Reactie op maatregelen OCW voor balans in internationalisering

Vereniging Hogescholen gematigd positief over internationaliseringsbrief Van Engelshoven

De Vereniging Hogescholen is positief over de vandaag  gepubliceerde brief ‘ Internationalisering van het mbo en ho’ van de minister van OCW, Ingrid van Engelshoven. De minister van OCW benadrukt dat internationalisering de kwaliteit van het hoger onderwijs ten goede komt. In haar brief omarmt de minister de drie weken geleden gepubliceerde internationaliseringsagenda ho van hogescholen en universiteiten, maar geeft daarnaast aan dat internationalisering wel in balans moet zijn. De hogescholen zetten vraagtekens bij enkele maatregelen die de minister aankondigt.

Dit  betreft maatregelen zoals het opnemen in het accreditatiekader van de NVAO van de taalkeuze van de opleiding, alsook het aanpassen van de macrodoelmatigheid voor nieuwe opleidingen  op de taalkeuze van de opleiding. In aanvulling hierop zal de minister ook verkennen of, en op welke manier, de taalkeuze van opleidingen in het hoger onderwijs  centraal geregistreerd kunnen worden. Daarnaast zal de Inspectie nog in 2018 een inventarisatie maken van de gedragscodes die instellingen verplicht zijn te hebben wanneer zij kiezen voor een andere taal dan het Nederlands. Deze maatregelen zullen voor de instellingen vooral meer bureaucratische last opleveren. Teleurstellend vindt Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, dat aan het voornemen uit het regeerakkoord, om de uitgaande studentenmobiliteit te bevorderen, geen extra middelen zijn gekoppeld. De Graaf: ”Hier had het kabinet wat meer daden in plaats van alleen mooie woorden mogen laten zien.”

Achtergrondinformatie

Internationale vaardigheden belangrijk voor toekomstige beroep
Hogescholen rusten studenten uit met de relevante kennis en internationale en interculturele vaardigheden die zij nodig hebben voor de toekomstige arbeidsmarkt. Hoe “internationalisering” wordt ingevuld verschilt per opleiding en is afhankelijk van de relevantie voor het toekomstige beroep. Internationalisation@home is daarbij de basis bij hogescholen. Door gastdocenten uit het buitenland uit te nodigen, door digitale samenwerkingsprojecten met het buitenland of een ‘international classroom’ te organiseren kunnen studenten ook in Nederland internationale en interculturele vaardigheden opdoen. Uiteraard is het ook voor een deel van de studenten van belang om een deel van hun studie in het buitenland of een Engelstalige opleiding te volgen, bijvoorbeeld voor studenten van de hotelschool, de zeevaartschool, de kunsten of internationale businessschool.

Aantal hbo-opleidingen in het Engels beperkt
De meeste hbo-bacheloropleidingen worden alleen in het Nederlands aangeboden. Slechts 6% van de bacheloropleidingen wordt volledig in het Engels aangeboden. Bij 5% van de hbo-opleidingen is er een keuzemogelijkheid; voor Nederlandse studenten betekent dit om of in het Engels of in het Nederlands de opleiding te volgen. Het aandeel Engelstalige masteropleidingen is groter en bedraagt 25%. Dit heeft vooral te maken met de internationale instroom in deze masteropleidingen en is vooral zichtbaar in het kunstendomein.
De keuze om een opleiding in het Engels aan te bieden heeft te maken met de aard en de inhoud van de opleiding. Deze keuze wordt gemaakt op basis van internationale profilering, een globale arbeidsmarkt of beroepenveld. Voor het hbo geldt in het algemeen dat, met uitzondering van internationaal georiënteerde opleidingen zoals IBMS (International Business and Management Studies) en Hotelmanagement, (delen van) opleidingen zowel in het Nederlands als in het Engels aangeboden worden.

Internationaliseringsagenda ho 2018-2022
Hogescholen en Universiteiten willen de kansen die internationale samenwerking biedt benutten met de kwaliteit en toegankelijkheid van het hoger onderwijs als uitgangspunt. Tegelijkertijd wordt steeds duidelijker dat internationalisering uitdagingen met zich meebrengt. Onderwijsinstellingen merken dat het in een open onderwijssysteem en globaliserende wereld in toenemende mate lastig is om bijvoorbeeld te sturen op de instroom van studenten. Dit heeft geleid tot vraagstukken, bijvoorbeeld op gebied van taalbeleid, huisvesting, toegankelijkheid en inclusiviteit. Een zorgvuldige vormgeving van internationalisering is daarom belangrijk.

In de gezamenlijke internationaliseringsagenda hebben hogescholen en universiteiten de benodigde acties uitgewerkt aan de hand van vier speerpunten:
•    Inclusief internationaliseren gericht op kwaliteit
•    Aantrekken en binden van internationaal talent
•    Versterken van de internationale positie
•    Meer balans in mobiliteit

Banken, verzekeraars en onderwijs helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Werknemers van banken en verzekeraars die een (gedeeltelijke) overstap naar het onderwijs overwegen, kunnen rekenen op hulp van hun werkgevers en het onderwijs. De Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Vereniging van Universiteiten (VSNU) en het ministerie van OCW tekenden vandaag het convenant ‘Aan de slag voor de klas’. Daarmee dragen ze bij aan het oplossen van het lerarentekort. “Het hbo biedt een breed scala aan flexibele lerarenopleidingen voor iedereen die leraar wil worden. Het zou mooi zijn als we mensen uit de verzekerings- en financiële sector zo een nieuwe kans kunnen geven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hoogste instroom in hbo ooit

De instroom in het hbo is dit studiejaar 2018-2019 toegenomen met 3,4% tot 110.307 eerstejaars. De groei is zichtbaar in bijna alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (associate degree, bachelor en master) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). Het gaat om de hoogste instroom in het hbo ooit. “Steeds meer mensen vanuit verschillende achtergronden in Nederland vinden de weg naar onze hogescholen. De aandacht die het hbo de afgelopen jaren heeft besteed aan differentiatie van het opleidingsaanbod werpt zijn vruchten af ”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Grote onderzoeksprijs voor hbo: Deltapremie

De Vereniging Hogescholen en Regieorgaan SIA ontwikkelen een nieuwe toonaangevende prijs voor lectoren van hogescholen: de Deltapremie. De premie bedraagt € 500.000. Lectoren van hogescholen hebben met hun onderzoek impact op de samenleving, beroepspraktijk en in het onderwijs. Michael van Straalen, voorzitter van Regieorgaan SIA: “Om het belang daarvan te onderstrepen is de Deltapremie ontwikkeld voor lectoren die door de jaren heen keer op keer op bijzondere wijze het verschil hebben weten te maken door de maatschappelijke impact van hun onderzoek”. Met de premie dragen we ook bij aan de onderzoekscultuur in het hbo en aan de doorontwikkeling van de identiteit van het praktijkgericht onderzoek. “Voor lectoren biedt de premie - naast erkenning - financiële ruimte om te investeren in de eigen onderzoeksgroep, wat meer flexibiliteit geeft bij het programmeren van hun onderzoek”, aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.