De problematiek van het lerarentekort is zeer urgent, het beroep van leraar staat onder druk. Erkenning vanuit de samenleving, perspectief op de eigen toekomst en betere carrièremogelijkheden vormen een belangrijke basis om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken. De Vereniging Hogescholen publiceert binnenkort de strategische agenda lerarenopleidingen waar deze uitgangspunten in centraal staan. De agenda omvat drie kernambities waar de komende jaren aan wordt gewerkt, om onder andere te zorgen voor voldoende leraren voor de klas. “Het toenemende lerarentekort is een grote maatschappelijke zorg; het is alle hens aan dek”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.
Aanpassing bevoegdheden
De hogescholen willen een aanpassing van het bevoegdheden stelsel dat past bij de diversiteit aan behoeftes uit het werkveld. Voorbeelden hiervan zijn sector overstijgende bevoegdheden voor leraren in bijvoorbeeld tienerscholen, leraren die ingezet mogen worden voor bredere domeinen/leergebieden en de mogelijkheid te kunnen werken met deelbevoegdheden voor specifieke doelgroepen in het onderwijs, bijvoorbeeld als een leraar een tweede bevoegdheid wil halen voor alleen het vmbo. Ook willen hogescholen aan de vraag naar andersoortige onderwijsprofessionals als (didactisch) coaches, groepsleerkrachten voor het vo, kunnen voldoen.
Flexibilisering en maatwerk
Hogescholen willen zorgen voor flexibele opleidingen waarin maatwerk wordt geboden aan zowel leraren in opleiding als zittende leraren. Daarmee enthousiasmeren zij verschillende doelgroepen om het onderwijs in te gaan, waarbij nadrukkelijk ruimte is voor hybride en circulaire loopbanen. Daarnaast stimuleren de hogescholen verdergaande professionalisering en maken routes naar extra (deel)bevoegdheden aantrekkelijker. Ook wil men bij de start van de lerarenopleiding rekening houden met eerder verworven competenties van studenten. De hogescholen steken daarmee blijvend in op flexibele trajecten, voor onder andere de zij-instromers.
Samen opleiden
De hogescholen die opleiden voor het beroep van leraar in het basis-of voortgezet onderwijs werken intensief samen met de basis-en middelbare scholen waarvoor zij opleiden. Hogescholen werken daarnaast aan meer mogelijkheden voor differentiatie en specialisatie, waarbij een leraar niet van alle markten thuis hoeft te zijn en hogescholen meer onderwijs op maat kunnen aanbieden.