Oud VH-bestuurder Paul Rüpp (65) overleden

In het afgelopen weekeinde bereikte ons het verdrietige nieuws dat onze gewaardeerde voormalig collega Paul Rüpp op 65-jarige leeftijd is overleden. Paul overleed na een kort ziekbed aan de gevolgen van kanker, een ziekte die hem in afgelopen najaar trof. Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen: “Onze gedachten gaan uit naar de echtgenote van Paul en zijn familie en vrienden. Daarnaast wens ik ook de collega’s bij Avans Hogeschool sterkte met dit veel te vroege verlies”.

Grote verdiensten
Paul Rüpp had grote verdiensten voor het hoger beroepsonderwijs. Hij was twaalf jaar voorzitter van het college van bestuur van Avans Hogeschool. Limmen: “Wat mij bijstaat van Paul is zijn enorme energie en betrokkenheid tijdens de coronacrisis. Ten behoeve van zijn studenten, wier lot hij zich zeer aantrok, altijd positief denkend en handelend in termen van wat wél kan. Dát was typisch Paul.”

Dankbaarheid
Naast zijn voorzitterschap was Paul Rüpp 6 jaar lang bestuurslid van de toenmalige HBO-raad, de voorloper van de Vereniging Hogescholen. Binnen de VH wordt met dankbaarheid en plezier teruggekeken op de bestuursjaren van Paul. Op 1 maart 2012 trad hij toe tot het VH-bestuur waar hij tot 2018 lid van bleef. Bij zijn aantreden ontfermde Paul zich over de portefeuilles onderzoek (incl. het voorzitterschap van de bestuurlijke werkgroep onderzoek) en economisch onderwijs. Vanaf 1 maart 2015 hield hij zich intensief bezig met het kunstonderwijs en het onderwijsbeleid.

Politicus
Paul was ook een prominent en gewaardeerd CDA-politicus, die vooral in de provincie Noord-Brabant zijn sporen drukte. Hij was jarenlang actief als gedeputeerde in het provinciebestuur. Daarna werd hij burgemeester in de gemeente Maashorst, waartoe ook zijn geboorteplaats Uden behoort. Het overlijden van Paul Rüpp raakt ons diep. Avans Hogeschool heeft op haar website een overzicht geplaatst van zijn mooie en rijke loopbaan.