Persbericht viering 40 jaar HBO krachtenbundeling

Minister Bussemaker verrast Vereniging Hogescholen met bijzonder cadeau

Vandaag, 5 november 2015, heeft de Vereniging Hogescholen samen met haar relaties uit de wereld van hoger onderwijs, wetenschap, bedrijfsleven, politiek en openbaar bestuur, het jubileumjaar ‘40 jaar Vereniging Hogescholen’ feestelijk en op bijzondere wijze afgesloten. Premier Rutte ontving het eerste exemplaar van het jubileumboek “Dutch professionals powered by HBO”. Minister Bussemaker verraste Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, met 40 studiebeurzen om vluchtelingen bij hogescholen te kunnen laten studeren.

“Ik vind dat hogescholen de verantwoordelijkheid hebben om in te springen op maatschappelijke ontwikkelingen. Daarom heb ik begin van dit studiejaar opgeroepen om op korte termijn meer hoger onderwijs te organiseren voor de vele vluchtelingen die naar ons land komen. Het hoger onderwijs speelt een onmisbare rol om vluchtelingen voor te bereiden op een waardevolle rol in de samenleving en op de arbeidsmarkt. In de Taskforce Vluchtelingen HO werken we samen om dit te realiseren. Ik ben zeer verheugd met het cadeau van de minister. Het biedt een wezenlijke stap in ons streven vluchtelingen hoger onderwijs te kunnen aanbieden”, aldus Thom de Graaf,  voorzitter van de vereniging, in zijn reactie op het cadeau.

Premier Rutte ontvangt eerste exemplaar Dutch Professionals
Uit handen van voorzitter Thom de Graaf ontving premier Rutte het eerste exemplaar van het jubileumboek van de Vereniging “Dutch Professionals”.  Het boek geeft een inkijkje in het hoger beroepsonderwijs dat in 40 jaar ingrijpend is veranderd en waar momenteel zo’n 450.000 studenten, tweederde van alle studenten in Nederland, studeren. Naast feiten en cijfers illustreert het boek hoe in het hbo niet alleen aandacht aan kennis wordt besteed, maar ook vaardigheden, flexibiliteit en creativiteit nodig zijn om beroepsprofessionals af te leveren die de samenleving nu en in de toekomst nodig heeft. In het boek staan meerdere interviews, onder andere met Lois de Vries, docent bij Hanzehogeschool, Jouke Heringa, onderzoeker bij het lectoraat Aquaculture in Delta Areas van HZ University of Applied Sciences en Shaghayegh Molawi, student van Fontys Hogescholen. Zij kregen op het podium ook een exemplaar uitgereikt.

Daan Roosegaarde inspireert met innovatie
Roosegaarde, oud-hbo-student (kunstacademie), is internationaal bekend als kunstenaar, innovator en social designer en liet op zeer verrassende en inspirerende wijze de aanwezigen bij de jubileumbijeenkomst kennis maken met zijn creatieve innovaties op het gebied van smart cities en social design. Hij legde daarbij vooral de nadruk op het belang van innovatief onderwijs en het durven fouten te maken.

Zie ook:

Hogescholen maken bindende afspraken om instroom internationale studenten beperkt en in balans te houden

De Vereniging Hogescholen heeft een voorstel tot zelfregie op de instroom van internationale studenten aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Minister Dijkgraaf (OCW) had de sector om dit voorstel gevraagd. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het aantal internationale studenten in het hbo is beperkt en in balans, om ook in de toekomst dit evenwicht te behouden nemen we nu maatregelen. Zo versterken we de voordelen van internationalisering en beperken we de nadelen. Met dit voorstel willen hogescholen sturen op het aantal internationale studenten en op een gerichte instroom. Hogescholen nemen zo hun verantwoordelijkheid.”

Instroom nieuwe hbo-studenten ongeveer gelijk aan vorig jaar

De instroom van nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’23-’24 met een verschil van -0,3% ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met vorig studiejaar. Dit blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. De inschrijvingen voor masteropleidingen tonen een duidelijke stijging met 7%.

Deltapremie van €500.000 voor Janine Stubbe en Reint Jan Renes

Lectoren Janine Stubbe van Codarts Rotterdam en Reint Jan Renes van Hogeschool van Amsterdam (HvA) zijn de winnaars van de derde editie van de Deltapremie, de toonaangevende prijs voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. Ze ontvangen beiden een premie van 500.000 euro voor hun grensverleggende onderzoek.