De leraar is van onschatbare waarde als het gaat over het onderwijs aan en de vorming van kinderen in het basisonderwijs. Die waarde zit onder andere in het bieden van gelijke kansen aan alle leerlingen, het afstemmen van onderwijs op maat van het kind en de voorbereiding van leerlingen op hun rol in de maatschappij en de samenleving.
Pabo's
Pabo’s spelen in de opleiding van de leraar van morgen een belangrijke rol. Juist in tijden van oplopende lerarentekorten willen de pabo’s nog meer werk maken van wat ze zien als hun maatschappelijke opdracht, namelijk het wekken van belangstelling voor dit prachtige beroep en het bieden van ruim baan aan studenten die hiertoe opgeleid of omgeschoold willen worden.
Actieplan
Om hier een bescheiden bijdrage aan te leveren hebben de pabo’s het actieplan 'Naar een toekomstbestendig en inclusiever toelatings- en toetsingsbeleid' opgesteld. In dit plan worden de rekentoets en de toelatingstoetsen voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur&techniek informerend, in plaats van selecterend voor de poort van de pabo ingezet. Dat betekent concreet dat studenten zicht krijgen op de beheersing van deze specifieke kennisinhouden. Op grond hiervan kan binnen de opleiding gerichte ondersteuning aan studenten worden aangeboden. Het is uiteindelijk aan de studenten om in de opleiding alsnog te laten zien de stof te beheersen. Want de pabo’s blijven staan voor kwaliteit.
Bestuursakkoord
Het actieplan vloeit voort uit het bestuursakkoord Flexiblisering Lerarenopleiding. Dat is een door de Vereniging Hogescholen en de VSNU met de minister van OCW gesloten akkoord gericht op het meer vraaggericht en flexibel opleiden. Het doel is het opleiden en professionaliseren van meer leraren, waarbij op grond van eerder verworven competenties meer gepersonaliseerd en flexibel onderwijs voor studenten kan worden samengesteld.
Zie ook: Kamerbrief over versterken toegankelijkheid pabo, 12 november 2021