Hogescholen zijn razendsnel overgeschakeld naar afstandsonderwijs. Dit artikel bevat een reeks voorbeelden, aangevuld met recente reflecties op afstandsonderwijs.
Hogeschool Rotterdam - Studenten ervaren tijdens afstandsonderwijs goed contact met docenten, maar minder leerplezier
14 juli - Studenten van Hogeschool Rotterdam geven aan dat ze in de periode dat het onderwijs online is, goede interactie hebben met hun docent. Zo’n 85 procent van de studenten vindt dat docenten goed bereikbaar zijn voor vragen en volgens 74 procent komt een reactie van docenten op het juiste moment binnen. Ook weet bijna driekwart van de studenten aardig hun weg te vinden in de online aangeboden leermiddelen en roosters. Dit en nog meer blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door de Werkplaats Onderwijsleertechnologie (WOLT) in samenwerking met lector Fleur Prinsen van het Kenniscentrum Talentontwikkeling naar de wijze waarop studenten het afstandsonderwijs beleven. Lees meer
Hogeschool Inholland - Podcast over toekomstgericht onderwijs
9 juli - “Maatwerk is waar het om gaat in toekomstgericht onderwijs,” zegt Jos Fransen, lector Teaching, Learning & Technology in de podcast die we opnamen ter ere van zijn afscheid. “Het is geen kwestie van standaardaanpakken. Bij het ontwerpen van leerpraktijken gaat het om de vraag welke aanpak voor wie op welk moment in welke vorm het meest passend is. Wat voor wie op welk moment het beste werkt. En dan kijken we niet alleen naar de inhoud, maar ook naar de omgevingen waarin het leren plaatsvindt en hoe technologie hierin kan ondersteunen.” Lees meer
Hogeschool Utrecht- Onderwijs in coronatijd: “Het gaat om meer dan kennis, cijfers en rendement”
30 juni - Een gedenkwaardig studiejaar loopt ten einde. Wat er verder ook gebeurt, het lijkt onwaarschijnlijk dat we dit coronajaar ooit gaan vergeten. Bestuursvoorzitter Jan Bogerd reflecteert op de voorbije maanden, op gevolgen en op inspanningen. En hij deelt zijn zorgen: “Hoe zorgen we voor behoud van het sociale element in ons onderwijs, de verdieping en persoonsvorming?” Lees meer
Fontys Hogescholen - ‘Door corona klimaat rijp voor meer maatwerk in onderwijs’
5 juni - In basis- en voortgezet onderwijs zit het lesgeven op afstand er grotendeels op. Fontys-lector Anouke Bakx maakt momenteel de eerste analyses van een onderzoekenquête waarin ze ouders vroeg naar de impact daarvan op hun kind. “Ons onderzoek bevestigt de behoefte aan meer maatwerk.” Lees meer
Fontys Hogescholen - Openbaar college 10 juni: Robots in het basisonderwijs
4 juni - Welke rol zou een robot in kunnen nemen in het basisonderwijs? En is die rol eigenlijk wel gewenst vanuit didactisch of sociaal oogpunt? Kunnen robots onze kinderen iets leren of is het juist andersom? Tijdens een online college op woensdag 10 juni van 16.00 tot 17.00 uur deelt docent/onderzoeker Michel Starreveld de bevindingen uit zijn onderzoek naar dit onderwerp. Graag vooraf aanmelden. Daarna ontvang je een link naar het college. Lees meer en aanmelden
Hogeschool Inholland - Een gezonde leefstijl tijdens corona: starten… en volhouden!
