Onderwijsorganisaties trekken samen op voor tentamenuitzondering avondklok

Het kabinet bericht vandaag dat er een nationale avondklok komt, zonder uitzondering voor noodzakelijk onderwijs. Onderwijsorganisaties ISO, LSVb, JOB, MBO-raad, VH en VSNU  trekken samen op en pleiten in een brief aan de Tweede Kamer om een uitzondering te maken voor studenten die in de avonduren na een examen of tentamen naar huis moeten reizen. De organisaties hebben overigens alle begrip voor de noodzaak om extra maatregelen te nemen om de bestrijding van het coronavirus tegen te gaan.

Veel (praktijk-) examens, tentamens en practica vinden nu online plaats. Alleen wat echt niet online kan, wordt – geheel volgens de regels - verspreid over de dag gepland. De avonduren zijn daarbij vanwege de beperkende maatregelen van 1,5 meter en de beperkingen in het openbaar vervoer hard nodig. De examens en tentamens die nu in de avond gepland staan kunnen niet op een andere manier afgenomen worden. Daarnaast zijn er studenten die thuis niet in de gelegenheid zijn een digitaal tentamen te maken.

Het niet door laten gaan van deze toetsen, heeft verstrekkende gevolgen voor studievoorgang van heel veel studenten in mbo, hbo en wo. De organisaties pleiten dan ook voor een mogelijkheid om studenten, met een bewijs van inschrijving van het examen of tentamen en identiteitsbewijs, uit te zonderen van de avondklok.

‘Elke vorm van onderwijs gelijk waarderen’

“We hebben alle talent nodig dat we kunnen opleiden voor de Nederlandse samenleving, of nu gaat om mbo’ers, hbo’ers of academici. In ieder geval moeten we elke vorm van onderwijs gelijk gaan waarderen”. Dat zei minister Robbert Dijkgraaf gisteren in zijn toespraak tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Vereniging Hogescholen in Den Haag.

Vereniging Hogescholen: zorgen over motie buitenlandse studenten

De Vereniging Hogescholen is teleurgesteld dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen die oproept om ervoor te zorgen dat het actief werven van buitenlandse studenten stopt, totdat de minister met nieuwe maatregelen komt over internationalisering. Ook buitenlandse studenten kunnen immers hard nodig zijn voor de krappe Nederlandse arbeidsmarkt. De Vereniging Hogescholen wil met minister Dijkgraaf in gesprek over de uitvoering van de motie.

Hogescholen zien aantal nieuwe studenten afnemen

Het aantal nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’22-’23 ten opzichte van vorig jaar met 5,5 % afgenomen. De verminderde instroom doet zich voor in alle sectoren. Dat blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. Uitzondering zijn de opleidingen Associate degree (Ad), waar – geheel in lijn met de afgelopen jaren – een flinke toename is te zien met 9,2%. “De voortdurende en gestage groei van onze Ad-opleidingen laat zien dat de Ad is uitgegroeid tot een volwaardig onderdeel van het hoger beroepsonderwijs”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.