Hbo’er snel aan het werk met een baan op niveau en tevreden over aansluiting opleiding en baan

Arbeidsmarktpositie hbo’er nog beter geworden!

Opnieuw zijn afgestudeerde hbo’ers het in 2017 beter gaan doen dan voorgaande jaren. De werkloosheid is onder hbo-afgestudeerden voor het vierde opeenvolgende jaar gedaald, naar 3,2% in 2017. Dat is een daling van 4,1 procentpunt in 4 jaar tijd.  Deze daling is zichtbaar voor zowel voltijd, deeltijd als duaal afgestudeerden. De afgestudeerden vinden niet alleen eerder werk, maar ook meer afgestudeerden werken op hbo-niveau, circa anderhalf jaar na afstuderen; in 2017 is dit aandeel toegenomen tot ruim 80%. Dit blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerde hbo-studenten. “Uit alle cijfers blijkt heel duidelijk dat hbo’ers het goed doen op de arbeidsmarkt en dat de kwaliteit van het hbo goed aansluit “, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

De HBO-Monitor is een jaarlijks onderzoek dat wordt uitgevoerd door het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van Maastricht University. Gedetailleerde informatie kunt u vinden op deze website vinden via de kennisbank Feiten en Cijfers. In de HBO-Monitor 2017 staan de arbeidsmarktresultaten van hbo-afgestudeerden in het studiejaar 2015/2016 centraal, anderhalf jaar na afstuderen.

Kansrijk op de arbeidsmarkt
De werkloosheid onder alle hbo-afgestudeerden is gedaald naar 3,2% in 2017. Dat is een daling van 4,1 procentpunt in 4 jaar tijd. Vooral de werkloosheid bij afgestudeerden van deeltijd en duale opleidingen is relatief laag. Deze is gedaald naar respectievelijk 2,4% en 0,8%. Daarmee is de werkloosheid terug op het niveau van voor de crisis (2008). Van de werkenden heeft ruim 87% binnen 3 maanden een baan gevonden. Anderhalf jaar na afstuderen heeft 50% een vaste aanstelling, tegen de trend van flexibilisering op de arbeidsmarkt een toename ten opzichte van 2016 (48%). Van de voltijd afgestudeerden werkte in 2017 80% op minimaal hbo-niveau en werkt 78% binnen het eigen vakgebied. Afgestudeerden uit de sectoren onderwijs en bètatechniek vinden het vaakst een baan op eigen niveau (92% resp. 86%).

Krapte op de onderwijsmarkt en in de gezondheidszorg duidelijk zichtbaar
De werkloosheid is het laagst onder voltijd afgestudeerden uit de sector onderwijs (1,4%). Onder voltijd afgestudeerden uit deze sector heeft zelfs 95% binnen 3 maanden werk. Ook het aandeel vaste contracten is gestegen naar 47% (41% in 2016). Opvallend is dat het bruto uurloon nauwelijks is gestegen (van €14,80 in 2016 naar €15,00). Bij de sector gezondheidszorg zien we een zelfde beeld. De werkloosheid ligt hier een fractie hoger onder voltijd afgestudeerden en is 1,6%. Het aandeel afgestudeerden dat na anderhalf jaar een vast contract heeft bedraagt 48%. Het bruto uurloon (rekening houdend met het gemiddeld aantal uren dat men werkt) blijkt echter het hoogst voor deze sector (€16,20) van alle sectoren. Ook de aansluiting in beide sectoren is goed. Van de afgestudeerden uit de sectoren onderwijs en gezondheidszorg vindt zelfs negen op de tien afgestudeerden een baan in eigen of verwante richting. Daarnaast zijn deze sectoren het meest positief over de aansluiting (onderwijs 87% en gezondheidszorg 85%).

Geen noodzaak maatregelen numerus fixus

Werken aan eerlijke kansen, toegankelijkheid en studiesucces is voor hogescholen een blijvende opdracht die ze graag samen met hun regionale partners oppakken. Maar de hogescholen zijn beducht voor nieuwe regelgeving omdat die vanwege de daarmee gepaard gaande bureaucratie vaak contraproductief uitpakt. Een voorbeeld daarvan vormt het voornemen om iedere numerus fixus aanvraag in de toekomst vooraf te gaan toetsen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, wijst op het zeer beperkte aantal numerus fixusopleidingen, dat is gedaald van 125 in 2016/17 naar slechts 41 in 2019/20. “Voorkom dus bureaucratie en geef hogescholen het vertrouwen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Hogescholen maken alleen de keuze een numerus fixus op te leggen als dat echt noodzakelijk is”, aldus Maurice Limmen.

Banken, verzekeraars en onderwijs helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Werknemers van banken en verzekeraars die een (gedeeltelijke) overstap naar het onderwijs overwegen, kunnen rekenen op hulp van hun werkgevers en het onderwijs. De Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Vereniging van Universiteiten (VSNU) en het ministerie van OCW tekenden vandaag het convenant ‘Aan de slag voor de klas’. Daarmee dragen ze bij aan het oplossen van het lerarentekort. “Het hbo biedt een breed scala aan flexibele lerarenopleidingen voor iedereen die leraar wil worden. Het zou mooi zijn als we mensen uit de verzekerings- en financiële sector zo een nieuwe kans kunnen geven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hoogste instroom in hbo ooit

De instroom in het hbo is dit studiejaar 2018-2019 toegenomen met 3,4% tot 110.307 eerstejaars. De groei is zichtbaar in bijna alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (associate degree, bachelor en master) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). Het gaat om de hoogste instroom in het hbo ooit. “Steeds meer mensen vanuit verschillende achtergronden in Nederland vinden de weg naar onze hogescholen. De aandacht die het hbo de afgelopen jaren heeft besteed aan differentiatie van het opleidingsaanbod werpt zijn vruchten af ”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.