Hogescholen benoemen unaniem nieuwe voorzitter

Maurice Limmen nieuwe voorzitter Vereniging Hogescholen

Maurice limmen %c2%a9nfp 160373 09

Vandaag heeft de Algemene Vergadering van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen unaniem benoemd als nieuwe voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “Met Maurice Limmen krijgt de vereniging een moderne, toegankelijke  en door de inhoud gedreven bestuurder, die vertrouwd is met de rol van voorzitter in een heterogene organisatie,” aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen en voorzitter van de benoemingscommissie.

Maurice Limmen (46) is sinds januari 2014 voorzitter van CNV Vakcentrale. In deze hoedanigheid is hij ook lid van de SER en heeft hij Europa in zijn portefeuille. Hij zette nadrukkelijk zijn stempel op discussies over het sociaal akkoord en het toekomstig pensioenstelsel.

Na zijn studie  rechten aan de Universiteit van Amsterdam en de Université de Paris heeft Limmen gewerkt als jurist arbeidsrecht en sociaal verzekeringsrecht. Op zijn 28e stapte hij over naar het vakbondswerk en werd bij CNV Dienstenbond landelijk bestuurder voor de ICT sector en later voor de uitzendsector. Bij deze bond was hij van 2000 tot 2010 bij verschillende cao’s betrokken als hoofdonderhandelaar. In 2010 werd hij vicevoorzitter van het CNV. Van 2002 tot 2010 was Maurice Limmen tevens actief als lid van de gemeenteraad van Amsterdam, vanaf 2005 als fractievoorzitter. In 2009 leidde hij de enquêtecommissie naar de aanleg van de Noord/Zuidlijn van de Amsterdamse metro.

Maurice Limmen kent de rol van bestuurder binnen een vereniging en weet met zijn open houding makkelijk de verbinding te leggen met een diverse achterban. Maurice Limmen heeft veel affiniteit met onderwijs en hij komt uit een echte onderwijsfamilie.  Maurice Limmen: “Ik zie er enorm naar uit in mijn nieuwe rol een bijdrage te kunnen leveren aan het opleiden van de leraren, verpleegkundigen, IT-ers en andere professionals van morgen. Daarnaast wil ik graag mijn bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van het hoger beroepsonderwijs. Geen sector is zo belangrijk voor de innovatie van belangrijke economische en sociale sectoren in ons land als die van de hogescholen. Dat ik het boegbeeld mag zijn van deze sector is iets om trots op te zijn”.

Banken, verzekeraars en onderwijs helpen werknemers overstappen naar het onderwijs

Werknemers van banken en verzekeraars die een (gedeeltelijke) overstap naar het onderwijs overwegen, kunnen rekenen op hulp van hun werkgevers en het onderwijs. De Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, de PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen, Vereniging van Universiteiten (VSNU) en het ministerie van OCW tekenden vandaag het convenant ‘Aan de slag voor de klas’. Daarmee dragen ze bij aan het oplossen van het lerarentekort. “Het hbo biedt een breed scala aan flexibele lerarenopleidingen voor iedereen die leraar wil worden. Het zou mooi zijn als we mensen uit de verzekerings- en financiële sector zo een nieuwe kans kunnen geven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Hoogste instroom in hbo ooit

De instroom in het hbo is dit studiejaar 2018-2019 toegenomen met 3,4% tot 110.307 eerstejaars. De groei is zichtbaar in bijna alle sectoren van het hbo en bij elk opleidingstype (associate degree, bachelor en master) en elke opleidingsvorm (voltijd, deeltijd en duaal). Het gaat om de hoogste instroom in het hbo ooit. “Steeds meer mensen vanuit verschillende achtergronden in Nederland vinden de weg naar onze hogescholen. De aandacht die het hbo de afgelopen jaren heeft besteed aan differentiatie van het opleidingsaanbod werpt zijn vruchten af ”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Grote onderzoeksprijs voor hbo: Deltapremie

De Vereniging Hogescholen en Regieorgaan SIA ontwikkelen een nieuwe toonaangevende prijs voor lectoren van hogescholen: de Deltapremie. De premie bedraagt € 500.000. Lectoren van hogescholen hebben met hun onderzoek impact op de samenleving, beroepspraktijk en in het onderwijs. Michael van Straalen, voorzitter van Regieorgaan SIA: “Om het belang daarvan te onderstrepen is de Deltapremie ontwikkeld voor lectoren die door de jaren heen keer op keer op bijzondere wijze het verschil hebben weten te maken door de maatschappelijke impact van hun onderzoek”. Met de premie dragen we ook bij aan de onderzoekscultuur in het hbo en aan de doorontwikkeling van de identiteit van het praktijkgericht onderzoek. “Voor lectoren biedt de premie - naast erkenning - financiële ruimte om te investeren in de eigen onderzoeksgroep, wat meer flexibiliteit geeft bij het programmeren van hun onderzoek”, aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen.