Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."

Ondersteuning studenten
Er komt extra budget beschikbaar voor de begeleiding van studenten in hun studievoortgang en voor verdere onderwijsontwikkeling en blended learning. Limmen: “Hogescholen zijn blij dat ze met deze extra middelen in staat worden gesteld hun studenten extra te kunnen ondersteunen”.

Aanpak werkdruk
Om onevenredige werkdruk bij docenten en medewerkers in het hbo te voorkomen, worden hogescholen gecompenseerd voor de fors gestegen studentenaantallen. Limmen: “Dit is echt een opsteker voor onze collega’s in het hbo. Dit studiejaar verwelkomden we immers maar liefst 10 procent meer studenten. Hogescholen krijgen nu de ruimte om snel extra docenten aan te nemen”. Ook wordt de subsidieregeling ‘Coronabanen in het Hoger Onderwijs’ na 1 juli 2021 verlengd. Met deze regeling kunnen hogescholen extra student-assistenten blijven inzetten voor bijvoorbeeld de uitvoering van coronamaatregelen binnen hun instellingen.

Compensatie studenten
De Vereniging Hogescholen is positief over de compensatiemaatregelen in dit programma voor alle studenten die ingeschreven zijn in studiejaar 2021-2022. Studenten krijgen een generieke korting op het collegegeld van 50% van het wettelijk tarief. Ook wordt de OV-kaart voor alle studenten verlengd met maximaal 12 maanden. Tot slot komt er compensatie voor studenten met een aanvullende beurs. “Hbo’ers zijn van cruciaal belang voor het Nederland van na de coronacrisis. Zij gaan helpen nieuwe kennis te ontwikkelen en deze te verbinden aan de behoeften van onze samenleving. Met dit ‘Nationaal Programma Onderwijs’ investeert het kabinet in de goede start van hbo’ers op de arbeidsmarkt”, aldus Limmen.

Inspectie: uitval en studiewissel hbo-studenten daalt

Benut de energie en de investeringen waarmee de gevolgen van corona worden hersteld. En herstel de onderliggende oorzaken van de teruglopende basisvaardigheden en kansenongelijkheid in het onderwijs. Die oproep doet de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs 2021. Voor het hoger beroepsonderwijs toont het rapport dat het aantal studenten fors is toegenomen, onder andere doordat het aantal gediplomeerden in het voortgezet onderwijs groter is en scholieren vaker direct, zonder tussenjaar, zijn doorgestroomd naar het hbo. De uitval onder studenten met een niet-westerse migratieachtergrond van de tweede generatie is sterker afgenomen dan de uitval onder andere groepen studenten. Beide groepen verschillen, anders dan in eerdere jaren, nog nauwelijks van elkaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De verschillen in studieprestaties van studenten zijn kleiner dan ooit, dat toont de emancipatoire kracht van het hbo.”

Hbo-studenten behalen sneller diploma en vallen minder uit

Van alle hbo-studenten die in 2015 met hun studie zijn gestart, heeft na 5 jaar 51,9% hun diploma behaald. Dat is 1,6% meer dan het jaar ervoor. De uitval van eerstejaarsstudenten daalde van circa 15% in 2019 naar 11,3% in 2020. Ook het aantal studenten dat van opleiding wisselt daalde: van 18,6% in 2019 naar 15,7% in 2020. Deze ontwikkelingen zijn grotendeels te verklaren door het opschorten van het bindend studieadvies (bsa) en het voorwaardelijke doorstromen van hbo-propedeuse-studenten naar het wo. Ook namen minder studenten een tussenjaar. De cijfers geven nog geen beeld van eventuele studievertraging die studenten door de coronamaatregelen hebben opgelopen tijdens hun opleiding.

Hogeronderwijspremie voor HvA, HU en Windesheim

De eerste prijs van de Hogeronderwijspremie voor de hogescholenteams gaat naar LeerLevels van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en voor de universiteitsteams naar TU Eindhoven innovation Space. De tweede prijs bij de hogescholen is voor de Hogeschool Utrecht (HU), de derde prijs voor Windesheim. Minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap reikte de prijzen vandaag voor het eerst uit tijdens het jaarlijkse (online) ComeniusFestival.