Bor Romers winnaar verkiezing Hbo Held 2024

Bor Romers van HAS green academy is de winnaar van de Hbo Held-verkiezing van 2024. Hij kreeg de meeste stemmen tijdens het VH-congres op 8 april in Den Bosch. Romers ontving de geldprijs ter waarde van een jaar collegegeld uit handen van juryvoorzitter Rob Verhofstad. “Ik ga zorgen dat ik nog meer jongeren ervaringen kan bieden in de natuur, zodat ze hun ambities kunnen vinden”, aldus Romers.

De verkiezing Hbo Held van de Vereniging Hogescholen heeft tot doel te laten zien hoe hbo’ers vaak al tijdens hun studie een waardevolle bijdrage leveren aan de samenleving. Een held gaat buiten de lijntjes en doet iets dat opvallend is, impact heeft, iets dat ten goede komt aan anderen en niet alleen voor eigen gewin. Romers is 22 jaar en volgt de opleiding Management van de Leefomgeving (ML) aan HAS green academy. De hogeschool nomineerde hem voor de verkiezing vanwege zijn inzet voor het verbinden van jongeren en de groene leefomgeving. Dat doet hij tijdens netwerkbijeenkomsten, vrijwilligerswerk, op school, als betrokkene bij het jongerencollectief Young Changemakers en als deelnemer van de SFYN Academie (Slow Food Youth Network).

Uit de 13 nominaties van hogescholen door heel Nederland selecteerde de studentjury onder leiding van Rob Verhofstad 5 finalisten. Daarbij wogen ze het thema van het VH-congres (Brede Welvaart) mee. De jury: “Bors energie om jongeren te verbinden met hun groene leefomgeving en hen bewust te maken van de impact die zij hebben, heeft de jury geraakt. Oog voor en goed omgaan met onze groene leefomgeving is ontzettend belangrijk. Maar dat hij die groene leefomgeving ook inzet als ontmoetingsplek voor jongeren, en gebruikt als manier om studentenwelzijn te bevorderen, vindt de jury enorm inspirerend."

Deelnemers van het VH-congres stemden vervolgens op hun favoriete kandidaat. De andere finalisten waren Ibrahim Kayal (Hogeschool van Amsterdam), Yeva Haivoronska (Zuyd Hogeschool), Damion van den Bogaard en Diede Wiegerinck (Hogeschool Utrecht) en Twan Meurs (Christelijke Hogeschool Ede). VH-voorzitter Maurice Limmen: “Deze verkiezing laat zien hoeveel talent en maatschappelijke betrokkenheid er te vinden is op onze hogescholen. De genomineerde studenten zijn stuk voor stuk winnaars op hun hogescholen, waar we als sector trots op mogen zijn.”

Maak kennis met alle finalisten >>
Maak kennis met alle genomineerden >>

Foto boven: genomineerde Max Kleinherenbrink, genomineerde Basten van der Vorm, finalist Ibrahim Kayal, winaar Bor Romers, finalist Twan Meurs, finalisten Damion van den Boogaard en Diede Wiegerinck, finalist Yeva Haivoronska.

Vijf workshops over verduurzaming & maatschappelijke opgaven op VH-congres

Op maandag 13 juni organiseren we in Den Bosch weer een fysiek VH-congres: hét kennis- en netwerkevent voor iedereen die werkt of studeert in het hbo. Vanuit het thema ‘Helden van het hbo’ laten we zien dat het hbo een cruciale en onmisbare rol heeft in onze samenleving. 'Verduurzaming & maatschappelijke opgaven' is een van de vier thema's van het middagprogramma. Nog niet aangemeld voor het VH-congres? Doe dat dan direct.

Acht workshops over studentenwelzijn op VH-congres

Op maandag 13 juni organiseren we in Den Bosch weer een fysiek VH-congres: hét kennis- en netwerkevent voor iedereen die werkt of studeert in het hbo. Vanuit het thema ‘Helden van het hbo’ laten we zien dat het hbo een cruciale en onmisbare rol heeft in onze samenleving. 'Studentenwelzijn' is een van de vier thema's van het middagprogramma. Nog niet aangemeld voor het VH-congres? Doe dat dan direct.

Tien workshops over onderwijs voor een veranderende arbeidsmarkt op VH-congres

Op maandag 13 juni organiseren we in Den Bosch weer een fysiek VH-congres: hét kennis- en netwerkevent voor iedereen die werkt of studeert in het hbo. Vanuit het thema ‘Helden van het hbo’ laten we zien dat het hbo een cruciale en onmisbare rol heeft in onze samenleving. 'Onderwijs voor een veranderende arbeidsmarkt' is een van de vier thema's van het middagprogramma. Nog niet aangemeld voor het VH-congres? Doe dat dan direct.