Onderwijsorganisaties trekken samen op voor tentamenuitzondering avondklok

Het kabinet bericht vandaag dat er een nationale avondklok komt, zonder uitzondering voor noodzakelijk onderwijs. Onderwijsorganisaties ISO, LSVb, JOB, MBO-raad, VH en VSNU  trekken samen op en pleiten in een brief aan de Tweede Kamer om een uitzondering te maken voor studenten die in de avonduren na een examen of tentamen naar huis moeten reizen. De organisaties hebben overigens alle begrip voor de noodzaak om extra maatregelen te nemen om de bestrijding van het coronavirus tegen te gaan.

Veel (praktijk-) examens, tentamens en practica vinden nu online plaats. Alleen wat echt niet online kan, wordt – geheel volgens de regels - verspreid over de dag gepland. De avonduren zijn daarbij vanwege de beperkende maatregelen van 1,5 meter en de beperkingen in het openbaar vervoer hard nodig. De examens en tentamens die nu in de avond gepland staan kunnen niet op een andere manier afgenomen worden. Daarnaast zijn er studenten die thuis niet in de gelegenheid zijn een digitaal tentamen te maken.

Het niet door laten gaan van deze toetsen, heeft verstrekkende gevolgen voor studievoorgang van heel veel studenten in mbo, hbo en wo. De organisaties pleiten dan ook voor een mogelijkheid om studenten, met een bewijs van inschrijving van het examen of tentamen en identiteitsbewijs, uit te zonderen van de avondklok.

Welkome steun in rug voor alle studenten en docenten in het hbo

Vandaag presenteerden de demissionaire onderwijsministers Van Engelshoven en Slob hun ‘Nationaal Programma Onderwijs’. Het programma is gericht op het herstellen van de effecten die de coronamaatregelen hebben op het onderwijs, van de basisschool tot het hoger onderwijs, en geldt voor de jaren 2021 en 2022. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, spreekt waardering uit over het plan: "Met dit omvangrijke steunpakket geeft het kabinet perspectief aan álle studenten in het hbo. Door studenten nu meer tijd en begeleiding te geven, kunnen zij straks hopelijk terugkijken op een waardevolle studieperiode in een vormende fase van hun leven."

Proefprojecten sneltests voor meer fysiek onderwijs

Om in de loop van 2021 meer fysiek onderwijs te kunnen geven, verkennen negen hogescholen de mogelijkheden van het inzetten van corona-sneltests. Het ministerie van OCW heeft groen licht gegeven voor acht proefprojecten verspreid over het land. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “Hogescholen zetten alles op alles om zoveel mogelijk van onze studenten weer veilig op onze campussen te ontvangen. Iedereen mist de ontmoetingen die zo belangrijk zijn voor ons onderwijs. Sneltests kunnen daar wellicht bij helpen.”

Geef studenten meer tijd

Hogescholen willen dat studenten na corona meer tijd krijgen om hun studietijd volop te benutten. 'Laten we hen tijd en ruimte geven om zich te ontplooien zoals ze dat voor ogen hadden', zeggen Maurice Limmen (VH-voorzitter) en Sander van den Eijnden (vice-voorzitter VH en CvB-voorzitter Hogeschool Leiden) op ScienceGuide.