25 mei - Coronatijd, bijna iedereen werkt of studeert vanuit huis. Waar de een het wegvallen van de reistijd vervangt door sporten, draait de ander zich nog even om in bed. Wat voor thuiswerker je ook bent, de nieuwe werkelijkheid heeft invloed op je leefstijl. Laat dat nou zijn waar studenten Sportkunde voor worden opgeleid. Wat is de rol van ‘onze’ sportkundigen bij het verkrijgen of behouden van een gezonde leefstijl? En is een fysieke studie als Sportkunde wel online aan te bieden? Lees meer
Fontys Hogescholen - De toekomst van het onderwijs: De lessen van de pandemie
20 mei - De experts zijn het er over eens: door de Coronacrisis heeft het onderwijs versneld de mogelijkheden van techniek, zoals les op afstand, ontdekt. ,,Nu het moet, blijkt dat er veel kan”, zegt Desirée Joosten-ten Brinke, lector Technology Enhanced Assessment aan de Fontys Lerarenopleiding in Tilburg. ,,Misschien wel meer dan leerlingen, ouders en docenten eerder dachten.” Lees meer
Er liggen kansen voor de zorg, nu blijkt dat veel meer digitaal mogelijk is dan ooit gedacht werd
5 mei - Met z’n veertienen zijn we afgelopen september begonnen aan de (deeltijd) masteropleiding healthy ageing professional aan de Hanzehogeschool in Groningen. Een bonte mengeling bestaande uit verpleegkundigen, fysiotherapeuten, onderwijskundigen en ondernemers, in leeftijd variërend van 22 tot 60 jaar. Hoe divers ook, we hebben een gemeenschappelijk doel: bijdragen aan de verschuiving van gezondheid van cure/care via preventie naar amplitie: meer gezonde jaren voor iedereen. Lees meer
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen - Hoe creatief zijn CMD-studenten en erfgoedorganisaties in coronatijd?
Ondanks de beperkende maatregelen zijn liefst 12 groepen studenten van de HAN-opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) eind januari gestart met hun SIM-project. Bij dit project houden zij zich bezig met Solutions for Interactive Media. Lees meer
Blog LinkedIn - Hoger onderwijs in de 1,5m samenleving: Didactische scenario's voor 1 september
3 mei - Daar gingen we met z'n allen, eind maart, in één klap naar online onderwijs. Een quick fix, waarbij docenten en ondersteuners ongekend snel switchten naar colleges en werkgroepen in Zoom, tal van manuals en how-to's ontwikkelden en - dat mag best gezegd worden - samen tot een werkbare (digitale) oplossing kwamen. Maar nu deze tijdelijke oplossing min of meer staat, en we even ademhalen, doemt de volgende uitdaging alweer op: hoe ziet ons onderwijs er straks uit, als op 1 september het nieuwe academisch jaar start? Eén ding is zeker: de traditionele universiteitservaring zal voor een groot deel veranderen. Hoe ik daarover denk? Dat lees je hier. Didactische scenario's voor onderwijs in de 1,5m samenleving. Lees meer
ScienceGuide - Corona heeft het hoger onderwijs bevrijd van handelingsverlegenheid
24 april - De plotselinge en drastische omschakeling naar afstandsonderwijs is een ware shocktherapie voor leraren en docenten. Lector Leren met ICT Marijke Kral (Hogeschool Arnhem en Nijmegen) doet al jaren onderzoek naar de wijze waarop leraren digitale mogelijkheden toepassen in hun lessen. “Waar handelingsverlegenheid normaal gesproken een grote hindernis is, zien we nu dat die massaal is doorbroken. De vraag is wel hoe lang dat effect blijft.” Lees meer
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen - HAN-studenten over online onderwijs: het nieuwe studeren
15 april - Bergen werk zijn er verzet om ruim 35.000 HAN-studenten van een online leeraanbod te voorzien. Inmiddels zijn we ruim een maand op de digitale tour. De ene student kan er maar niet aan wennen, de andere prijst de efficiëntie. Drie studenten aan het woord. Lees meer
Hogeschool Rotterdam - "Zoek collega’s op om online onderwijs verder te verbeteren", Lectoren Fleur Prinsen (Digitale Didactiek) en Carlos van Kan (Pedagogiek)
15 april - Zo goed en zo kwaad als het ging zijn leraren en docenten versneld overgestapt op digitale leermiddelen. Goed dat zij actiegericht met de leerstof bezig waren, vinden Fleur Prinsen (lector Digitale Didactiek) en Carlos van Kan (lector Pedagogiek) van Kenniscentrum Talentontwikkeling. “Nu is het de hoogste tijd om tot onderlinge afstemming en verdieping te komen om van online onderwijs een succes te maken.” Lees meer
Christelijke Hogeschool Ede - Docenten en studenten geven samen kleur aan het online onderwijs
14 april - In korte tijd na de coronamaatregelen werd al het onderwijs van de CHE online aangeboden. Hoe ziet dat er na een paar weken uit? Natuurlijk wordt het live contact gemist, maar docenten en studenten weten er samen al lerend goed invulling aan te geven. Pieter Oudenaarden, lid College van Bestuur: “We streven ook online naar goed contactonderwijs. Persoonlijke betrokkenheid vinden we altijd al belangrijk in ons onderwijs en nu in deze tijd is hier zeker behoefte aan.” We delen een aantal ervaringen van onze docenten. Lees meer
ArtEZ - Heeft onderwijs een vaste locatie nodig?
