Actualiteit

Doorstroom naar masters belangrijk voor hbo’ers

Uit berichten van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) zou blijken dat bij minstens 100 masteropleidingen geen schakeltrajecten worden aangeboden waardoor hbo-studenten niet kunnen doorstromen naar een master aan een universiteit. Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen, vraagt aandacht voor de doorstroom naar masters: “Ambitieuze studenten die na hun bachelor willen doorleren of zich willen specialiseren moeten we in Nederland juist stimuleren. Het lijkt er helaas op dat dat niet altijd mogelijk is in het wo, reden te meer voor hogescholen om meer professionele masters aan te bieden.”

Bij in ieder geval 102 masteropleidingen is er volgens de LSVb geen of beperkt toegang via een schakelprogramma, waarin studenten vakken volgen ter voorbereiding van een academische vervolgstudie. De LSVb telde 83 masteropleidingen die op hun website expliciet stellen geen plek te hebben voor hbo-gediplomeerden. “Dit is zeer problematisch. Schakelprogramma’s zijn cruciaal voor de doorstroom van hbo naar wo”, zegt LSVb-voorzitter Tariq Sewbaransingh. Thom de Graaf sluit daarbij aan: “Het kan niet zo zijn dat we als onderwijssector een prioriteit hebben gemaakt van gelijke kansen maar dat deze doorstroomroute in een aantal gevallen zou worden geblokkeerd.”

Professionele masters
De Graaf wijst op het grote belang van een breed aanbod van professionele hbo-masters. Op dit moment volgen 12.053 studenten een masteropleiding aan het hbo. Het aanbod groeit de laatste jaren gestaag, maar de bekendheid bij hbo-studenten laat nog te wensen over. Juist studenten die een onderzoeksgerichte vervolgopleiding zoeken maar ook dichtbij de praktijk willen blijven kunnen zo’n hbo-master volgen. “En dit geldt dus niet alleen voor hbo-studenten”, voegt De Graaf toe, “ook studenten van de universiteit die een meer praktijkgerichte master zoeken, zijn van harte welkom.” 

Gerelateerd

Afgestudeerde leraar tevredener over baan

Actualiteit

Afgestudeerde hbo’ers zijn in 2018 tevredener over hun baan. Vooral de onderwijssector springt in het oog. De onderwijssector heeft de hoogste stijging in baantevredenheid in vergelijking tot afgelopen jaar. Waar in 2017 74% van de pas afgestudeerde leraren met tevredenheid terugblikte op het eerste werkjaar, is in 2018 79% tevreden over het werk. Deze stijging in baantevredenheid blijkt ook uit een daling in pasafgestudeerde leraren die op zoek zijn naar ander werk (16% in 2016, 11% in 2017, en 7% in 2018). Dit blijkt uit de nieuwe HBO-Monitor, het jaarlijkse onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van afgestudeerde hbo-studenten. “Deze cijfers gaan de goede kant op. We leiden steeds meer pabo-studenten op. Maar het is natuurlijk essentieel dat ze na hun opleiding ook daadwerkelijk met plezier in het onderwijs aan de slag blijven”, aldus Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Lees meer

Is ons onderwijs klaar voor de toekomst?

Actualiteit

Dat is de vraag die gesteld wordt in de jaarlijkse ‘Staat van het Onderwijs’ die de Onderwijsinspectie vandaag heeft uitgebracht. De inspectie stelt terecht dat studenten zekerheid willen over de waarde van hun diploma en hun toekomst. Studenten verwachten dat het onderwijs hen goed voorbereidt op een complexe en onzekere toekomst. “Het hbo staat er goed voor volgens de Onderwijsinspectie maar dat neemt niet weg dat we ons zeer bewust zijn van de maatschappelijke opdracht die het hbo heeft als voorbereider voor de uitdagingen van de arbeidsmarkt. Omdat beroepen en functies razendsnel veranderen stelt dat hoge eisen aan de flexibiliteit van onze onderwijsprogramma’s, de vernieuwing daarvan en de continue afstemming tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, zegt Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Lees meer

Unieke samenwerking versterkt verbinding onderwijs en onderzoek

Actualiteit

De VSNU, de Vereniging Hogescholen, de MBO Raad, de VO-raad en de PO-Raad lanceren op 1 april, in aanwezigheid van minister Van Engelshoven van OCW, Lerend onderwijs voor een lerend Nederland; een gezamenlijke ontwikkelagenda om te komen tot een effectieve kennisinfrastructuur voor het onderwijs. Een uniek moment, want voor het eerst in de geschiedenis van het Nederlandse onderwijs, hebben de vijf sectorraden de handen ineen geslagen om de werelden van onderwijs en onderzoek met elkaar te verbinden. Met de ontwikkelagenda zetten zij een belangrijke stap om de innovatiekracht van het onderwijs te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te vergroten. “Ontwikkeling van een nieuwe generatie gaat hand in hand met de ontwikkeling van onderwijsonderzoek. Hogescholen hebben met hun praktijkgerichte onderzoek direct impact in de klas”, aldus Nienke Meijer, collegevoorzitter Fontys Hogescholen en portefeuillehouder lerarenopleidingen in het bestuur van de Vereniging Hogescholen.

Lees meer