Actualiteit

Meer dan 1000 zij-instromers volgen de pabo

Uit een recent uitgevoerde inventarisatie door het kennisnetwerk zij-instroom van lobo blijkt dat meer dan 1000 'zij-instromers' de pabo volgen. Het betreft cursisten met een afgeronde hbo/wo opleiding die in principe in twee jaar de opleiding afronden. Het basisonderwijs heeft te maken met aanzienlijke tekorten aan leraren. Volgens de arbeidsmarktprognoses van CentERdata, in opdracht van het ministerie van OCW, loopt dit tekort de komende periode fors op. Over 5 jaar wordt bij ongewijzigde omstandigheden een tekort van ruim 4000 fte aan leraren verwacht.

In 2018 zijn de pabo’s voortvarend van start gegaan met het aanbieden van zogenaamde zijinstroomtrajecten. Deze trajecten zijn bedoeld voor mensen die een afgeronde hbo/wo opleiding op zak hebben. Een meerderheid van de pabo’s, 22 van de 24 opleidingen, biedt inmiddels dergelijke trajecten aan. In principe zijn het tweejarige trajecten.

Kwaliteit staat voorop bij deze pittige opleiding. Via een geschiktheidsonderzoek wordt gekeken of een cursist geschikt en toelaatbaar is om een dergelijke opleiding te volgen. De eisen die aan de cursisten gesteld worden, bijvoorbeeld op het terrein van rekenen en taal, zijn gelijk aan de eisen die gesteld worden aan de reguliere studenten die een vierjarige opleiding volgen. Uit een recente inventarisatie blijkt dat plus minus 75 % van de zij-instromers vrouw is en veelal een hbo-achtergrond heeft. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 35.

Barbara de Kort, voorzitter van het landelijk overleg van de lerarenopleidingen basisonderwijs, is blij met deze ontwikkeling. Want, zo stelt zij: leraren basisonderwijs moeten via welke route dan ook (mede) door de pabo worden opgeleid. Pabo’s werken hierbij nauw samen met de scholen. Die bundeling van expertise zorgt voor kwalitatief goede leraren basisonderwijs. Beide, pabo’s en partners, hebben een stevige kwaliteitscultuur ontwikkeld als het om opleiden en rijke leeromgevingen gaat. Beide zijn zich bewust van de - ook mooie en uitdagende! - complexiteit van het beroep en van de know-how die komt kijken bij het beroep van leraar.

Bron: https://www.paboweb.nl/posts/2064 

Gerelateerd

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

Article

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Lees meer

Hogescholen breiden pilots pabo-specialisaties verder uit

Article

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Zo bieden we toekomstige leraren een nieuw carrièreperspectief: verdieping in hun vak, terwijl ze wel breed opgeleid de arbeidsmarkt op komen. Dat is belangrijk in de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer