Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."

Ondersteuning studenten
Er komt extra budget beschikbaar voor de begeleiding van studenten in hun studievoortgang en voor verdere onderwijsontwikkeling en blended learning. Limmen: “Hogescholen zijn blij dat ze met deze extra middelen in staat worden gesteld hun studenten extra te kunnen ondersteunen”.

Aanpak werkdruk
Om onevenredige werkdruk bij docenten en medewerkers in het hbo te voorkomen, worden hogescholen gecompenseerd voor de fors gestegen studentenaantallen. Limmen: “Dit is echt een opsteker voor onze collega’s in het hbo. Dit studiejaar verwelkomden we immers maar liefst 10 procent meer studenten. Hogescholen krijgen nu de ruimte om snel extra docenten aan te nemen”. Ook wordt de subsidieregeling ‘Coronabanen in het Hoger Onderwijs’ na 1 juli 2021 verlengd. Met deze regeling kunnen hogescholen extra student-assistenten blijven inzetten voor bijvoorbeeld de uitvoering van coronamaatregelen binnen hun instellingen.

Compensatie studenten
De Vereniging Hogescholen is positief over de compensatiemaatregelen in dit programma voor alle studenten die ingeschreven zijn in studiejaar 2021-2022. Studenten krijgen een generieke korting op het collegegeld van 50% van het wettelijk tarief. Ook wordt de OV-kaart voor alle studenten verlengd met maximaal 12 maanden. Tot slot komt er compensatie voor studenten met een aanvullende beurs. “Hbo’ers zijn van cruciaal belang voor het Nederland van na de coronacrisis. Zij gaan helpen nieuwe kennis te ontwikkelen en deze te verbinden aan de behoeften van onze samenleving. Met dit ‘Nationaal Programma Onderwijs’ investeert het kabinet in de goede start van hbo’ers op de arbeidsmarkt”, aldus Limmen.

Staat van het Onderwijs: kwaliteit hoger onderwijs op peil gebleven

De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag haar jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’. Daaruit blijkt dat de kwaliteit van het hoger onderwijs in coronatijd op peil is gebleven. De pandemie heeft bovendien weinig impact gehad op de studievoortgang van studenten. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Het inspectierapport geeft aan dat hogescholen in crisistijd goed werk hebben geleverd, daar mogen we trots op zijn”.

Hogescholen schorten ook dit jaar bsa op voor eerstejaars studenten

Net als in de afgelopen twee jaar krijgen eerstejaars studenten in het hoger beroepsonderwijs een jaar extra tijd om hun verplichte studiepunten te behalen. “Het opschorten van het bindend studieadvies geeft onze studenten extra lucht. Dat is nodig omdat ze ook dit studiejaar weer veel hinder hebben ondervonden van de coronamaatregelen”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Instroom eerstejaars hbo terug op pre-coronaniveau

Het aantal hbo-studenten is in het studiejaar 2021/2022 licht gestegen tot een recordaantal van 492.518, een stijging van 0,4 procent. De instroom van eerstejaars studenten daalde ten opzichte van het vorige studiejaar met 8,6 procent, waarmee de studenteninstroom weer uitkomt op het niveau van vóór de coronacrisis. Dit blijkt uit de jaarlijkse cijfers die de Vereniging Hogescholen vandaag publiceert. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Corona had een groot effect op de instroom van studenten in het hbo. Dat effect lijkt nu uitgewerkt. De instroom is nu weer in lijn met wat we gewend waren voordat de coronacrisis uitbrak.”