Hbo’er snel aan het werk met een baan op niveau en tevreden over aansluiting opleiding en baan

Arbeidsmarktpositie hbo’er nog beter geworden!

Opnieuw zijn afgestudeerde hbo’ers het in 2017 beter gaan doen dan voorgaande jaren. De werkloosheid is onder hbo-afgestudeerden voor het vierde opeenvolgende jaar gedaald, naar 3,2% in 2017. Dat is een daling van 4,1 procentpunt in 4 jaar tijd.  Deze daling is zichtbaar voor zowel voltijd, deeltijd als duaal afgestudeerden. De afgestudeerden vinden niet alleen eerder werk, maar ook meer afgestudeerden werken op hbo-niveau, circa anderhalf jaar na afstuderen; in 2017 is dit aandeel toegenomen tot ruim 80%. Dit blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerde hbo-studenten. “Uit alle cijfers blijkt heel duidelijk dat hbo’ers het goed doen op de arbeidsmarkt en dat de kwaliteit van het hbo goed aansluit “, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

De HBO-Monitor is een jaarlijks onderzoek dat wordt uitgevoerd door het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van Maastricht University. Gedetailleerde informatie kunt u vinden op deze website vinden via de kennisbank Feiten en Cijfers. In de HBO-Monitor 2017 staan de arbeidsmarktresultaten van hbo-afgestudeerden in het studiejaar 2015/2016 centraal, anderhalf jaar na afstuderen.

Kansrijk op de arbeidsmarkt
De werkloosheid onder alle hbo-afgestudeerden is gedaald naar 3,2% in 2017. Dat is een daling van 4,1 procentpunt in 4 jaar tijd. Vooral de werkloosheid bij afgestudeerden van deeltijd en duale opleidingen is relatief laag. Deze is gedaald naar respectievelijk 2,4% en 0,8%. Daarmee is de werkloosheid terug op het niveau van voor de crisis (2008). Van de werkenden heeft ruim 87% binnen 3 maanden een baan gevonden. Anderhalf jaar na afstuderen heeft 50% een vaste aanstelling, tegen de trend van flexibilisering op de arbeidsmarkt een toename ten opzichte van 2016 (48%). Van de voltijd afgestudeerden werkte in 2017 80% op minimaal hbo-niveau en werkt 78% binnen het eigen vakgebied. Afgestudeerden uit de sectoren onderwijs en bètatechniek vinden het vaakst een baan op eigen niveau (92% resp. 86%).

Krapte op de onderwijsmarkt en in de gezondheidszorg duidelijk zichtbaar
De werkloosheid is het laagst onder voltijd afgestudeerden uit de sector onderwijs (1,4%). Onder voltijd afgestudeerden uit deze sector heeft zelfs 95% binnen 3 maanden werk. Ook het aandeel vaste contracten is gestegen naar 47% (41% in 2016). Opvallend is dat het bruto uurloon nauwelijks is gestegen (van €14,80 in 2016 naar €15,00). Bij de sector gezondheidszorg zien we een zelfde beeld. De werkloosheid ligt hier een fractie hoger onder voltijd afgestudeerden en is 1,6%. Het aandeel afgestudeerden dat na anderhalf jaar een vast contract heeft bedraagt 48%. Het bruto uurloon (rekening houdend met het gemiddeld aantal uren dat men werkt) blijkt echter het hoogst voor deze sector (€16,20) van alle sectoren. Ook de aansluiting in beide sectoren is goed. Van de afgestudeerden uit de sectoren onderwijs en gezondheidszorg vindt zelfs negen op de tien afgestudeerden een baan in eigen of verwante richting. Daarnaast zijn deze sectoren het meest positief over de aansluiting (onderwijs 87% en gezondheidszorg 85%).

Vereniging Hogescholen: zorgen over motie buitenlandse studenten

De Vereniging Hogescholen is teleurgesteld dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen die oproept om ervoor te zorgen dat het actief werven van buitenlandse studenten stopt, totdat de minister met nieuwe maatregelen komt over internationalisering. Ook buitenlandse studenten kunnen immers hard nodig zijn voor de krappe Nederlandse arbeidsmarkt. De Vereniging Hogescholen wil met minister Dijkgraaf in gesprek over de uitvoering van de motie.

Hogescholen zien aantal nieuwe studenten afnemen

Het aantal nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’22-’23 ten opzichte van vorig jaar met 5,5 % afgenomen. De verminderde instroom doet zich voor in alle sectoren. Dat blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. Uitzondering zijn de opleidingen Associate degree (Ad), waar – geheel in lijn met de afgelopen jaren – een flinke toename is te zien met 9,2%. “De voortdurende en gestage groei van onze Ad-opleidingen laat zien dat de Ad is uitgegroeid tot een volwaardig onderdeel van het hoger beroepsonderwijs”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Goede perspectieven voor hbo’ers op de arbeidsmarkt

Hbo-afgestudeerden doen het in de regel nog steeds goed op de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University. Belangrijkste conclusie uit de monitor: hbo-opgeleiden van de lichting 2019/2020 hebben bijna allemaal werk; vier van de vijf werken op het hbo-niveau waarvoor ze zijn opgeleid en 60 procent heeft al een vaste baan. “Het is mooi om te zien dat mensen na het voltooien van een hbo-opleiding meestal goed hun weg vinden. Het toont ook aan dat Nederland zit te springen om de professionals die op onze hogescholen worden opgeleid”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.