Imrane Aboulhadi

Derdejaars Sportkunde en Management, Hogeschool Inholland

De verleidingen van de straat liggen altijd op de loer. Maar Imrane Aboulhadi van Hogeschool Inholland weet jongeren in zijn geliefde Amsterdamse wijk Osdorp te raken om hun dromen na te jagen. Met veel positiviteit brengt hij ze letterlijk en figuurlijk in beweging.

Toen Imrane besefte dat een professionele voetbalcarrière niet voor hem was weggelegd, koos hij voor de opleiding Sportkunde en Management. Na een inspirerende stage bedacht hij een plan om met jongeren uit zijn eigen buurt te helpen. Osdorp kent problemen met hangjeugd en schoolverlaters. Met zijn eigen opgerichte stichting Onside krijgt hij wekelijks zeventig jongeren aan het sporten en heeft hij jongeren in de leeftijd van elf tot achttien jaar letterlijk en figuurlijk in beweging gekregen. Bijzonder is dat Imrane ze geen programma voorschotelt, maar de jongeren betrekt om daar invulling aan te geven. Hierdoor brengt hij ze zelfredzaamheid bij en laat hij zien dat ze zelf iets kunnen bereiken. Imrane moedigt ze aan om hun eigen droom te verwezenlijken. Van weer naar school gaan tot een eigen zaak beginnen. Hij geeft het goede voorbeeld door dit alles via fondsen en donateurs te financieren. Jongeren voelen zich bij hem veilig en vertrouwd waardoor hij echt het gesprek met ze aangaat. Dat zijn positieve aanpak werkt, bewijst het groeiend aantal jongeren dat wekelijks bij Stichting Onside sport.

Lionel Messi was vroeger dé held van Imrane. Hoewel hij niet in de voetsporen van zijn idool treedt, ziet Hogeschool Inholland wel een held in hem. Net als de jongeren, ouders en buurtbewoners in Osdorp. De nominatie voor Hbo held 2022 is dan ook breed gedragen!