Hogescholen benoemen unaniem nieuwe voorzitter

Maurice Limmen nieuwe voorzitter Vereniging Hogescholen

Vandaag heeft de Algemene Vergadering van de Vereniging Hogescholen Maurice Limmen unaniem benoemd als nieuwe voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “Met Maurice Limmen krijgt de vereniging een moderne, toegankelijke  en door de inhoud gedreven bestuurder, die vertrouwd is met de rol van voorzitter in een heterogene organisatie,” aldus Huib de Jong, waarnemend voorzitter van de Vereniging Hogescholen en voorzitter van de benoemingscommissie.

Maurice Limmen (46) is sinds januari 2014 voorzitter van CNV Vakcentrale. In deze hoedanigheid is hij ook lid van de SER en heeft hij Europa in zijn portefeuille. Hij zette nadrukkelijk zijn stempel op discussies over het sociaal akkoord en het toekomstig pensioenstelsel.

Na zijn studie  rechten aan de Universiteit van Amsterdam en de Université de Paris heeft Limmen gewerkt als jurist arbeidsrecht en sociaal verzekeringsrecht. Op zijn 28e stapte hij over naar het vakbondswerk en werd bij CNV Dienstenbond landelijk bestuurder voor de ICT sector en later voor de uitzendsector. Bij deze bond was hij van 2000 tot 2010 bij verschillende cao’s betrokken als hoofdonderhandelaar. In 2010 werd hij vicevoorzitter van het CNV. Van 2002 tot 2010 was Maurice Limmen tevens actief als lid van de gemeenteraad van Amsterdam, vanaf 2005 als fractievoorzitter. In 2009 leidde hij de enquêtecommissie naar de aanleg van de Noord/Zuidlijn van de Amsterdamse metro.

Maurice Limmen kent de rol van bestuurder binnen een vereniging en weet met zijn open houding makkelijk de verbinding te leggen met een diverse achterban. Maurice Limmen heeft veel affiniteit met onderwijs en hij komt uit een echte onderwijsfamilie.  Maurice Limmen: “Ik zie er enorm naar uit in mijn nieuwe rol een bijdrage te kunnen leveren aan het opleiden van de leraren, verpleegkundigen, IT-ers en andere professionals van morgen. Daarnaast wil ik graag mijn bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van het hoger beroepsonderwijs. Geen sector is zo belangrijk voor de innovatie van belangrijke economische en sociale sectoren in ons land als die van de hogescholen. Dat ik het boegbeeld mag zijn van deze sector is iets om trots op te zijn”.

Instroom nieuwe hbo-studenten ongeveer gelijk aan vorig jaar

De instroom van nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’23-’24 met een verschil van -0,3% ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met vorig studiejaar. Dit blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. De inschrijvingen voor masteropleidingen tonen een duidelijke stijging met 7%.

Deltapremie van €500.000 voor Janine Stubbe en Reint Jan Renes

Lectoren Janine Stubbe van Codarts Rotterdam en Reint Jan Renes van Hogeschool van Amsterdam (HvA) zijn de winnaars van de derde editie van de Deltapremie, de toonaangevende prijs voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. Ze ontvangen beiden een premie van 500.000 euro voor hun grensverleggende onderzoek.

Principeakkoord over nieuwe cao hbo

De Vereniging Hogescholen en de vakorganisaties in het onderwijs, de Algemene Onderwijsbond (AOb), FNV, FvOv en CNV Onderwijs, hebben op woensdag 28 juni een principeakkoord bereikt over een nieuwe cao. Partijen hebben afspraken gemaakt over enkele grote thema’s, namelijk werkdruk en vitaliteit, contracten en loonontwikkeling per 1 juli 2023. We hebben een gedifferentieerde loonontwikkeling per schaal afgesproken, waarbij de lagere schalen een hoger percentage loonsverhoging krijgen. De schalen 11 en 12 zijn verhoogd met een extra periodiek, waardoor deze beter aansluiten op de salarissen in de andere onderwijssectoren. Daarnaast volgt in september 2023 een eenmalige uitkering ter hoogte van 833 euro bij een fulltime dienstverband.