AO leraren, onderwijsarbeidsmarkt en lerarenopleidingen en de Initiatiefnota CU: Kerels voor de klas

Positieve ontwikkelingen hbo-lerarenopleidingen met vertrouwen doorzetten

Docent rechthoek

De kwaliteit van de hbo-lerarenopleidingen is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. De inzet van de hogescholen loont, dat blijkt onder andere uit rapporten van de Inspectie van het Onderwijs en de NVAO uit 2016. Bij de lerarenopleidingen is de aandacht voor vakkennis versterkt, het aantal opleidingsscholen is uitgebreid waarmee de samenwerking met het werkveld een extra impuls heeft gekregen, en binnen de tweedegraads lerarenopleidingen is er meer aandacht voor het beroepsonderwijs.

De speerpunten waar de lerarenopleidingen nu op inzetten zijn: de instroom naar de pabo weer zoveel mogelijk terugbrengen naar het oude niveau om tegemoet te komen aan de tekorten in het PO, meer diversiteit in de studentenpopulatie en daarmee de toekomstige leraren, en de aandacht voor het opleiden voor het beroepsonderwijs verder versterken.

Om deze opdrachten te realiseren hopen de hogescholen van de overheid:

• Doorzetten beleid en gezamenlijk vasthouden aan de stevige kwaliteitseisen, en deze niet los te laten onder druk van voorspelde lerarentekorten;
  • Ruimte om te experimenteren met alternatieve trajecten om de instroom naar de pabo te vergroten;
  • Steun voor uitbreiding van het aantal opleidingsscholen om zoveel mogelijk studenten in een samenwerkingsverband op te kunnen leiden.

Vandaag spreken Kamerleden met de minister en staatssecretaris van het ministerie van OCW over de leraren, onderwijsarbeidsmarkt, lerarenopleidingen en de initiatiefnota van het Tweede Kamerlid Bruins ‘Kerels voor de klas, onderwijsmaatregelen die goed zijn voor jongens én meisjes’. De hogescholen hebben bijgaande position paper naar de Tweede Kamerleden gestuurd om bovenstaande punten in het debat onder de aandacht te brengen.

Gezocht: Lector van het jaar 2017-2018

Wie wordt de lector van het jaar ‘17|’18? Deze eervolle titel is deze keer gereserveerd voor de Lector die zich inzet voor de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Welke lector komt tot nieuwe leerroutes, stoomt studenten klaar voor de banen van morgen of werkt met bedrijven aan leven lang leren? ISO en Scienceguide, organisatoren van deze jaarlijkse verkiezing, ontvangen uw nominatie voor 15 december.

Regeerakkoord geeft nieuwe impulsen aan hbo

De Vereniging Hogescholen is tevreden dat de vrijkomende middelen van het studievoorschot worden ingezet voor de kwaliteit van het hoger onderwijs. Daarmee kunnen de voorinvesteringen die de hogescholen hebben gedaan structureel worden doorgezet ten behoeve van de onderwijskwaliteit. “Het motto ‘Vertrouwen in de toekomst’ betekent wat mij betreft ook vertrouwen in het hoger onderwijs en vraagt om ruimte om dat waar te maken”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Aantrekkingskracht hbo stijgt over hele linie: 5,2% meer studenten

Er hebben zich in het studiejaar 2017/18 landelijk 5,2 % meer studenten aangemeld voor een hbo-opleiding dan in het studiejaar ervoor. Daarmee zet de verbetering van vorig jaar zich door. Het aantal aanmeldingen voor de Associate degree is maar liefst met 34,9% gestegen en het aantal inschrijvingen voor deeltijd- en duale opleidingen is met respectievelijk 11,4% (deeltijd) en 17,0% (duaal) gestegen. Daarnaast stijgt ook het aantal internationale studenten. “Het herstel van de instroom zet dus door, daar zijn we blij mee”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, “De aantrekkingskracht van het hbo stijgt over de hele linie.”