Corona leidt tot record van bijna half miljoen hbo-studenten

De instroom van eerstejaarsstudenten in het hoger beroepsonderwijs is dit studiejaar opnieuw toegenomen. Met 124.683 nieuwe eerstejaars studenten gaat het om een toename van 10 procent. Vooral opleidingen gericht op tekortsectoren, zoals de pabo, verpleegkunde en technische studies zijn populair. Het totale aantal ingeschreven studenten aan hogescholen steeg tot een record van 490.452 studenten. De stijging is grotendeels het gevolg van corona en de genomen maatregelen. Dit blijkt uit de definitieve instroomcijfers die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het is positief dat zoveel studenten kiezen voor een hbo-opleiding. Maar zo’n forse, onverwachte stijging in combinatie met corona legt een grote druk op hogescholen. Daarom vragen hogescholen om financiële compensatie om alle nieuwe studenten goed te kunnen blijven begeleiden.”

Corona
De forse toename van het aantal eerstejaarsstudenten is grotendeels het gevolg van corona en de genomen maatregelen. Zo steeg het aantal studenten met een havo-vooropleiding met 12,2 procent, doordat er in 2020 geen centraal examen werd afgenomen en meer havisten slaagden voor hun eindexamen. Bovendien kozen minder scholieren voor een tussenjaar. Ook werden meer mbo-studenten (voorwaardelijk) toegelaten tot het hbo, het aantal mbo’ers dat instroomde steeg met 10,9 procent. Limmen: “Juist nu studenten grotendeels online onderwijs volgen is extra begeleiding hard nodig. Bijvoorbeeld bij studenten die hun mbo-opleiding nog niet geheel hadden afgerond. Hogescholen bieden die extra begeleiding, maar dat geeft extra druk.”

Tekortsectoren
Een forse toename in de instroom is zichtbaar in opleidingen gericht op tekortsectoren. De instroom voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs (pabo) steeg met 31,7 procent van 5.201 vorig studiejaar tot 6.849. De instroom bij de opleidingen voor verpleegkunde steeg met 14,9 procent, van 6.511 tot 7.480. De instroom in technische opleidingen steeg met 5,8 procent. Limmen: “We zien de populariteit van opleidingen tot leraar en verpleegkundige al langer toenemen en die trend zet door. Dat nu ook meer studenten kiezen voor een technische studie, stemt mij hoopvol. Zo helpen hogescholen bij het terugdringen van de tekorten op de arbeidsmarkt in al deze beroepen.”

Associate degree
Het aantal studenten dat een 2-jarige associate degree-opleiding volgt steeg met 19,8 procent. Deze opleiding wordt in nauwe samenwerking met het mbo en het werkveld ontwikkeld. Limmen: “Met het associate degree slaan we twee vliegen in één klap. Studenten behalen in twee jaar een diploma op hbo-niveau en werkgevers krijgen door hun nauwe betrokkenheid bij de opleiding professionals met precies de juiste kennis en vaardigheden.”

Manifest tegen stagediscriminatie in hoger onderwijs ondertekend

Voor sommige studenten in het hoger onderwijs is stagediscriminatie de dagelijkse realiteit. Ze kunnen moeilijk een stageplaats bemachtigen of krijgen te maken met discriminatie tijdens een stage. Hogescholen, universiteiten, de ministeries van OCW en SWZ, studentenorganisaties en werkgevers hebben vandaag een manifest ondertekend om stagediscriminatie aan te pakken. Studenten moeten onder meer op zo’n manier worden begeleid dat iedereen een gelijke kans heeft op een stageplek.

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.

Goede perspectieven voor hbo’ers op de arbeidsmarkt

Hbo-afgestudeerden doen het in de regel nog steeds goed op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Belangrijkste conclusie uit de monitor: hbo-opgeleiden van de lichting 2019/2020 hebben bijna allemaal werk; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze zijn opgeleid en 60 procent heeft al een vaste baan. “Het is mooi om te zien dat mensen na het voltooien van een hbo-opleiding meestal goed hun weg vinden. Het toont ook aan dat Nederland zit te springen om de professionals die op onze hogescholen worden opgeleid”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.