AO leraren, onderwijsarbeidsmarkt en lerarenopleidingen en de Initiatiefnota CU: Kerels voor de klas

Positieve ontwikkelingen hbo-lerarenopleidingen met vertrouwen doorzetten

Docent rechthoek

De kwaliteit van de hbo-lerarenopleidingen is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. De inzet van de hogescholen loont, dat blijkt onder andere uit rapporten van de Inspectie van het Onderwijs en de NVAO uit 2016. Bij de lerarenopleidingen is de aandacht voor vakkennis versterkt, het aantal opleidingsscholen is uitgebreid waarmee de samenwerking met het werkveld een extra impuls heeft gekregen, en binnen de tweedegraads lerarenopleidingen is er meer aandacht voor het beroepsonderwijs.

De speerpunten waar de lerarenopleidingen nu op inzetten zijn: de instroom naar de pabo weer zoveel mogelijk terugbrengen naar het oude niveau om tegemoet te komen aan de tekorten in het PO, meer diversiteit in de studentenpopulatie en daarmee de toekomstige leraren, en de aandacht voor het opleiden voor het beroepsonderwijs verder versterken.

Om deze opdrachten te realiseren hopen de hogescholen van de overheid:

• Doorzetten beleid en gezamenlijk vasthouden aan de stevige kwaliteitseisen, en deze niet los te laten onder druk van voorspelde lerarentekorten;
  • Ruimte om te experimenteren met alternatieve trajecten om de instroom naar de pabo te vergroten;
  • Steun voor uitbreiding van het aantal opleidingsscholen om zoveel mogelijk studenten in een samenwerkingsverband op te kunnen leiden.

Vandaag spreken Kamerleden met de minister en staatssecretaris van het ministerie van OCW over de leraren, onderwijsarbeidsmarkt, lerarenopleidingen en de initiatiefnota van het Tweede Kamerlid Bruins ‘Kerels voor de klas, onderwijsmaatregelen die goed zijn voor jongens én meisjes’. De hogescholen hebben bijgaande position paper naar de Tweede Kamerleden gestuurd om bovenstaande punten in het debat onder de aandacht te brengen.

“Geef de regie op inburgering aan gemeenten”

Het is in het belang van ons allemaal dat nieuwkomers in Nederland een goede start krijgen en snel kunnen meedoen in de samenleving. De resultaten van het inburgeringsbeleid dat in 2013 is ingevoerd zijn verontrustend. Gemeenten, taalaanbieders en vluchtelingenorganisaties pleiten daarom voor een effectiever inburgeringsbeleid waarvoor twee aanpassingen nodig zijn: Een regierol voor gemeenten bij de begeleiding van inburgeraars; dit in lijn met de decentralisatie van allerlei taken naar gemeenten. Meer mogelijkheden om geïntegreerde trajecten van taal met werk en (beroeps-) opleiding die gericht zijn op duurzame deelname aan de arbeidsmarkt, in te zetten.

Kritisch gesprek nodig over advies Commissie van de Donk

De Vereniging Hogescholen reageert kritisch op het rapport van de evaluatiecommissie prestatiebekostiging hoger onderwijs (commissie Van de Donk). Deze commissie had de opdracht van de minister van OCW het experiment van prestatieafspraken tussen overheid en individuele hogescholen en universiteiten te evalueren. Het rapport doet ook voorstellen voor de toekomst. Voorzitter Thom de Graaf heeft met name grote aarzelingen bij de suggestie van de commissie Van de Donk om tot een nieuwe bekostigingssystematiek te komen en bij het voorstel om een permanente toetsing- en beoordelingscommissie in het leven te roepen. De Graaf is wel positief over de centrale rol die volgens de commissie is weggelegd voor waardengeoriënteerde instellingsplannen waarin missie en visie van de hogeschool en universiteit zijn vastgelegd na een dialoog met betrokkenen binnen en buiten de instelling. "Dit sluit prima aan bij de maatschappelijke opdracht van hogescholen en bij het advies van de commissie-Slob".

Stemmen bij hogescholen voor Tweede Kamerverkiezingen 2017

Een aantal andere hogescholen in Nederland stelt vandaag zijn gebouwen beschikbaar voor bureaus om alle burgers - waaronder studenten, docenten, lectoren en andere medewerkers van hogescholen - hun burgerplicht te kunnen laten voldoen voor de Tweede Kamerverkiezingen 2017.