Persbericht van het Arbeidsmarktplatform PO

Tevreden met pabo

In de arbeidsmarktanalyse primair onderwijs is dit jaar voor het eerst specifieke aandacht voor de tevredenheid van de pabostudenten over hun opleiding. In 2018 is bijna 72 procent tevreden, vooral over de sfeer, de groepsgrootte en de voorbereiding op de beroepsloopbaan. Het minst tevreden zijn ze over de studielast (38 procent is tevreden) en de informatievoorziening. Het Arbeidsmarktplatform PO publiceerde gisteren de ‘Arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2018. De arbeidsmarkt in beeld’. Dit is een  jaarlijkse analyse met cijfers en belangrijke trends in het werken in het primair onderwijs. Daarin komt ook de invloed van demografische, economische, politieke en technologische ontwikkelingen aan bod.

De oudere studenten van de deeltijdopleidingen zijn kritischer (59 procent). Zij hebben meer ervaring en al een hogere opleiding genoten waardoor hun verwachtingen scherper kunnen zijn. Uit de analyse blijkt verder dat pabo’s met hoge tevredenheidsscores die in voorgaande jaren ook vaak hadden. Omgekeerd geldt dat de pabo’s die relatief laag scoren, dat tevens in de afgelopen jaren doen.

Feminisering blijvende trend
Feminisering van het primair onderwijs zet zich door in alle functies. Het werken in deeltijd neemt toe. Bij de pabo trekken de deeltijdopleidingen steeds meer studenten aan en zij zijn kritischer over hun opleiding dan de dagopleidingstudenten. Deze zijn juist behoorlijk tevreden. Ton Groot Zwaaftink, voorzitter Arbeidsmarktplatform PO: ‘We signaleren ook dat startende leerkrachten voor meer uren kiezen. Dit zijn ook vaak vrouwen. Door het lerarentekort telt ieder uur dat een leerkracht werkt. De stijgende interesse voor de deeltijdopleidingen van de pabo is een interessante ontwikkeling. Ook het aantal aanmeldingen voor de dagopleiding groeit. Dit zijn tekenen dat de belangstelling voor het leraarsberoep toeneemt.’

Man met pensioen, vaak twee vacatures
De feminisering zet in alle functies door en vooral ook in de directies van scholen. 81 procent van alle personeel (in fte) in 2017 is vrouw tegenover 78 procent in 2013. Het aantal mannen op de pabo is te laag om de feminisering te verminderen. Dat het aantal mannelijke leerkrachten daalt, komt vooral omdat zij vaak ouder zijn, fulltime werken en met pensioen gaan. Als een man met pensioen gaat, is de kans groot dat daarvoor twee leerkrachten moeten terugkomen, terwijl de arbeidsmarkt krap is. Ton Groot Zwaaftink: ‘Het biedt dus enorme kansen als we erin slagen voor parttimers meer dagen werken aantrekkelijker te maken. Door onder meer de werktijden op school met elkaar af te stemmen en de kinderopvang goed te regelen. Je kunt leerkrachten de ruimte geven om wat later op het werk te komen om eerst hun eigen kinderen naar school te brengen. De klas is intussen opgestart door een onderwijsassistent. Aan het einde van de schooldag, mag de leerkracht wat eerder weg om de kinderen op te halen. Maar je kunt als school ook zelf kinderopvang aanbieden voor onder andere de eigen leraren.’

Regionale en landelijke bijdrage
Schoolbesturen en pabo’s kunnen de uitkomsten van de analyse gebruiken voor hun eigen beleid of overleg met partners in de regio. Het Arbeidsmarktplatform PO zelf gebruikt de uitkomsten voor het richting geven aan zijn strategie en activiteiten om de sector te ondersteunen bij het inspelen op actuele arbeidsmarktvraagstukken.

Het persbericht en de ‘Arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2018. De arbeidsmarkt in beeld' zijn te vinden op de website van het Arbeidsmarktplatform PO.

Voor vragen, kunt u contact opnemen met persvoorlichter Ans Compaijen via 06 - 122 02 419 of a.compaijen@caop.nl

Aantal inschrijvingen hbo stabiliseert

Er hebben zich in het studiejaar 2019 - 2020 0,3% meer studenten aangemeld voor een hbo - bachelor of associate degree - opleiding dan een jaar geleden. Daarmee stabiliseert de groei van de inschrijvingen in het hbo ten opzichte van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Er is met name bij de Associate degree een stijging te zien van maar liefst 21,9%. “De grootste absolute stijging bij de bacheloropleidingen zien we bij de verpleegkunde-opleiding (12,3%). Dat is goed nieuws op termijn voor de ziekenhuizen en verpleeghuizen die zitten te springen om extra personeel”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hogescholen zetten in op flexibel maatwerk voor lerarenopleiding

De problematiek van het lerarentekort is zeer urgent, het beroep van leraar staat onder druk. Erkenning vanuit de samenleving, perspectief op de eigen toekomst en betere carrièremogelijkheden vormen een belangrijke basis om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken. De Vereniging Hogescholen publiceert binnenkort de strategische agenda lerarenopleidingen waar deze uitgangspunten in centraal staan. De agenda omvat drie kernambities waar de komende jaren aan wordt gewerkt, om onder andere te zorgen voor voldoende leraren voor de klas. “Het toenemende lerarentekort is een grote maatschappelijke zorg; het is alle hens aan dek”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Onderwijssectoren vragen kabinet te investeren in minder uitval en behoud van startende leraren

De sectorraden PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, VH en VSNU streven ernaar 100 procent van de studenten aan een lerarenopleiding op te leiden volgens het concept 'Samen opleiden en professionaliseren' en binnen zogenaamde opleidingsscholen. Om dit te kunnen realiseren vragen de raden aan de Tweede Kamer een structurele investering van 44 miljoen euro per jaar. Met het programma "samen opleiden' wordt de uitval van startende leraren voorkomen en daarmee gewerkt aan het oplossen van het lerarentekort.