Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."

Ondersteuning studenten
Er komt extra budget beschikbaar voor de begeleiding van studenten in hun studievoortgang en voor verdere onderwijsontwikkeling en blended learning. Limmen: “Hogescholen zijn blij dat ze met deze extra middelen in staat worden gesteld hun studenten extra te kunnen ondersteunen”.

Aanpak werkdruk
Om onevenredige werkdruk bij docenten en medewerkers in het hbo te voorkomen, worden hogescholen gecompenseerd voor de fors gestegen studentenaantallen. Limmen: “Dit is echt een opsteker voor onze collega’s in het hbo. Dit studiejaar verwelkomden we immers maar liefst 10 procent meer studenten. Hogescholen krijgen nu de ruimte om snel extra docenten aan te nemen”. Ook wordt de subsidieregeling ‘Coronabanen in het Hoger Onderwijs’ na 1 juli 2021 verlengd. Met deze regeling kunnen hogescholen extra student-assistenten blijven inzetten voor bijvoorbeeld de uitvoering van coronamaatregelen binnen hun instellingen.

Compensatie studenten
De Vereniging Hogescholen is positief over de compensatiemaatregelen in dit programma voor alle studenten die ingeschreven zijn in studiejaar 2021-2022. Studenten krijgen een generieke korting op het collegegeld van 50% van het wettelijk tarief. Ook wordt de OV-kaart voor alle studenten verlengd met maximaal 12 maanden. Tot slot komt er compensatie voor studenten met een aanvullende beurs. “Hbo’ers zijn van cruciaal belang voor het Nederland van na de coronacrisis. Zij gaan helpen nieuwe kennis te ontwikkelen en deze te verbinden aan de behoeften van onze samenleving. Met dit ‘Nationaal Programma Onderwijs’ investeert het kabinet in de goede start van hbo’ers op de arbeidsmarkt”, aldus Limmen.

Studenten en docenten weer terug op de campus

Studenten en docenten zetten vanaf deze week weer hun voetstappen in de gebouwen van de hogescholen. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “We zijn uiteraard zeer opgelucht dat onze studenten weer de ruimte krijgen ‘live’ onderwijs te volgen. Fysiek onderwijs is essentieel belangrijk voor het welzijn en de persoonlijke ontwikkeling van onze studenten.”

Hbo versterkt onderzoeksamenwerking met Indonesië

Tijdens de tweede WINNER-conferentie (van 26 tot en met 28 oktober 2021), kwamen de vele facetten van onderwijs- en onderzoekssamenwerking tussen Nederland en Indonesië aan bod. Vooral op het gebied van toerisme, watermanagement en landbouw werkt het Nederlandse hbo samen met Indonesische partners. Of het om ‘living labs’ of ‘pressure cookers’ gaat, de lokale vraag ligt steeds aan de basis van praktijkgericht onderzoek.

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”