14 april - Luister nu naar NO SCHOOL-podcast.
Zuyd Hogeschool - 3D online onderwijs- en social hotspot
10 april - De tweedejaarsstudenten CMD, Daan Wassen en Osman Taheri, docent Raoul Boers hebben samen met andere studenten en docenten een virtueel onderwijs- en social hotspot ontwikkeld. Met daarin onder meer een eigen auditorium, werkruimtes en een expositiehal. Zo volgen én geven studenten hier nu volop workshops, vinden posterpresentaties en exposities plaats, worden gezamenlijke projecten uitgevoerd en wordt online onderwijs gegeven. Bovendien worden in de expositiehal de werken van studenten niet alleen geëxposeerd, maar ook beoordeeld. Lees meer, zie ook de reportage op de regionale zender L1 en Instagram
Hogeschool Leiden - Het roer om, balans bewaken en van elkaar leren
9 april 2020 - Er ontstaan in deze tijd nieuw initiatieven, docenten en studenten van Hogeschool Leiden leren van elkaar en plannen worden uit noodzaak helemaal omgegooid. Zo bewijzen de studentbedrijven Commerciële Economie die het roer hebben omgegooid in het kader van hun project Student Company. Met de zeepkist, balansweekenden en etherdiscipline houdt docent Toegepaste Psychologie (TP) Henriëtte Martens het nog wel even vol. Jurrien Bijhold laat verschillende hogescholen “contactloos” samenwerken aan een praktijkopdracht in het kader van de minor Mixed Reality voor Onderzoek. En het team van leercoach Annet Stegeman van de faculteit Educatie leert door de situatie steeds beter samenwerken op afstand. Lees meer
Zuyd Hogeschool - Gedichten van troost voorgedragen door studenten Toneelacademie op Radio4
3 april - Het afgelasten van alle culturele voorstellingen zorgt voor hoofdbrekens in de cultuursector. Het is tevens een groot gemis voor de studenten van de Toneelacademie, die toch vooral worden klaargestoomd om op de planken te staan. De lessen vinden nu online plaats en hoewel dit best een ingewikkelde situatie is, maken ze er het beste van bij de Toneelacademie Maastricht. Lees meer
Hogeschool Utrecht - Online-onderwijsexpert: ‘Het is ontzettend belangrijk dat ouders zeggen: kom op, we gaan aan de slag’ (interview NRC.nl)
3 april - Irene van der Spoel is docent aan de lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht en eigenaar van Today’s Teaching Tools, een website over online leren. Zij is deze weken een spin in het web van het online onderwijs. Ze schoof aan bij een groep onderwijsexperts die het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap adviseren, hielp scholen in het basis- en voortgezet onderwijs bij het opzetten van hun online onderwijs en wordt dagelijks om advies gevraagd door tientallen docenten. Lees meer
Zuyd Hogeschool - Onderwijs verhuist van klaslokaal naar woonkamer
1 april - Het thuisstuderen lijkt al bijna gewoonte. Afgelopen week werd al duidelijk dat de lessen in elk geval tot 1 juni online worden verzorgd. Hoe werkt dat nu, die online lessen? Dat is nog niet zo eenvoudig uit te leggen, want de grote diversiteit aan opleidingen zorgt ook voor een groot verschil in vorm en inhoud van de online lessen. Een selectie uit de online activiteiten. Lees meer
Hanzehogeschool Groningen - Ook werkplaatsen Hanze draaien volop… digitaal
31 maart - Het werk gaat door. Zelfs activiteiten waarvan je denkt: kan dat wel? Voor alle grafische technieken heeft Paul Hondtong, werkplaatsspecialist op Academie Minerva van de Hanzehogeschool Groningen, inmiddels wel een non-toxic alternatief. Lees meer
Saxion - Online onderwijs van Saxion draait op volle toeren
