool daarvoor toestemming krijgt van de minister.

Ad heeft emanciperende functie
Studenten en werkenden kiezen bewust voor de status en positie van een Ad-opleiding in het hoger onderwijs. Juist door een Ad-opleiding ook te laten plaatsvinden in een hbo-studieklimaat worden studenten mogelijk geïnspireerd om door te stromen naar een bachelor. Ad-studenten komen op een hogeschool in contact met bachelor- en master-studenten, lectoren en hbo-docenten. Ook krijgen ze les in een omgeving waar hbo-opleidingen en praktijkgericht onderzoek plaatsvinden. De Ad heeft daarmee een belangrijke emanciperende functie, vinden hogescholen.

Meer onderwijs op maat
Hoger beroepsonderwijs aanbieden dat beter aansluit op de individuele wensen van studenten is een ontwikkeling waar hogescholen op inzetten. Met meer masters, honours-trajecten, deeltijd opleidingen en ook Associate degree-opleidingen spelen hogescholen in op veranderingen in de samenleving. De variëteit van het aanbod wordt bepaald door de aard van de (beroeps)omgeving, het aanbod van opleidingen en de vraag van studenten, werkenden en het beroepenveld.

De Wet Invoering Associtae degrees ligt nu ter behandeling in de Eerste Kamer. 

Gerelateerd

Meer dan 25 workshops met ruim 40 presentatoren op jaarcongres Vereniging Hogescholen - 9 april 2020

Article

Update 16 maart 2020: dit congres is verplaatst naar 25 november 2020 - Helden van het hbo', onder die titel organiseert de Vereniging Hogescholen op 9 april a.s. het jaarcongres. Met in de middag meer dan 25 workshops verzorgd door ruim 40 presentatoren van 11 hogescholen, de Vereniging Hogescholen, Hobéon, ROA Universiteit Maastricht, andere organisaties en sponsoren. 

Lees meer

Opnieuw meer studenten pabo en verpleegkunde

Article

Het aantal studenten dat kiest voor een lerarenopleiding in het basisonderwijs is opnieuw toegenomen. In collegejaar 2019/2020 startten 452 studenten meer in bij de pabo dan het jaar ervoor, een toename van 9,5%. Opvallend is dat het aantal mannen harder stijgt dan het aantal vrouwen. Ook bij verpleegkunde is de toename fors met 8% meer instroom dan in 2018. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Geen leraar voor de klas, een tekort aan verpleegkundigen in ziekenhuizen, de krapte op de arbeidsmarkt raakt ons allemaal. Hogescholen voelen zich verantwoordelijk om ook bij te dragen aan een oplossing daarvoor. Ik ben blij dat we dat nu terugzien in de cijfers.”

Lees meer

Gelijkwaardig maar verschillend: hogescholen en universiteiten werken samen aan de toekomst van het stelsel

Article

Vandaag hebben de universiteiten en de hogescholen een gezamenlijk position paper gepubliceerd. De universiteiten en hogescholen hebben in dit paper gezamenlijke ambities geformuleerd en prioriteiten benoemd voor de komende jaren. De focus ligt op meer differentiatie binnen het stelsel van hoger onderwijs, tussen instellingen, in onderwijsaanbod en in persoonlijke routes van de student. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: ”We doen dit alles vanuit de basisgedachte dat hogescholen en universiteiten “gelijkwaardig, maar verschillend” zijn. We willen ervoor zorgen dat Nederlandse studenten sneller op de voor hen meest geschikte opleiding terecht komen.“ VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg: “We willen samen stappen zetten om het stelsel van hoger onderwijs voor te bereiden op de toekomst. Met meer samenwerking kunnen we meer betekenen voor studenten en maatschappij.”

Lees meer