Meer dan 1000 zij-instromers volgen de pabo

Uit een recent uitgevoerde inventarisatie door het kennisnetwerk zij-instroom van lobo blijkt dat meer dan 1000 'zij-instromers' de pabo volgen. Het betreft cursisten met een afgeronde hbo/wo opleiding die in principe in twee jaar de opleiding afronden. Het basisonderwijs heeft te maken met aanzienlijke tekorten aan leraren. Volgens de arbeidsmarktprognoses van CentERdata, in opdracht van het ministerie van OCW, loopt dit tekort de komende periode fors op. Over 5 jaar wordt bij ongewijzigde omstandigheden een tekort van ruim 4000 fte aan leraren verwacht.

In 2018 zijn de pabo’s voortvarend van start gegaan met het aanbieden van zogenaamde zijinstroomtrajecten. Deze trajecten zijn bedoeld voor mensen die een afgeronde hbo/wo opleiding op zak hebben. Een meerderheid van de pabo’s, 22 van de 24 opleidingen, biedt inmiddels dergelijke trajecten aan. In principe zijn het tweejarige trajecten.

Kwaliteit staat voorop bij deze pittige opleiding. Via een geschiktheidsonderzoek wordt gekeken of een cursist geschikt en toelaatbaar is om een dergelijke opleiding te volgen. De eisen die aan de cursisten gesteld worden, bijvoorbeeld op het terrein van rekenen en taal, zijn gelijk aan de eisen die gesteld worden aan de reguliere studenten die een vierjarige opleiding volgen. Uit een recente inventarisatie blijkt dat plus minus 75 % van de zij-instromers vrouw is en veelal een hbo-achtergrond heeft. De gemiddelde leeftijd ligt rond de 35.

Barbara de Kort, voorzitter van het landelijk overleg van de lerarenopleidingen basisonderwijs, is blij met deze ontwikkeling. Want, zo stelt zij: leraren basisonderwijs moeten via welke route dan ook (mede) door de pabo worden opgeleid. Pabo’s werken hierbij nauw samen met de scholen. Die bundeling van expertise zorgt voor kwalitatief goede leraren basisonderwijs. Beide, pabo’s en partners, hebben een stevige kwaliteitscultuur ontwikkeld als het om opleiden en rijke leeromgevingen gaat. Beide zijn zich bewust van de - ook mooie en uitdagende! - complexiteit van het beroep en van de know-how die komt kijken bij het beroep van leraar.

Bron: https://www.paboweb.nl/posts/2064

Herijkt Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift voor zij-instromers mbo vastgesteld

De Vereniging Hogescholen en de MBO Raad hebben de herijkte versie van het Landelijk Raamwerk Pedagogisch-Didactisch Getuigschrift (PDG) formeel vastgesteld. Vakbekwame beroepsbeoefenaren kunnen zich door middel van een PDG-traject kwalificeren voor het beroep van docent in het mbo. Het PDG voorziet in hun bekwaamheid wat betreft de pedagogische en didactische kennis, inzicht en vaardigheden.

Een lerarenopleiding die beter past bij zij-instromers

Een flexibele lerarenopleiding waar de zij-instromers en hun ervaring centraal staan, dat spreken de Vereniging Hogescholen (VH), de Vereniging Nederlandse Universiteiten (VSNU) en minister Van Engelshoven (OCW) af in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Zo gaan lerarenopleidingen in het hbo en het wo meer kennis delen over het lesgeven aan volwassenen zodat zij-instromers onderwijs krijgen dat voor hen werkt. Zij-instromers krijgen zo een opleiding die rekening houdt met hun ervaring en die vrijstellingen geeft waar dat kan.

Studenten kunnen scholieren helpen achterstanden in te lopen

Studenten kunnen basisschoolleerlingen en middelbare scholieren gaan helpen bij het inlopen van achterstanden door de coronacrisis. Dat hebben onderwijsministers Arie Slob en Ingrid van Engelshoven afgesproken met de Vereniging Hogescholen (VH) en de Vereniging van Universiteiten (VSNU).