Hbo’er heeft goede papieren voor de arbeidsmarkt

Hbo’ers die de arbeidsmarkt betreden hoeven nauwelijks te zoeken naar een baan en kunnen vrijwel allemaal op hun eigen opleidingsniveau aan de slag. Die conclusie is te trekken naar aanleiding van de jaarlijkse HBO-Monitor van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Maastricht University, die vandaag is verschenen. Ook in voorgaande jaren bleek dat hbo’ers prima hun weg vinden op de arbeidsmarkt.

Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “Deze enquête laat nogmaals zien dat je met een hbo-opleiding een goede start van je loopbaan kunt maken. In deze snel veranderende arbeidsmarkt werken we in het hbo bij voortduring eraan om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst ook zo blijft.”

Krappe arbeidsmarkt
Aan het ROA-onderzoek werkten in totaal 30.000 oud-studenten mee, die hun studie in 2020/2021 afrondden. De deelnemers aan het onderzoek waren positiever dan vorig jaar, wellicht ook geholpen door de krappe arbeidsmarkt. Werkloosheid (2,7%) speelt onder deze groep dan ook amper een rol. Tweederde van hen heeft binnen anderhalf jaar na het afstuderen een vaste baan. Liefst 87 procent hoefde niet eens naar een baan te zoeken, maar had onmiddellijk werk. Hbo’ers doen het al jaren goed op de arbeidsmarkt. Met name in ‘tekortsectoren’ zoals bètatechniek, zorg en onderwijs vinden hbo’ers erg snel werk en maken ze de hoogste kans op een vaste baan.

Opvallend is ook het succes van de studenten die een opleiding Associate degree (Ad) volgden: 90 procent van hen vond onmiddellijk werk, zonder enige zoektijd. Ad-opleidingen bestaan voor iets meer dan de helft uit deeltijdopleidingen, dus met studenten die naast hun studie al werken.

Aansluiting arbeidsmarkt
Hbo’ers zijn over het algemeen positief (79%) over de manier waarop hun opleiding aansluit op het werk: Veruit de meeste hbo’ers vinden een baan in het vakgebied waarvoor ze zijn opgeleid (77%).

Het ROA en de Vereniging Hogescholen hebben gezamenlijk een Factsheet uitgebracht met de resultaten van de HBO-Monitor 2022. Dit factsheet is hieronder te downloaden.

Hogescholen maken bindende afspraken om instroom internationale studenten beperkt en in balans te houden

De Vereniging Hogescholen heeft een voorstel tot zelfregie op de instroom van internationale studenten aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Minister Dijkgraaf (OCW) had de sector om dit voorstel gevraagd. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het aantal internationale studenten in het hbo is beperkt en in balans, om ook in de toekomst dit evenwicht te behouden nemen we nu maatregelen. Zo versterken we de voordelen van internationalisering en beperken we de nadelen. Met dit voorstel willen hogescholen sturen op het aantal internationale studenten en op een gerichte instroom. Hogescholen nemen zo hun verantwoordelijkheid.”

Instroom nieuwe hbo-studenten ongeveer gelijk aan vorig jaar

De instroom van nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’23-’24 met een verschil van -0,3% ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met vorig studiejaar. Dit blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. De inschrijvingen voor masteropleidingen tonen een duidelijke stijging met 7%.

Deltapremie van €500.000 voor Janine Stubbe en Reint Jan Renes

Lectoren Janine Stubbe van Codarts Rotterdam en Reint Jan Renes van Hogeschool van Amsterdam (HvA) zijn de winnaars van de derde editie van de Deltapremie, de toonaangevende prijs voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. Ze ontvangen beiden een premie van 500.000 euro voor hun grensverleggende onderzoek.