Actualiteit

Ambitieuze plannen maar nog weinig houvast voor hbo

“De coalitiepartijen hebben ambitieuze plannen gepresenteerd die passen bij de uitdagingen waar we als Nederland voor staan.” Dat is de eerste reactie van Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen op het vandaag gepubliceerde coalitieakkoord. Limmen: “Maar voor het hbo biedt het coalitieakkoord nog weinig houvast. Er moet nog veel worden uitgewerkt en onderbouwd. Zo is  onduidelijk wat de precieze investeringsambities zijn op het gebied van praktijkgericht onderzoek in het hbo. Voor wat betreft om- en bijscholing lijken deze ambities in ieder geval beperkt. Hierover gaan we graag snel in gesprek met de nieuwe bewindspersonen.”

Leenstelsel
Het coalitieakkoord voorziet in het afschaffen van het leenstelsel per studiejaar 2023/2024. Limmen: “Het is goed dat hiermee een mogelijke drempel wordt weggenomen om een hbo-studie te gaan doen. We hebben die jonge professionals allemaal hard nodig in de ziekenhuizen, voor de klas en in de techniek.” Het is belangrijk dat het kabinet heeft aangegeven dat de investeringen die hogescholen doen in onderwijskwaliteit ongemoeid blijven. Die geven een aantoonbare impuls aan de onderwijskwaliteit en zijn hard nodig om het beste onderwijs aan studenten te kunnen blijven geven.

Praktijkgericht onderzoek
Het nieuwe kabinet wil flink investeren in onderzoek en innovatie. Dat sluit goed aan bij de extra investeringen in praktijkgericht onderzoek die nodig zijn. Limmen: “Hogescholen gaan ervan dat het nieuwe kabinet het belang van praktijkgericht onderzoek onderkent. We weten nu niet welk -met name structureel- bedrag hieraan gekoppeld is, daar willen we graag snel duidelijkheid over zodat hogescholen houvast krijgen.” Met praktijkgericht onderzoek zorgt het hbo ervoor dat het onderwijs goed blijft aansluiten op de veranderende arbeidsmarkt. Maar met de huidige, voornamelijk projectgebonden financiering hebben hogescholen de grenzen van hun kennisfunctie bereikt. Een structurele extra financiering vanuit de eerste geldstroom oplopend naar €240 miljoen per jaar is nodig om praktijkgericht onderzoek duurzaam te verankeren in ons onderwijs. 

Investeren in lerarenopleidingen
Hogescholen vinden het heel belangrijk dat fors wordt geïnvesteerd in onderwijs, en in het bijzonder in leraren en lerarenopleidingen. Daarom is het goed om te zien dat het kabinet inzet op het vergroten van de instroom van nieuwe leraren en het verbeteren van het beroepsbeeld, zoals ook in het Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleiding wordt bepleit. Door middel van extra investeringen en ruimte voor specialisatie en verdieping, zullen de lerarenopleidingen tevens een extra impuls krijgen. Limmen: “In het hbo worden veruit de meeste leraren opgeleid dus investeren in meer goede leraren begint op onze lerarenopleidingen.”

Om- en bijscholing 
De hogescholen zijn positief over het bevorderen van om- en bijscholing via leerrechten voor werkende Nederlanders. Limmen: “Maar de financiële investeringen van het kabinet op dit punt hadden echt ambitieuzer gemogen. De coronacrisis heeft laten zien dat de arbeidsmobiliteit van werkende Nederlanders ontzettend belangrijk is. Wat eens een groeisector was, kan een tekort aan arbeidsplaatsen krijgen. Juist dan is het belangrijk dat professionals met maatwerk een goede overstap kunnen maken. Hogescholen hebben de ideeën en de mogelijkheden om hier concreet nog veel meer invulling aan te geven.”


Zie ook: Reactie coalitieakkoord en standpunten VH

Gerelateerd

Trage kabinetsformatie schadelijk voor hbo en arbeidsmarkt

Article

De trage kabinetsformatie leidt tot steeds grotere knelpunten in het hbo en schaadt daarmee de arbeidsmarkt. De snel veranderende arbeidsmarkt vraagt om steeds meer hoger opgeleide professionals. Tegelijkertijd kunnen de oplopende tekorten aan verpleegkundigen, leraren, ICT’ers en engineers niet alleen met nieuwe afgestudeerden worden opgevangen. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “We missen urgentie bij de formatie van een nieuw kabinet. Er zijn nu extra investeringen nodig in het om- en bijscholen van werknemers in sectoren waar banen verdwijnen. Ons plan voor een week scholing per jaar als basisrecht voor iedereen ligt bijvoorbeeld klaar om uitgevoerd te worden.”

Lees meer

Hogescholen verheugen zich op 'normale' start studiejaar

Article

Hogescholen mogen het studiejaar op 30 augustus starten zonder dat er 1,5 meter afstand hoeft te worden gehouden. Dat betekent dat zo'n half miljoen hbo-studenten weer volledig fysiek onderwijs kunnen volgen. Dat heeft het kabinet vandaag besloten na overleg over de versoepeling van de coronamaatregelen. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen is verheugd met dat besluit: “We kijken er erg naar uit om onze studenten weer te verwelkomen op de campus. We kunnen starten met een ‘normaal’ studiejaar en dat is voor studenten van essentieel belang. Want leren doe je samen, met elkaar en van elkaar.” Ook voor docenten en medewerkers is het belangrijk dat ze nu eindelijk weten waar ze aan toe zijn en weer fysiek onderwijs kunnen geven. Limmen benadrukt dat er ook voorzichtigheid geboden is: “We blijven communiceren dat zelftesten en hygiëne-maatregelen belangrijk zijn voor de veiligheid van jezelf en anderen. En natuurlijk als je gaat studeren, laat je vaccineren.”

Lees meer

Hogescholen breiden pilots pabo-specialisaties verder uit

Article

Hogescholen onderzoeken in pilotprojecten hoe binnen de bestaande brede pabo-opleiding het lesgeven aan jonge en oudere kinderen als specialisatie kan worden ingebed. Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) worden de huidige pilotprojecten verlengd en uitgebreid, van zes naar acht pilots aan zeven hogescholen. Diepgaand specialiseren binnen de brede opleiding leraar basisonderwijs is effectiever dan het inrichten van een aparte lerarenopleiding voor jonge kinderen. Want: de leraren blijven breed inzetbaar. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Zo bieden we toekomstige leraren een nieuw carrièreperspectief: verdieping in hun vak, terwijl ze wel breed opgeleid de arbeidsmarkt op komen. Dat is belangrijk in de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer