Persbericht van het Arbeidsmarktplatform PO

Tevreden met pabo

In de arbeidsmarktanalyse primair onderwijs is dit jaar voor het eerst specifieke aandacht voor de tevredenheid van de pabostudenten over hun opleiding. In 2018 is bijna 72 procent tevreden, vooral over de sfeer, de groepsgrootte en de voorbereiding op de beroepsloopbaan. Het minst tevreden zijn ze over de studielast (38 procent is tevreden) en de informatievoorziening. Het Arbeidsmarktplatform PO publiceerde gisteren de ‘Arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2018. De arbeidsmarkt in beeld’. Dit is een  jaarlijkse analyse met cijfers en belangrijke trends in het werken in het primair onderwijs. Daarin komt ook de invloed van demografische, economische, politieke en technologische ontwikkelingen aan bod.

De oudere studenten van de deeltijdopleidingen zijn kritischer (59 procent). Zij hebben meer ervaring en al een hogere opleiding genoten waardoor hun verwachtingen scherper kunnen zijn. Uit de analyse blijkt verder dat pabo’s met hoge tevredenheidsscores die in voorgaande jaren ook vaak hadden. Omgekeerd geldt dat de pabo’s die relatief laag scoren, dat tevens in de afgelopen jaren doen.

Feminisering blijvende trend
Feminisering van het primair onderwijs zet zich door in alle functies. Het werken in deeltijd neemt toe. Bij de pabo trekken de deeltijdopleidingen steeds meer studenten aan en zij zijn kritischer over hun opleiding dan de dagopleidingstudenten. Deze zijn juist behoorlijk tevreden. Ton Groot Zwaaftink, voorzitter Arbeidsmarktplatform PO: ‘We signaleren ook dat startende leerkrachten voor meer uren kiezen. Dit zijn ook vaak vrouwen. Door het lerarentekort telt ieder uur dat een leerkracht werkt. De stijgende interesse voor de deeltijdopleidingen van de pabo is een interessante ontwikkeling. Ook het aantal aanmeldingen voor de dagopleiding groeit. Dit zijn tekenen dat de belangstelling voor het leraarsberoep toeneemt.’

Man met pensioen, vaak twee vacatures
De feminisering zet in alle functies door en vooral ook in de directies van scholen. 81 procent van alle personeel (in fte) in 2017 is vrouw tegenover 78 procent in 2013. Het aantal mannen op de pabo is te laag om de feminisering te verminderen. Dat het aantal mannelijke leerkrachten daalt, komt vooral omdat zij vaak ouder zijn, fulltime werken en met pensioen gaan. Als een man met pensioen gaat, is de kans groot dat daarvoor twee leerkrachten moeten terugkomen, terwijl de arbeidsmarkt krap is. Ton Groot Zwaaftink: ‘Het biedt dus enorme kansen als we erin slagen voor parttimers meer dagen werken aantrekkelijker te maken. Door onder meer de werktijden op school met elkaar af te stemmen en de kinderopvang goed te regelen. Je kunt leerkrachten de ruimte geven om wat later op het werk te komen om eerst hun eigen kinderen naar school te brengen. De klas is intussen opgestart door een onderwijsassistent. Aan het einde van de schooldag, mag de leerkracht wat eerder weg om de kinderen op te halen. Maar je kunt als school ook zelf kinderopvang aanbieden voor onder andere de eigen leraren.’

Regionale en landelijke bijdrage
Schoolbesturen en pabo’s kunnen de uitkomsten van de analyse gebruiken voor hun eigen beleid of overleg met partners in de regio. Het Arbeidsmarktplatform PO zelf gebruikt de uitkomsten voor het richting geven aan zijn strategie en activiteiten om de sector te ondersteunen bij het inspelen op actuele arbeidsmarktvraagstukken.

Het persbericht en de ‘Arbeidsmarktanalyse primair onderwijs 2018. De arbeidsmarkt in beeld' zijn te vinden op de website van het Arbeidsmarktplatform PO.

Voor vragen, kunt u contact opnemen met persvoorlichter Ans Compaijen via 06 - 122 02 419 of a.compaijen@caop.nl

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.

Pabo toegankelijker door extra ruimte voor entreetoetsen

De Vereniging Hogescholen is tevreden over het feit dat mbo’ers en havisten meer tijd krijgen om te voldoen aan de vooropleidingseisen. Volgens voorzitter Maurice Limmen is de maatregel in lijn met het voornemen om meer pabo-studenten aan te trekken en te zorgen dat zij succesvol voor de klas verschijnen. “Op deze manier maken we de pabo toegankelijker, wat erg belangrijk is aangezien we door het lerarentekort staan te springen om leraren”.

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”