Corona leidt tot record van bijna half miljoen hbo-studenten

De instroom van eerstejaarsstudenten in het hoger beroepsonderwijs is dit studiejaar opnieuw toegenomen. Met 124.683 nieuwe eerstejaars studenten gaat het om een toename van 10 procent. Vooral opleidingen gericht op tekortsectoren, zoals de pabo, verpleegkunde en technische studies zijn populair. Het totale aantal ingeschreven studenten aan hogescholen steeg tot een record van 490.452 studenten. De stijging is grotendeels het gevolg van corona en de genomen maatregelen. Dit blijkt uit de definitieve instroomcijfers die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het is positief dat zoveel studenten kiezen voor een hbo-opleiding. Maar zo’n forse, onverwachte stijging in combinatie met corona legt een grote druk op hogescholen. Daarom vragen hogescholen om financiële compensatie om alle nieuwe studenten goed te kunnen blijven begeleiden.”

Corona
De forse toename van het aantal eerstejaarsstudenten is grotendeels het gevolg van corona en de genomen maatregelen. Zo steeg het aantal studenten met een havo-vooropleiding met 12,2 procent, doordat er in 2020 geen centraal examen werd afgenomen en meer havisten slaagden voor hun eindexamen. Bovendien kozen minder scholieren voor een tussenjaar. Ook werden meer mbo-studenten (voorwaardelijk) toegelaten tot het hbo, het aantal mbo’ers dat instroomde steeg met 10,9 procent. Limmen: “Juist nu studenten grotendeels online onderwijs volgen is extra begeleiding hard nodig. Bijvoorbeeld bij studenten die hun mbo-opleiding nog niet geheel hadden afgerond. Hogescholen bieden die extra begeleiding, maar dat geeft extra druk.”

Tekortsectoren
Een forse toename in de instroom is zichtbaar in opleidingen gericht op tekortsectoren. De instroom voor de opleiding tot leraar in het basisonderwijs (pabo) steeg met 31,7 procent van 5.201 vorig studiejaar tot 6.849. De instroom bij de opleidingen voor verpleegkunde steeg met 14,9 procent, van 6.511 tot 7.480. De instroom in technische opleidingen steeg met 5,8 procent. Limmen: “We zien de populariteit van opleidingen tot leraar en verpleegkundige al langer toenemen en die trend zet door. Dat nu ook meer studenten kiezen voor een technische studie, stemt mij hoopvol. Zo helpen hogescholen bij het terugdringen van de tekorten op de arbeidsmarkt in al deze beroepen.”

Associate degree
Het aantal studenten dat een 2-jarige associate degree-opleiding volgt steeg met 19,8 procent. Deze opleiding wordt in nauwe samenwerking met het mbo en het werkveld ontwikkeld. Limmen: “Met het associate degree slaan we twee vliegen in één klap. Studenten behalen in twee jaar een diploma op hbo-niveau en werkgevers krijgen door hun nauwe betrokkenheid bij de opleiding professionals met precies de juiste kennis en vaardigheden.”

Hogescholen maken bindende afspraken om instroom internationale studenten beperkt en in balans te houden

De Vereniging Hogescholen heeft een voorstel tot zelfregie op de instroom van internationale studenten aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Minister Dijkgraaf (OCW) had de sector om dit voorstel gevraagd. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het aantal internationale studenten in het hbo is beperkt en in balans, om ook in de toekomst dit evenwicht te behouden nemen we nu maatregelen. Zo versterken we de voordelen van internationalisering en beperken we de nadelen. Met dit voorstel willen hogescholen sturen op het aantal internationale studenten en op een gerichte instroom. Hogescholen nemen zo hun verantwoordelijkheid.”

Vereniging Hogescholen pleit bij informateur voor goed en toegankelijk hoger beroepsonderwijs

De Vereniging Hogescholen heeft een brief geschreven aan informateur Ronald Plasterk om aandacht te vragen voor het hoger beroepsonderwijs in Nederland. De VH benadrukt dat goed en toegankelijk onderwijs essentieel is voor een gezonde maatschappij en economie.

Instroom nieuwe hbo-studenten ongeveer gelijk aan vorig jaar

De instroom van nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’23-’24 met een verschil van -0,3% ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met vorig studiejaar. Dit blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. De inschrijvingen voor masteropleidingen tonen een duidelijke stijging met 7%.