Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."

Ondersteuning studenten
Er komt extra budget beschikbaar voor de begeleiding van studenten in hun studievoortgang en voor verdere onderwijsontwikkeling en blended learning. Limmen: “Hogescholen zijn blij dat ze met deze extra middelen in staat worden gesteld hun studenten extra te kunnen ondersteunen”.

Aanpak werkdruk
Om onevenredige werkdruk bij docenten en medewerkers in het hbo te voorkomen, worden hogescholen gecompenseerd voor de fors gestegen studentenaantallen. Limmen: “Dit is echt een opsteker voor onze collega’s in het hbo. Dit studiejaar verwelkomden we immers maar liefst 10 procent meer studenten. Hogescholen krijgen nu de ruimte om snel extra docenten aan te nemen”. Ook wordt de subsidieregeling ‘Coronabanen in het Hoger Onderwijs’ na 1 juli 2021 verlengd. Met deze regeling kunnen hogescholen extra student-assistenten blijven inzetten voor bijvoorbeeld de uitvoering van coronamaatregelen binnen hun instellingen.

Compensatie studenten
De Vereniging Hogescholen is positief over de compensatiemaatregelen in dit programma voor alle studenten die ingeschreven zijn in studiejaar 2021-2022. Studenten krijgen een generieke korting op het collegegeld van 50% van het wettelijk tarief. Ook wordt de OV-kaart voor alle studenten verlengd met maximaal 12 maanden. Tot slot komt er compensatie voor studenten met een aanvullende beurs. “Hbo’ers zijn van cruciaal belang voor het Nederland van na de coronacrisis. Zij gaan helpen nieuwe kennis te ontwikkelen en deze te verbinden aan de behoeften van onze samenleving. Met dit ‘Nationaal Programma Onderwijs’ investeert het kabinet in de goede start van hbo’ers op de arbeidsmarkt”, aldus Limmen.

Doe mee aan het onderzoek: Drijfveren van onderzoekers en docenten

Het Rathenau Instituut Rathenau houdt een enquête over drijfveren van onderzoekers en docenten. Hiermee willen het instituut inzicht krijgen in uw ervaringen als docent en/of onderzoeker aan een universiteit, umc, #hogeschool of kennisinstituut.

Hbo-studenten positief over opleiding

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”

Gezocht: Innovatiefste hbo-student van Nederland

Een (start)kapitaal en een inspirerende reis naar het epicentrum van innovatie: Sillicon Valley (VS). Samen vormen zij de hoofdprijs van de verkiezing 'Innovatiefste Student van Nederland', georganiseerd door Innovate in samenwerking met de tijdschriften Quest en Quote. Studeer jij aan een hogeschool? En heb jij een idee waarmee je de wereld eerlijker, gezonder en/of duurzamer kan maken? Stuur jouw initiatief dan in vóór 14 juni via www.innovate.community .