Vereniging Hogescholen
thema afbeelding Vereniging Hogescholen
HomeHogescholen › Over hogescholen

Over hogescholen

Momenteel studeren aan de 38 door de overheid bekostigde hogescholen in Nederland meer dan 421.000 studenten. Twee op drie studenten in het hoger onderwijs volgen een hogere beroepsopleiding (hbo). Meer dan 40.000 mensen vallen onder de door de Vereniging Hogescholen afgesloten cao-hbo. De totale omzet van alle hogescholen tezamen bedraagt jaarlijks ruim 2,5 miljard euro.

Twintig jaar geleden waren er in Nederland bijna vierhonderd hbo-instellingen met nog geen 200.000 studenten. Die instellingen droegen niet de naam ‘hogeschool’ maar namen als ‘heao’, ‘hts’, ‘kweekschool’ of ‘academie’. Twintig jaar geleden waren hogeschoolbesturen nog geen werkgever, waren geen eigenaar van ‘hun’ gebouwen en hadden maar een heel beperkt eigen budget.

Beknopte geschiedenis hogescholen in Nederland
Hoe zijn de hogescholen geworden wat ze nu zijn namelijk (regionale) kenniscentra? Kenniscentra met lectoren, waar onderzoek voor bedrijven steeds belangrijker wordt en die zorgdragen voor het up-to-date houden van competenties van mensen. Instellingen ook waar veel medewerkers een academisch opleiding hebben genoten. Wat is überhaupt hun achtergrond? Waar liggen de wortels van hogescholen en van het hbo? De voorgangers van een aantal hogescholen zijn soms al in de achttiende eeuw opgericht. Niet door de overheid maar door particulieren of door instanties als ‘De Maatschappij tot Nut van ‘t Algemeen’. Dat komt terug in de geschiedenis van de zeven hbo-onderwijssectoren: economie, gedrag en maatschappij, gezondheidszorg, kunst, landbouw, leraren en techniek. Lees hierover meer in deze beknopte geschiedenis van de hogeschool in Nederland.

Vraag over bijvoorbeeld studie in buitenland, titels, stages, tentamenbeslissing of bsa?
Neem dan even deze pagina door: ' Veel gestelde vragen beantwoord'.

001 sk123 hoofdlogo cyaanzwartrgb 150px(Aankomend) student? Studiekeuze123
Raadpleeg dan de website Studiekeuze123. Dit is een website voor studenten die opleidingen (HBO en WO) met elkaar willen vergelijken. Je vindt daarop onder meer ook een overzicht van open dagen.

Speciaal voor scholieren van havo/vwo en voor studenten van het laatste jaar mbo-4 heeft Studiekeuze123 een voorlichtingsfolder gerealiseerd in samenwerking met de hogescholen en universiteiten. In deze folder staan algemene informatie en praktische tips voor leerlingen die zich oriënteren op een vervolgopleiding aan een hogeschool of universiteit.

Er is ook een online versie van het bolletjesschema voor het hbo. Deze print-on-demand versie geeft ook de profielen weer van het voortgezet onderwijs gekoppeld aan de toelatingseisen van de bacheloropleidingen. De overzichten van de hbo-poster tonen de opleidingen van alle hogescholen die zijn aangesloten bij de Vereniging Hogescholen.

Kijk ook op: www.startstuderen.nl

Decaan?
Decanen kunnen de folders van Studiekeuze123 gratis bestellen in pakketten van 25 stuks via www.primaonderwijs.nl/studiekeuze123. Aanvullend op dit voorlichtingsmateriaal zijn er ook A1 posters gerealiseerd met hierop een bolletjesschema. Voor de posters geldt een maximum van twee per bestelling.