Actualiteit

Grotere onderzoekscapaciteit hogescholen verdient meer financiering

Het aantal lectoren heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen, van 300 lectoren in 2007 naar 650 in 2016. Een positieve ontwikkeling die het belang van onderzoek aan hogescholen in samenwerking met de beroepspraktijk bevestigt. Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen: “De onderzoekscapaciteit van hogescholen wordt steeds groter, praktijkgericht onderzoek is niet meer weg te denken uit het Nederlandse onderzoekslandschap. Maar deze ontwikkeling laat ook zien dat de rijksbekostiging van onderzoek echt omhoog moet. De huidige financiering is niet voldoende om de kwaliteit en doorwerking in het onderwijs te versterken”.  

Vandaag is de factsheet ‘Praktijkgericht onderzoek hogescholen’ van het Rathenau Instituut verschenen. Daaruit komt naar voren dat niet alleen het aantal lectoren en lectoraten is gestegen, maar ook het aantal docent-onderzoekers en promovendi. Dat de onderzoeksgroepen in de breedte worden versterkt is belangrijk omdat daarmee ook de doorwerking van het onderzoek in de beroepspraktijk en het onderwijs wordt geborgd op langere termijn.

Financiering van praktijkgericht onderzoek onder de maat
Om ervoor te zorgen dat hogescholen kunnen blijven investeren in capaciteitsopbouw, maar ook om de kwaliteit van het onderzoek en de doorwerking in het onderwijs te versterken is de huidige rijksbekostiging onvoldoende. Omgerekend ontvangen hogescholen van de overheid per jaar €150 per student om hun onderzoek te verrichten. “Als je dat afzet tegen de grote maatschappelijke impact van het onderzoek en de verwachtingen die waar gemaakt moeten worden dan is die rijksbijdrage onder de maat”, aldus Thom de Graaf.

Differentiatie van onderzoek
Hogescholen hebben de afgelopen jaren werk gemaakt van zwaartepuntvorming en landelijke afstemming over onderzoeksthema’s. Dat is ook terug te zien in de ontwikkeling van Centres of Expertise. Elke regio, elke hogeschool, elke kenniskring heeft zijn eigen prioritaire onderzoeksthema’s. Deze differentiatie geeft mede richting aan de aanstelling van lectoren en andere onderzoekers in het hbo.

Gerelateerd

Commissie positionering hbo geïnstalleerd 

Article

Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen. De komende decennia zijn honderdduizenden nieuwe hoogopgeleide professionals nodig. Dat vereist een sterker gepositioneerd hoger beroepsonderwijs. Want juist hogescholen zijn vanuit hun regionale spilfunctie essentieel voor de economische structuurversterking en de leefbaarheid van Nederland. Een nieuwe commissie gaat zich buigen over de vraag hoe die positie van het hbo kan worden versterkt. Maurice Limmen, voorzitter van de Vereniging Hogescholen: “De huidige samenleving heeft een stevig hoger beroepsonderwijs nodig. De verminderde instroom van vwo’ers is daarmee een van de aanleidingen om de positionering van het hbo breder onder de loep te nemen”.

Lees meer

Doe mee aan het onderzoek: Drijfveren van onderzoekers en docenten

Article

Het Rathenau Instituut Rathenau houdt een enquête over drijfveren van onderzoekers en docenten. Hiermee willen het instituut inzicht krijgen in uw ervaringen als docent en/of onderzoeker aan een universiteit, umc, #hogeschool of kennisinstituut. 

Lees meer

Van het gas af met praktijkgericht onderzoek

Article

In de serie De Koplopers, geproduceerd door De Balie uit Amsterdam, staan de grootste maatschappelijke vraagstukken centraal die we in Nederland de komende jaren samen het hoofd moeten bieden. De aflevering van vanavond, getiteld 'Van het gas af', gaat over de kansen die grondwarmte biedt voor het maken van vers voedsel in de kans en het verwarmen van woningen. Te gast zijn onder meer Mieke Oostra (lector Nieuwe Energie in de Stad Hogeschool Utrecht) en Paul Das (projectleider bij Bos Groep B.V. en afgestudeerd bouwkundige Hogeschool Utrecht).

Lees meer