Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."

Ondersteuning studenten
Er komt extra budget beschikbaar voor de begeleiding van studenten in hun studievoortgang en voor verdere onderwijsontwikkeling en blended learning. Limmen: “Hogescholen zijn blij dat ze met deze extra middelen in staat worden gesteld hun studenten extra te kunnen ondersteunen”.

Aanpak werkdruk
Om onevenredige werkdruk bij docenten en medewerkers in het hbo te voorkomen, worden hogescholen gecompenseerd voor de fors gestegen studentenaantallen. Limmen: “Dit is echt een opsteker voor onze collega’s in het hbo. Dit studiejaar verwelkomden we immers maar liefst 10 procent meer studenten. Hogescholen krijgen nu de ruimte om snel extra docenten aan te nemen”. Ook wordt de subsidieregeling ‘Coronabanen in het Hoger Onderwijs’ na 1 juli 2021 verlengd. Met deze regeling kunnen hogescholen extra student-assistenten blijven inzetten voor bijvoorbeeld de uitvoering van coronamaatregelen binnen hun instellingen.

Compensatie studenten
De Vereniging Hogescholen is positief over de compensatiemaatregelen in dit programma voor alle studenten die ingeschreven zijn in studiejaar 2021-2022. Studenten krijgen een generieke korting op het collegegeld van 50% van het wettelijk tarief. Ook wordt de OV-kaart voor alle studenten verlengd met maximaal 12 maanden. Tot slot komt er compensatie voor studenten met een aanvullende beurs. “Hbo’ers zijn van cruciaal belang voor het Nederland van na de coronacrisis. Zij gaan helpen nieuwe kennis te ontwikkelen en deze te verbinden aan de behoeften van onze samenleving. Met dit ‘Nationaal Programma Onderwijs’ investeert het kabinet in de goede start van hbo’ers op de arbeidsmarkt”, aldus Limmen.

Proefprojecten sneltests voor meer fysiek onderwijs

Om in de loop van 2021 meer fysiek onderwijs te kunnen geven, verkennen negen hogescholen de mogelijkheden van het inzetten van corona-sneltests. Het ministerie van OCW heeft groen licht gegeven voor acht proefprojecten verspreid over het land. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “Hogescholen zetten alles op alles om zoveel mogelijk van onze studenten weer veilig op onze campussen te ontvangen. Iedereen mist de ontmoetingen die zo belangrijk zijn voor ons onderwijs. Sneltests kunnen daar wellicht bij helpen.”

Geef studenten meer tijd

Hogescholen willen dat studenten na corona meer tijd krijgen om hun studietijd volop te benutten. 'Laten we hen tijd en ruimte geven om zich te ontplooien zoals ze dat voor ogen hadden', zeggen Maurice Limmen (VH-voorzitter) en Sander van den Eijnden (vice-voorzitter VH en CvB-voorzitter Hogeschool Leiden) op ScienceGuide.

Meer aandacht ondernemerschapsonderwijs

Ondernemerschapsonderwijs valt of staat met ondernemende docenten. In een serie van zeven portretten laat O2LAB - waarbij O2 staat voor Ondernemerschap en Onderwijs - enthousiaste en inspirerende docenten aan het woord. Jorg Andree van de Hanzehogeschool Groningen is coördinator van de minor Da Vinci, waar studenten van allerlei richtingen les krijgen in ondernemerschap.