Publicaties / Sectoren

Ondernemerschap kunstonderwijs

Creatieve ondernemers geven economie een boost:

• Meeste afgestudeerden vinden werk in creatieve industrie en ICT sector: ruim 80% van de afgestudeerden
  • Grote impact in de samenleving: 16,8 miljard in de creatieve industrie (2,8% van het BNP) en 30,2 miljard in de ICT-sector (5% van het BNP)
  • Banengroei met 1,4% gemiddeld per jaar het sterkst
  • Ruim 7% van de banen in Nederland

Afgestudeerden van de kunstopleidingen zijn bij uitstek ondernemend. Een groot deel gaat aan de slag als zelfstandig ondernemer. In de opleidingen wordt dan ook veel aandacht besteed aan cultureel ondernemerschap: dit is een vanzelfsprekend onderdeel in ieder curriculum. Drie voorbeelden:

Groene stroom verrekenen
Luuk Wiehink (afstudeerrichting Product Design, ArtEZ) noemt zijn studio ‘Research & Product Design’. Hij maakt cross overs met de energiesector. Hij is een van de initiatiefnemers van 'Groenewijkstroom' in Arnhem. Dit is een innovatief product waarmee huishoudens lokaal opgewekte groene stroom kunnen verrekenen met andere lokale producten, diensten en onderlinge hulp in de wijk.

Foto: Marlous DirksPerspectief op ondernemerschap
In samenwerking met het maandblad Forum, hét opinieblad van werkgeversorganisatie VNO-NCW, laten zes KABK fotografie studenten (Lotte van Uittert, Jesse Budel, Tommy Smits, Laura Luca, Richtje Nijhof en Marlous Dirks) zien wat hun beeld van ondernemerschap is. Waarom fotografen van de KABK? FORUM: 'Over ondernemerschap wordt vaak gedacht in clichés. Wij denken dat jonge fotografen in opleiding juist een heel een ander beeld hebben en een nieuw perspectief kunnen bieden. Die kijk met dát verrassende beeld, willen we graag in Forum laten zien.'

In beweging krijgen
Oud HKU-student Sjoerd Wennekes en zijn team ontwikkelde ‘De Tovertafel’ in samenwerking met Hester Le Riche. Inmiddels is deze doorontwikkeld naar ‘Active Cues’, voor geluksmomenten in de zorg. Het betreft spellen voor bijzondere doelgroepen, zoals mensen met dementie, mensen met een verstandelijke beperking of kinderen met autisme. ‘Spelen kan positief bijdragen aan ieders gezondheid en kwaliteit van leven. Helaas is spelen voor veel mensen in onze samenleving niet vanzelfsprekend. Zeker niet voor mensen die worden uitgedaagd door een lichamelijke of verstandelijke beperking. Wij willen spelen voor iedereen toegankelijk maken en op die manier zoveel mogelijk mensen op een leuke manier in beweging krijgen!’, aldus de ontwikkelaars.