Groei bij gezondheidszorg, aantal studenten in het hbo stabiliseert, aandeel allochtonen blijft groeien, 5% groei in diploma’s, aantal Ad-studenten stijgt met 2,7%, ICT opleiding populairste technische opleiding

Instroom hbo afgenomen maar forse groei aantal gediplomeerden

Er zijn in het studiejaar 2015 in totaal 442.598 studenten ingeschreven in het hbo, 0,9% minder dan in het vorig studiejaar. Daarmee lijkt een einde gekomen te zijn aan de forse groei van het aantal ingeschreven studenten van de afgelopen jaren en stabiliseert het aantal studenten in het hbo. In totaal schreven 93.918 studenten zich in voor het eerste jaar van een hbo-opleiding, 8,3% minder dan vorig jaar. Het aantal uitgegeven diploma’s daarentegen steeg met 5% aanzienlijk.

“Het aantal ingeschreven studenten lijkt te stabiliseren”, aldus Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen. “De daling van het aantal eerstejaars heeft deels te maken met het leenstelsel. De afgelopen twee jaar was de instroom hoger dan gemiddeld door een groep studenten die de invoering van het leenstelsel vóór wilden blijven”, aldus de Graaf. “Die extra instroom is nu weggevallen. En wij denken dat een ander deel van de daling samenhangt met studenten die daadwerkelijk door het leenstelsel worden afgeschrikt. Of er sprake is van een structurele trend valt nog niet te zeggen.”

Stabilisering totaal aantal ingeschrevenen
Dit collegejaar studeren er in totaal 442.958 studenten aan het hbo, waarvan 87% een voltijd opleiding volgt, 2% in duale vorm studeert en ruim 10% deeltijd onderwijs volgt. Van de ingeschreven studenten volgt 96% een bachelor-opleiding en 3% een masteropleiding. Het aandeel Ad-studenten is licht gestegen tot 1,4%.

Grote verschillen tussen de sectoren
De instroom in de sector Gezondheidszorg neemt licht toe, andere sectoren zoals Agro en Food en Bètatechniek nemen maar licht af. De grootste daling is, zoals eerder aangekondigd, te zien in de sector Onderwijs, -18,1%. Deze daling komt niet onverwacht. De eisen voor de Pabo zijn dit jaar voor het eerst aangescherpt met toelatingstoetsen, daardoor is het aantal eerstejaars met 32% gedaald. De kwaliteit van de instromende studenten wordt hiermee verhoogd, waardoor de verwachting is dat er minder studenten uitvallen in het eerste studiejaar en de kwaliteit voor de klas wordt bevorderd.

Emancipatie effecten blijven zichtbaar
De afgelopen 10 jaar is er ook een toename van het aantal ingeschreven niet-westers allochtone studenten. Vooral het economisch onderwijs is populair bij allochtonen, ruim de helft van alle allochtone studenten volgt een opleiding in deze richting. Het aandeel meisjes onder de allochtone hbo-studenten is hoger dan bij autochtone studenten het geval is (54% tegenover 50%). Tevens zien we bij de instroom een kleinere daling dan bij autochtone studenten.

Aandeel instroom vooropleiding blijft gelijk
De verdeling naar vooropleiding van de bachelor- en Ad-instroom is vrijwel gelijk aan het vorig studiejaar; 50% van de eerstejaars  studenten heeft een havodiploma, 33% is afkomstig van het mbo, 8% van het vwo.

Hier vindt u onze uitgebreide kengetallenapplicatie met de laatste cijfers

Hogescholen maken bindende afspraken om instroom internationale studenten beperkt en in balans te houden

De Vereniging Hogescholen heeft een voorstel tot zelfregie op de instroom van internationale studenten aangeboden aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Minister Dijkgraaf (OCW) had de sector om dit voorstel gevraagd. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen: “Het aantal internationale studenten in het hbo is beperkt en in balans, om ook in de toekomst dit evenwicht te behouden nemen we nu maatregelen. Zo versterken we de voordelen van internationalisering en beperken we de nadelen. Met dit voorstel willen hogescholen sturen op het aantal internationale studenten en op een gerichte instroom. Hogescholen nemen zo hun verantwoordelijkheid.”

Instroom nieuwe hbo-studenten ongeveer gelijk aan vorig jaar

De instroom van nieuwe studenten in het hoger beroepsonderwijs is in dit studiejaar ’23-’24 met een verschil van -0,3% ongeveer gelijk gebleven in vergelijking met vorig studiejaar. Dit blijkt uit de voorlopige instroomcijfers van de Vereniging Hogescholen. De inschrijvingen voor masteropleidingen tonen een duidelijke stijging met 7%.

Deltapremie van €500.000 voor Janine Stubbe en Reint Jan Renes

Lectoren Janine Stubbe van Codarts Rotterdam en Reint Jan Renes van Hogeschool van Amsterdam (HvA) zijn de winnaars van de derde editie van de Deltapremie, de toonaangevende prijs voor praktijkgericht onderzoek aan hogescholen. Ze ontvangen beiden een premie van 500.000 euro voor hun grensverleggende onderzoek.