31 maart - Dagelijks via je laptop online onderwijs volgen. Twee dagen na het besluit van het College van Bestuur op 12 maart om vanwege de coronacrisis geen onderwijs meer te laten plaatsvinden op de verschillende locaties van de hogeschool was digitaal onderwijs al realiteit voor het gros van de opleidingen en bijbehorende vakken. Tijd voor een vragenrondje om te zien hoe het gaat. Lees meer
Hogeschool Leiden - Online onderwijs krijgt steeds meer vorm en hoe houd je je staande in crisistijd
27 maart - Thuisonderwijs, thuiswerken en zoveel mogelijk binnenblijven. Hoe communiceer je in tijden van crisis? Hoe houd je je staande in deze tijd? Docenten en lectoren van Hogeschool Leiden vertellen. Lees meer
Hogeschool van Amsterdam - 'De impact van online lesgeven is enorm' Ivo van der Werk, Digital Transformation
24 maart - Hij zou pas over een week officieel beginnen in zijn rol als Digital Transformation Officer aan de HvA. Maar Ivo van der Werk is nu al helemaal ingewerkt. “Als je mij een maand geleden had gezegd dat de scholen op slot gaan, dan had ik niet geloofd dat binnen een week het grootste deel van het onderwijs gewoon doorgang vindt online.” Lees meer
Zuyd Hogeschool - Eerste studenten studeren online af aan Zuyd Hogeschool vanwege coronavirus
21 maart - Aan de Zuyd Hogeschool zijn de eerste studenten online afgestudeerd. Vanwege het coronavirus kon er geen fysiek afstudeer moment zijn, maar na improviseren van de examencommissie konden Jill de Esch en Kimberly Wijsman hun diploma halen. Lees meer
Hanzehogeschool Groningen - Flitscollege docenten Instituut voor Sportstudies
18 maart - Lege klaslokalen en lange gangen zonder studenten. Het gebouw van het Instituut voor Sportstudies van de Hanzehogeschool Groningen doet deze dagen spookachtig aan. Door de coronamaatregelen is het gebouw op een paar verdwaalde docenten na helemaal leeg. Lees meer
Hogeschool Rotterdam - Digitaal magazine over afstandsonderwijs
In dit digitale magazine geven we uitleg hoe je (een aantal van je) lesactiviteiten online kunt aanbieden aan je studenten. Door alternatieve (vaak digitale) didactische werkvormen in te zetten, bevorderen we de studievoortgang en voorkomen we vertraging. Zo blijven studenten, docenten en Hogeschool Rotterdam als geheel bezig met leren. Lees meer
ArtEZ - 1e jaars popacademie en mediamusic maken samen muziek op afstand
18 maart - Nu het Artez Conservatorium van Enschede dicht is kunnen wij natuurlijk niet still blijven zitten. Wij studeren gewoon vanuit een veilige leeromgeving!
Vanuit onze studenten kamers in quarantaine, allemaal vanuit huis opgenomen en samen gevoegd, maakte wij deze cover van Pokerface. Lees meer
Fontys - Onderwijsaanbod Fontys 90% online
De afgelopen week is met man en macht gewerkt om ervoor te zorgen het onderwijs zoveel mogelijk online aan te kunnen bieden. Met een geweldig resultaat tot dusver: 90% van het totale onderwijsaanbod is nu online te volgen. Ondanks het feit dat alles ingewikkeld en moeilijk is, zijn we er ontzettend trots op dat we in een week tijd vandaag, vrijdag 20 maart, al zoveel online lessen aan onze studenten aan kunnen bieden. De komende dagen wordt keihard gewerkt om het online aanbod 100% te kunnen realiseren. Lees meer
Hogeschool Utrecht - Hogeschool Utrecht en online onderwijs
17 maart - Erik Hasenack van het Teaching and Learning Netwerk (TLN) over de stap die de HU nu aan het zetten is. 'We maken slim gebruik van de mogelijkheden die we al hebben.' Lees meer
Saxion - Saxion en online onderwijs
Saxion vult dit overzicht voortdurend aan.