Actualiteit

Toelatingseisen pabo blijven van kracht

In tegenstelling tot wat diverse media vorige week berichtten zijn de toelatingseisen voor de pabo niet versoepeld. ​​​​​​​

Aspirant-studenten die niet aan de toelatingseisen van de pabo voldoen (mbo-studenten, en havo-leerlingen die in een of meerdere vakken geen schoolexamen hebben gedaan), kunnen dit alsnog aantonen door middel van het behalen van toelatingstoetsen. Vanwege de coronacrisis is het toetsvenster van maart/april geannuleerd. De toetsvensters in juni, juli en augustus gaan vooralsnog wel door. Het is belangrijk dat studenten zich op deze toetsmomenten voorbereiden en ervan gebruikmaken.

Indien de toelatingstoetsen van juni geen doorgang vinden, of in te beperkte mate, stromen studenten onder voorbehoud in op de pabo. Ze hebben de verplichting om voor 1 januari 2021 alsnog aan te tonen aan de gestelde vooropleidingseisen te voldoen. Ze kunnen dan gebruik maken van de verschillende toetsvensters die hiervoor tot eind 2020 open zullen staan. Ook hierbij geldt dat de studenten voor elk van de toetsen één herkansingsmogelijkheid hebben. Op het moment dat studenten per 1 januari 2021 niet aan de gestelde vooropleidingseisen voldoen, dienen ze de opleiding alsnog te verlaten.

Daarnaast wordt de beperkte geldigheidsduur van de certificaten van de behaalde toelatingstoetsen aangepast naar vijf jaar.

Gerelateerd

Specialisatie maakt pabo-opleiding aantrekkelijker

Article

Er komt een landelijk specialisatiemodel voor pabo-studenten die zich in hun opleiding ook toeleggen in onderwijs aan jongere of juist de oudere kinderen van de basisschool. Dit model gaat pabo’s helpen om de specialisatie vorm te geven. Leraren die al voor de klas staan en zich willen bijscholen, gaan het model in de toekomst ook gebruiken. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “Dit kan toekomstige leraren een ander carrièreperspectief geven: verdieping in hun vak, terwijl ze toch breed opgeleid op de arbeidsmarkt komen. Dat maakt het vak aantrekkelijker, wat kan helpen bij de aanpak van het lerarentekort.”

Lees meer

Nog stappen te zetten voor meer flexibiliteit lerarenopleidingen

Article

Tijdens de werkconferentie over het in 2020 ondertekende Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen, vandaag in Utrecht, hebben de Vereniging Hogescholen (VH), de Universiteiten van Nederland (UNL) samen met minister Dijkgraaf en vertegenwoordigers van het onderwijswerkveld de balans opgemaakt van twee jaar werk. 

Lees meer

Ook de komende jaren zetten hogescholen en universiteiten zich in voor aanpak lerarentekort

Article

Hogescholen en universiteiten omarmen het vandaag door minister Wiersma en Dijkgraaf gepresenteerde Onderwijsakkoord en de opzet voor een werkagenda Samen voor het beste onderwijs. In de werkagenda zetten de ministers van onderwijs, werkgevers, leraren(organisaties) en lerarenopleidingen hun agenda voor de komende jaren uiteen. Deze werkagenda bouwt voort op wat de partijen al onderling met elkaar hebben bereikt op het gebied van onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en het terugdringen van het lerarentekort. Met de werkagenda zetten partijen een extra stap om deze grote maatschappelijke problemen aan te pakken.  

Lees meer