Corona leidt tot record van bijna half miljoen hbo-studenten

De instroom van eerstejaarsstudenten in het hoger beroepsonderwijs is dit studiejaar opnieuw toegenomen. Met 124.683 nieuwe eerstejaars studenten gaat het om een toename van 10 procent. Vooral opleidingen gericht op tekortsectoren, zoals de pabo, verpleegkunde en technische studies zijn populair. Het totale aantal ingeschreven studenten aan hogescholen steeg tot een record van 490.452 studenten. De stijging is grotendeels het gevolg van corona en de genomen maatregelen. Dit blijkt uit de definitieve instroomcijfers die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het is positief dat zoveel studenten kiezen voor een hbo-opleiding. Maar zo’n forse, onverwachte stijging in combinatie met corona legt een grote druk op hogescholen. Daarom vragen hogescholen om financiële compensatie om alle nieuwe studenten goed te kunnen blijven begeleiden.”

Corona
De forse toename van het aantal eerstejaarsstudenten is grotendeels het gevolg van corona en de genomen maatregelen. Zo steeg het aantal studenten met een havo-vooropleiding met 12,2 procent, doordat er in 2020 geen centraal examen werd afgenomen en meer havisten slaagden voor hun eindexamen. Bovendien kozen minder scholieren voor een tussenjaar. Ook werden meer mbo-studenten (voorwaardelijk) toegelaten tot het hbo, het aantal mbo’ers dat instroomde steeg met 10,9 procent. Limmen: “Juist nu studenten grotendeels online onderwijs volgen is extra begeleiding hard nodig. Bijvoorbeeld bij studenten die hun mbo-opleiding nog niet geheel hadden afgerond. Hogescholen bieden die extra begeleiding, maar dat geeft extra druk.”

Tekortsectoren
Een forse toename in de instroom is zichtbaar in opleidingen gericht op tekortsectoren. De instroom voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs (pabo) steeg met 31,7 procent van 5.201 vorig studiejaar tot 6.849. De instroom bij de opleidingen voor verpleegkunde steeg met 14,9 procent, van 6.511 tot 7.480. De instroom in technische opleidingen steeg met 5,8 procent. Limmen: “We zien de populariteit van opleidingen tot leraar en verpleegkundige al langer toenemen en die trend zet door. Dat nu ook meer studenten kiezen voor een technische studie, stemt mij hoopvol. Zo helpen hogescholen bij het terugdringen van de tekorten op de arbeidsmarkt in al deze beroepen.”

Associate degree
Het aantal studenten dat een 2-jarige associate degree-opleiding volgt steeg met 19,8 procent. Deze opleiding wordt in nauwe samenwerking met het mbo en het werkveld ontwikkeld. Limmen: “Met het associate degree slaan we twee vliegen in één klap. Studenten behalen in twee jaar een diploma op hbo-niveau en werkgevers krijgen door hun nauwe betrokkenheid bij de opleiding professionals met precies de juiste kennis en vaardigheden.”

Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."

Proefprojecten sneltests voor meer fysiek onderwijs

Om in de loop van 2021 meer fysiek onderwijs te kunnen geven, verkennen negen hogescholen de mogelijkheden van het inzetten van corona-sneltests. Het ministerie van OCW heeft groen licht gegeven voor acht proefprojecten verspreid over het land. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “Hogescholen zetten alles op alles om zoveel mogelijk van onze studenten weer veilig op onze campussen te ontvangen. Iedereen mist de ontmoetingen die zo belangrijk zijn voor ons onderwijs. Sneltests kunnen daar wellicht bij helpen.”

Geef studenten meer tijd

Hogescholen willen dat studenten na corona meer tijd krijgen om hun studietijd volop te benutten. 'Laten we hen tijd en ruimte geven om zich te ontplooien zoals ze dat voor ogen hadden', zeggen Maurice Limmen (VH-voorzitter) en Sander van den Eijnden (vice-voorzitter VH en CvB-voorzitter Hogeschool Leiden) op ScienceGuide.