Meer aandacht ondernemerschapsonderwijs

Ondernemerschapsonderwijs valt of staat met ondernemende docenten. In een serie van zeven portretten laat O2LAB - waarbij O2 staat voor Ondernemerschap en Onderwijs - enthousiaste en inspirerende docenten aan het woord. Jorg Andree van de Hanzehogeschool Groningen is coördinator van de minor Da Vinci, waar studenten van allerlei richtingen les krijgen in ondernemerschap.

Gezonde ondernemende houding
Ondernemerschap is voor Andree rechtstreeks verbonden met een houding, gebaseerd op zelfkennis en -inzicht, zo vertelt hij in dit interview met O2LAB. ‘Entrepreneurship is rechtstreeks gekoppeld aan intrapreneurship. Een goed idee alleen maakt je nog geen ondernemer. Jezelf en je ideeën kennen, weten waar je blij van wordt maar ook wat je valkuilen zijn, vormen de basis van een gezonde ondernemende houding en van succesvol ondernemerschap.'

In contact met
'We leren studenten in de minor Da Vinci om steeds in contact te staan met klanten en eindgebruikers’, zegt Andree. ‘Dat zijn ze niet altijd gewend. In contact staan met de samenleving, hun eigen ideeën én met zichzelf, dat moeten studenten vaak nog leren.’ Er is bij de Hanzehogeschool Groningen veel aandacht voor ondernemerschapsonderwijs. Zo zijn er docenten Ondernemerschap die binnen hun opleiding een aanjager zijn voor ondernemerschapsonderwijs. Ze zijn ook de ogen en oren binnen hun opleiding om potentiële ondernemers en ideeën te spotten en op weg te helpen. De hogeschool heeft ook een Centre of Expertise Ondernemen om aandacht voor ondernemerschap binnen de diverse opleidingen te verhogen en de kwantiteit én kwaliteit in ondernemendheid te stimuleren.

Voor elke professional
De wereld om ons heen verandert voortdurend, bestaande ondernemingen en banen verdwijnen en het is nog onduidelijk wat ervoor in de plaats komt. Zeker in deze huidige corona-tijd: deze geeft veel onzekerheid maar biedt ook kansen. Kansen liggen bij het explicieter focussen op vaardigheden en rollen en meer flexibiliteit in opleidingen. Ondernemerschap is zo’n vaardigheid die voor elke toekomstige professional een verschil kan maken. Ondernemende mensen nemen sneller zelf de regie in hun werk en loopbaan. Zij zien kansen, pakken nieuwe ideeën op en weten zo waarde voor zichzelf en anderen te creëren.

Lees meer over ondernemerschapsonderwijs in het hbo

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”

Doe mee aan het onderzoek: Drijfveren van onderzoekers en docenten

Het Rathenau Instituut Rathenau houdt een enquête over drijfveren van onderzoekers en docenten. Hiermee willen het instituut inzicht krijgen in uw ervaringen als docent en/of onderzoeker aan een universiteit, umc, #hogeschool of kennisinstituut.

Hbo-studenten positief over opleiding

Tweederde van de studenten die studeren aan een hogeschool is tevreden of zeer tevreden over zijn of haar opleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) die vandaag door Studiekeuze123 zijn gepubliceerd. Studenten in het hbo zijn vooral tevreden over de sfeer en over de inhoud van de opleiding. Ook over de verworven vaardigheden, de docenten en de mate waarin het onderwijs uitdagend is, zijn studenten goed te spreken. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het is mooi om te zien dat studenten, ondanks een zwaar coronajaar met veel online onderwijs, toch positief zijn over hun opleiding. Daar is door hogescholen heel hard aan gewerkt en daar mogen we best trots op zijn.”