Aantal hbo-opleidingen met Engels als voertaal blijft beperkt

Vandaag heeft de KNAW de door minister Bussemaker gevraagde verkenning naar taalbeleid in het hoger onderwijs gepubliceerd. De Vereniging Hogescholen spreekt haar waardering uit voor de in het rapport geformuleerde aandachtspunten om de keuze voor Engels als voertaal effectief te laten zijn. “Het advies van de KNAW om de keuze voor de onderwijstaal op opleidingsniveau te maken onderschrijven wij van harte “, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, “Het aantal opleidingen in het hbo dat alleen Engelstalig wordt aangeboden is beperkt, slechts 8% van het totale aanbod, en is gebaseerd op aard en inhoud van de opleiding. 4,5% wordt zowel in het Engels of in het Nederlands aangeboden.”

Hogescholen rusten studenten uit met de relevante kennis en internationale vaardigheden die zij nodig hebben voor de toekomstige arbeidsmarkt. Internationalisation@home is daarbij de basis. Hogescholen brengen hun studenten in toenemende mate internationale competenties bij door bijvoorbeeld gericht studenten van verschillende nationaliteiten bij elkaar te brengen in het onderwijs (‘international classroom’). Ook kunnen Nederlandse studenten een deel van hun studie in het buitenland volgen. Studenten bereiden zich op die wijze voor op de toekomstige, zich steeds meer globaliserende, arbeidsmarkt die vraagt om interculturele vaardigheden.

Beperkt aantal opleidingen in het Engels
De meeste hbo-bacheloropleidingen worden alleen in het Nederlands aangeboden. Slechts 6% van de bacheloropleidingen wordt volledig in het Engels aangeboden. Bij 5% van de hbo-opleidingen is er een keuzemogelijkheid; voor Nederlandse studenten betekent dit om of in het Engels of in het Nederlands de opleiding te volgen. Het aandeel Engelstalige masteropleidingen is groter en bedraagt 25%. Dit heeft vooral te maken met de internationale instroom in deze masteropleidingen en is vooral zichtbaar in het kunstendomein.

De keuze om een opleiding in het Engels aan te bieden heeft te maken met de aard en de inhoud van de opleiding. Deze keuze wordt gemaakt op basis van internationale profilering, een globale arbeidsmarkt of beroepenveld. Voor het hbo geldt in het algemeen dat, met uitzondering van internationaal georiënteerde opleidingen zoals IBMS (International Business and Management Studies) en Hotelmanagement, (delen van) opleidingen zowel in het Nederlands als in het Engels aangeboden worden.

Kwaliteit onderwijs staat centraal
Het gebruik van Engels in het hoger onderwijs is een positieve ontwikkeling als het gaat om de studenten een internationaler perspectief in een globaliserende wereld te geven. Dit stelt wel voorwaarden aan de kwaliteit van het onderwijs. Het beleid van het hbo is erop gericht om beide talen goed in het onderwijs te verankeren, als afzonderlijk vak of als voertaal. Studiesucces in de 'truly international classroom' is sterk afhankelijk van de taalvaardigheid en interculturele en didactische vaardigheden van de docent in een meertalige multiculturele leersituatie.

Kerncijfers hbo overzichtelijk gepresenteerd in sectordashboard

De Vereniging Hogescholen introduceert vandaag het sectordashboard met een uitgebreide reeks kerncijfers over het hbo. De gebruiker kan daarmee op verscheidene niveaus helder vormgegeven rapportages maken. Bijvoorbeeld over het hbo of een hbo-sector. Ook is het mogelijk om een hogeschool te vergelijken met een of meerdere andere hogescholen. Daarnaast is er informatie beschikbaar per opleiding. Per detailniveau zijn de meest relevante kerncijfers uit verschillende bronnen op één pagina te raadplegen.

Herverdelen niet de oplossing

Vandaag heeft de commissie Van Rijn het advies 'Wissels om - Naar een transparante en evenwichtige bekostiging, en meer samenwerking in hoger onderwijs en onderzoek' aangeboden aan de minister van OCW, Van Engelshoven. De Vereniging Hogescholen maakt zich ernstig zorgen over de gesuggereerde herverdeling van middelen in het hbo binnen de bestaande budgetten.

Toekomst hbo ligt bij leven lang ontwikkelen

Is het hbo klaar voor de toekomst? Die vraag staat vandaag centraal op het 15e jaarcongres van het hbo. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, benadrukte dat wat hem betreft de veranderende arbeidsmarkt niet onderschat moet worden. “Er zullen banen gaan verdwijnen en de arbeidsmarkt zal ingrijpend gaan veranderen. Hogescholen kunnen ervoor zorgen dat mensen kunnen omscholen of bijscholen in hun eigen tempo. Daar ligt een enorme publieke verantwoordelijkheid, en daar hoort ook extra publieke bekostiging bij”, aldus Limmen. Een leven lang leren is een van de Sustainable Development Goals (SDGs). Op het jaarcongres ondertekenden alle 36 hogescholen in Nederland het SDG-Charter en onderstreepten daarmee hun ambitie om samen met studenten en docenten zich in te zetten voor grote maatschappelijke uitdagingen die in de toekomst op ons afkomen.

Student centraal

Standpunt

Hogescholen zetten in op onderwijs- en docentkwaliteit en daarvoor investeren ze in: verbeteren van de aansluiting met vo en mbo, docenten professionalisering, begeleiding van studenten, ICT infrastructuur, internationalisering (international classroom, buitenlandstages etc) en Leven lang leren (onderwijs voor werkenden). Om hier lange termijn investeringen voor te kunnen doen, willen hogescholen dat de studievoorschotmiddelen voor het hoger onderwijs beschikbaar blijven.